5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26318
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av danei »

Nej, det var inte rätt fattat. De ska ligga i serie, men inte mer än tre.
Det hår att lägga dem parallellt, men det är inte det som du har fått råd om i tråden.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Sverige »

Även om det går att koppla två i serie, utan motstånd, på 6V är det inte att rekommendera. Servot kan ge strömspikar som gör att det ljuset "blinkar" då.

Ser förlusteffekt på 0,4W som helt försumbar i sammanhanget.


Ex http://ledcalc.com/g.php?code=453d24248 ... l=1&y=null
R1 150Ω

Mät så du har 6V till mottagaren.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Oltronix »

danei skrev:Jag vet inte hur gammal du är, men om du passerat grundskolan har du kanske kvar någon fysikbok. Det kan vara en bra start.
När jag 18-19, nyexad gymnasieingenjör och jobbade på ett företag som tillverkade likspänningsagg. VD skulle visa en pryttel för en kund där man ersatt glödlampan med nymodigheten lysdiod. Ingen hade sett en lysdiod tidigare och jag var yngst, nyanställd och naivast på labbet så jag fick jobbet att göra en mock-up.

Jag började med ett 1,5V AA batteri, lysdiod ett antal motstånd, strömbrytare och en lödkolv. Specen på lysdioden var 1,5V och lyste dåligt med motstånd. Så jag tog bort motstånden helt och hållet då blev det bra ljusstyrka. Batteriet var ju på 1,5V och ljusdioden det samma. Det borde fungera i teorin och det fungerade även på labbänken. I alla fall just när jag testade. När VDn träffade kunden lyste förståss inte lysdioden. Helt svart. Nymodigheten måste vara kass!

Hade jag haft lite mer erfarenhet hade jag haft motstånd och annan spänning på batteriert. Det är bra med teorier som man lär sig i skolan men utan praktiska erfarenheter är teorierna värdelösa och man bränner sönder saker och/eller laddar ur batterier.
Senast redigerad av Oltronix 24 januari 2018, 15:58:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Glenn »

Zkronk skrev:Och anledningen till att man inte ska koppla lysdioderna parallellt som på bilden nedan är att lysdiodernas spänningsfall skiljer sig i princip garanterat p.g.a. tillverkningsprocesserna o.s.v., och den lysdiod som har lägst spänningsfall kommer att få nästan all ström genom sig och brinna upp, och sen går "elden" vidare till nästa och nästa o.s.v. :lol:
Under förutsättning att man har dimensionerat strömbegränsningsresistorn så att den släpper igenom tillräckligt med ström för alla åtta lysdioder i det här exemplet.

Jag håller förstås med, men man kan notera att det är ofta sådär det ser ut i exempelvis ficklampor med många LED.

Ibland finns det inte ens ett strömbegränsningsmotstånd.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av ToPNoTCH »

danei skrev:Det var ett försök att tipsa om ett lämpligt sätt att hitta relevant information på lämplig nivå.
Eller var felet att jag inte förutsatte att han var över 15?
Felet är är att du är så jävla dryg.
Hade det varit någon stake i admin hade du blivit avstängd ett tag.

ALLA frågor på forumet kan man finna svar på i en bok eller på Google.
Så om du tycker det är ett relevant svar kan vi ju lägga ner forumet och ha en statisk sida som hänvisa till hanteverkare,Google och fackliteratur.

Håll inte på att dravla med att försvara ditt inlägg, du idiotförklarar bara resten av oss.

@Quart:
Ge inte upp forumet...Du hade bara oturen att träffa på en snubbe som hävdar sig genom att trycka ner andra.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26318
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av danei »

Nu var det ganska länge sedan det inlägget skrevs. Jag är fullt medveten om att det misstolkades fullständigt. Jag började med att förklara varför det inte fungerar och tipsade om att det finns enkla hjälpmedel. När han inte förstod dem tipsade jag om lämplig litteratur.

Jag gissar att jag av någon anledning inte hade tid eller ork att skriva utförliga förklaringar på rätt nivå. Men ville ge en knuff i rätt riktning. Det skulle jag uppenbarligen inte gjort.

Men om du läser vad jag skrev så var det inget otrevligt.

Kommentaren om att jag är ”jälva dryg” tycker jag däremot inte att är en trevlig samtalston.
Du får gärna påpeka att mitt svar inte blev bra, men gör det gärna på ett annat sätt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Quart skrev:Jag skall löda ihop en "lysdiodramp" till min RC Crawler.
Jag skall sätta 5 st vita lysdioder i serie och driva dom med 11 volt.
Behöver jag då motstånd ?
Kommer de ens lysa eller behöver jag parallellkoppla några ?V
Hur gick det sen, eller ledsnade du?

Om du funderat en extra gång från början och kanske ställt frågan innan du handlade kunde ett bra svar ha varit: "Det funkar inte med 5 dioder i serie utan du får gruppera dem". Då kunde det kanske varit vettigt att ha lika stora grupper och sex dioder hade varit bättre för då kunde du sätta dem 2+2+2 (2 i serie) eller 3+3 (3 i serie) och varje grupp med ett eget motstånd, alltså antingen tre grupper med tre motstånd eller två grupper med två motstånd. Det hade gjort det hela lättare att designa och räkna på.
Nu funkar det fint, att som någon förelsog, att du sätter två dioder i serie med ett större motstånd och två i serie med ett något mindre. Att motstånden skiljer beror på att du vill ha samma ström genom dioderna så de lyster lika starkt.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av limpan4all »

Om man vill ha lysdioder i rampen på en R/C crawler så är det bara för utseendets skull.
Då kan man med fördel sätta de två yttersta i ena gruppen och de tre mittersta i den andra.
Effekten av att dom lyser olika starkt skulle iallafall jag se som en fördel, och det skulle öka realismen.
För i verkligheten så är det vanligt med mittenstrålkastarna som beam och de yttre som wide.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Gizmo »

ToPNoTCH skrev:ALLA frågor på forumet kan man finna svar på i en bok eller på Google.
Jo lite så, absolut :)
Men jag tycker det är superbt med tips på vilka böcker man ska läsa, eller på vilka sökord man ska söka. Det senare tycker jag drabbar mig titt som tätt, man söker helt enkelt på fel fraser, då kan det vara bra att få tips på exakta sökfraser, det är klurigare än man kan tro!
Den andra saken är ju att man kanske vill ha folks reflektioner också, och inte bara en länk. Kan vara saker man inte tänkt på, eller som kan lösas på ett enklare eller snyggare sätt. Det tycker jag forumet är grymt bra på faktiskt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om det kan man väl säga att, ja, det finns mycket att hitta på nätet och jag kan ju tycka det är självklart att söka info där i första hand. Det gäller speciellt "enkla frågor". Sedan finns det folk som "bara inte vill leta information" på nätet utan tycker det är bättre att andra gör det åt en.
Slutligen är det ju ändå som så, att starta en tråd med en projektfundering och med frågor, kan ju skapa en diskussion som leder åt ett positivt håll. I det här fallet är, måhända, matningen av 5 dioder kanske irrelevant, om än ett primärt problem, men rampen kan ju vara något ännu mer intressant.
Skriv svar