Driva 1W LED:ar från 11.1V LiPo?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Driva 1W LED:ar från 11.1V LiPo?

Inlägg av Mindmapper »

Jag är ingen expert på Lipo-celler. Men det brukar vara så att när laddningen börjar vara slut så går det fort utför med spänningen. Om batteriet har riktigt lite kvar vid 10,5V vore det kanske vettigt att det får sluta där. Att klämma ur det lilla sista ur ackumulatorer brukar inte vara så vettigt.

Här får du grotta ner dig lite och se hur många sekunder du vinner.
Kretsarna är inte bara dyrare i flerpack utan drar också mera energi om du har flera. Nu kan det vara en sanning med modifikationer det beror ju på hur verkningsgraden ser ut för de olika lösningarna med flera eller mindre antal LED.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Driva 1W LED:ar från 11.1V LiPo?

Inlägg av Glattnos »

Henry: Eftersom det ska sitta på ett special-kort till en inspektions-robot så är inte färdiga drivar-kort ett alternativ. Och priset är inte så himla viktigt heller utan det får kosta bara det blir bra :)

mindmapper: Ja, man kommer inte dra ur batteriet så ofta men det är till en trådlös inspektions-robot så lyset bör lysa så länge roboten fungerar så att man inte hamnar i mörker. Förmodligen kommer inte batteriet dras ur mer än till hälften ändå. Lyset kommer att kunna slås av och på från sändaren och batterispänningen kommer att visas i video-feeden så man har möjlighet att agera efter situationen :)

Det behöver därför inte bli strömsnålt men kylningen kommer nog vara begränsad.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Driva 1W LED:ar från 11.1V LiPo?

Inlägg av Sverige »

Ser gärna bilder på roboten sen. :)
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Driva 1W LED:ar från 11.1V LiPo?

Inlägg av Mindmapper »

Glattnos skrev:Henry: Eftersom det ska sitta på ett special-kort till en inspektions-robot så är inte färdiga drivar-kort ett alternativ. Och priset är inte så himla viktigt heller utan det får kosta bara det blir bra :)

mindmapper: Ja, man kommer inte dra ur batteriet så ofta men det är till en trådlös inspektions-robot så lyset bör lysa så länge roboten fungerar så att man inte hamnar i mörker. Förmodligen kommer inte batteriet dras ur mer än till hälften ändå. Lyset kommer att kunna slås av och på från sändaren och batterispänningen kommer att visas i video-feeden så man har möjlighet att agera efter situationen :)

Det behöver därför inte bli strömsnålt men kylningen kommer nog vara begränsad.
Då har du tagit död på alla argument, förutom utrymmesaspekten.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Driva 1W LED:ar från 11.1V LiPo?

Inlägg av Glattnos »

mindmapper: Nu blev jag lite förvirrad, vilka argument var det som dog?

Jag tror att jag kommer bygga två LED-drivarkretsar med ILD4035 på kortet. Jag har funderat lite och det kan nog vara bra att ha 2+2 LEDs för lyset ändå och om det inte blir bra får jag helt enkelt göra om det :)

Jag tänkte lägga upp en byggtråd när jag kommit lite längre :)
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Driva 1W LED:ar från 11.1V LiPo?

Inlägg av Mindmapper »

Glattnos skrev:mindmapper: Nu blev jag lite förvirrad, vilka argument var det som dog?


Det blir ingen jättebillig lösning men den blir förhoppningsvis bra. Det ser dock ut som att 3st LED i serie blir på gränsen vid 10,5V då kretsen har lite spännings-tapp så jag får nog köra två kretsar med två LED på varje krets om jag inte letar reda på en annan krets som antingen klarar 3st i serie eller också 2+2 parallellt, jag skulle gärna vilja ha minst 3st LEDs nämligen.
Blir lite kluven i vad jag ska välja för lösning :/
Fick för mig att eftersom det var batteridrivet och det tidigare verkade som du ville krama ur det sista ur batteriet. Gick tillbaka och såg att det var lite osäkert att göra den tolkningen.

Det fetstilda ovan tolkade jag som att priset var en faktor. Du hade varit tydlig att formatet var viktigt, så därav min ganska onödiga kommentar.

Om du släcker ena LEDkretsen när batterispänningen går under en viss nivå sparar du lite på strömmen i varje fall. Jämfört med motorer blir det lite men ändå något. Fast det är väl meningen att dra hem den om det tar slut på ström. Därför har det nog ingen betydelse.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Driva 1W LED:ar från 11.1V LiPo?

Inlägg av Mindmapper »

Har du en MCU med lediga in och utgångar så kan du göra en eller två LED-drivare i den. Då slipper du två extra kretsar om du faller för den lösningen.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Driva 1W LED:ar från 11.1V LiPo?

Inlägg av Glattnos »

Aha, då klarnar det :)

Det är en väldigt liten robot som man ska skicka in på ställen där det är obekvämt att krypa själv men i många fall kan man nog ha ett snöre i den så man kan dra ut den om den stannar :)

Ja, jag har I/O-pnnar lediga så tanken svävade igenom mitt huvud att jag skulle kunna mäta på en ADC-pinne och PWM:a utgången, dock har jag inte gjort detta tidigare så det känns lite osäkert eftersom nått kanske pajar om det blir någon bugg i programmet. Men det verkar ju vara en trevlig lösning som jag kanske kan få till på kommande byggen :)
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Driva 1W LED:ar från 11.1V LiPo?

Inlägg av H.O »

ILD4035 är en buck-converter och kan alltså bara driva inställd ström genom LED-slingan så länge batterispänningen är högre än framspänningsfallet. Så om du har liten marginal mellan batterispänning och framspänningsfallet över LED-slingan är det kanske en drivare av buck/boost-typ du ska titta på?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Driva 1W LED:ar från 11.1V LiPo?

Inlägg av Glattnos »

Jag kommer att ha RC-länk på 2.4GHz och video-länk på 5.8GHz. Kan dessa bli störda av en LED-drivare som bygger på switch-teknik och spole? Det är ju ganska låg frekvens på drivarna men det kommer sitta nära annan elektronik så det kanske kan störa ändå? Är en linjär lösning i så fall störnings-säkrare?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Driva 1W LED:ar från 11.1V LiPo?

Inlägg av Glattnos »

När jag kopplar på en 1W LED så blir ILD4035:en ganska varm(gissar på 50-60 grader), dock verkar den hålla tempen och inte gå sönder. Men bör det bli så eller finns det risk att nått är fel? Bör den bli varmare om man kör med en LED jämfört med två i serie? Jag har bara en LED just nu så jag kan inte testa.
Skriv svar