Adresserbara RGB/RGBW chip

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
danellish
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 maj 2017, 18:22:11

Adresserbara RGB/RGBW chip

Inlägg av danellish »

Hello!
Har kört fast lite i denna djungel av LED dioder, eller närmare bestämt RGB chip och jag tänkte prova lyckan här om någon kunde hjälpa mig med vilka material jag ska använda till mitt projekt??
Finns ju så mycket att välja på, SMD, COB etc.

Tanken är att jag ska styra RGB-chip i olika sekventiella mönster (fram och tillbaka, knight rider style) och i olika färger därav RGB/RGBW.
Allting ska styras med Arduino. Detta ska ju även synas tydligt i dagsljus, dock inget krav att dom ska lysa upp ett större område om ni förstår vad jag menar. Utan det är mer för synes skull. Så hur starka dom ska vara är jag osäker på. Vill ju inte att det ska bli för stor värmeutveckling heller.

Det jag är inne på än så länge är att dom ska vara:
*RGB/RGBW chip, 5050 storlek därikring, eventuellt snäppet mindre, vad nu det blir. (Ska gå att hantera dock ska dom monteras i en strålkastare så utrymmet är något begränsat, monteras plant)
*Adresserbara
*PWM-signalen ut från Arduino kortet är väl 5v. Ska chippen ha egen drivspänning på 12v eller hur fungerar det här?
*Led-chippen får gärna ha bra kvalitet så dom håller ett bra tag och inte ger upp.

Vore evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig att välja ut några lämpliga kandidater till detta projekt så jag åtminstone har den här biten färdig, så jag vet vilka övriga komponenter jag behöver typ Dc-DC stepdown eller stepup osv beroende på vilka LED's jag väljer.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Adresserbara RGB/RGBW chip

Inlägg av Micke_s »

Ws2812 finns.
Tycker dock sk6812 är bättre... Sk6812 finns som rgb + vit...
Skriv svar