Samsung s5 skärm tänder sällan upp.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Samsung s5 skärm tänder sällan upp.

Inlägg av frownlayer »

Jag har en Samsung s5 som börjat dumma sig med skärmen. Skärmen är fullt fungerande, och jag upplever inte att den glappar eller liknande. Dock så vill inte skärmen tända upp sig (fast den fungerar ändå, trots att man inte ser något) alla gånger.

Jag upplever att om man sitter och pillar på mobilen, alltså låser och låser upp så brukar den starta skärmen. Och jag upplever även att om mobilen legat länge så får jag sitta och försöka ett längre tag med den.

Så min fundering är nu då, kan det vara en kondensator till skärmen i mobilen som har börjat bli dålig? Eller måste jag byta hela skärmen? Jag vet att det är pyttesmå komponenter på skärmen men en ny skärm kostar 1500kr, så då är det väl ändå värt att testa?

Jag har testat att installera om hela telefonen, och även allt annat som står på internet.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Samsung s5 skärm tänder sällan upp.

Inlägg av Xyzzy »

Hej,
Sannolikt är det inte torkade kondensatorer som är orsaken då det inte är elektrolyter i mobiltelefonen.
Jag har liknande problem men visar sig främst när jag får eller skapar ett samtal. Det har visat sig att det är "närvarosensorn" som fått skräp i sig och detekterar att jag konstant har den mot kinden och telefonen låser således skärmen.
Det finns appar där man kan testa de olika sensorerna, en bra start att utesluta dessa om inte annat.
Edit: jag använder "CPU-Z" under android men finns säkert motsvarande till andra system.
Användarvisningsbild
RD
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 mars 2005, 16:39:39
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Samsung s5 skärm tänder sällan upp.

Inlägg av RD »

Samsung har en inbyggd testmeny där du kan testa alla sensorer, skärm, LED osv
Skriv in *#0*# så ska den poppa upp

/Magnus
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Samsung s5 skärm tänder sällan upp.

Inlägg av frownlayer »

Allt fungerar, men det som inte fungerar är att skärmen inte tänder upp ibland. Så jag funderar om det är liknande som det kan vara på vanliga lcd skärmar. När man byter svullna kondingar när skärmarna inte tänder upp längre.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Samsung s5 skärm tänder sällan upp.

Inlägg av E Kafeman »

Orsaken kan vara massor men det har troligen inte med displayen eller någon kondensator att göra.
Om du gått igenom de vanliga mjukvaruprocedurerna för att resetta telefonen och det inte hjälpte kan nog mjukvara uteslutas.
Sviktande batteri-spänning är möjlig orsak, men antar att batteriet är kollat.

Om man anser sig kapabel, så är det enklast att öppna och felsöka. Det är inte så komplicerat om man är van vid att mäta i småsaker och det är bara DC-nivåer som ska kollas så det behövs inga märkvärdiga instrument. Är man inte van att mäta och plocka med smått, är darrig med multimeterprobar eller inte har tillgång till miljö som inte sprakar pga av statisk elektricitet, ja då kan man ställa till med betydligt större skada. I synnerhet eftersom mätningarna ska ske med aktiv telefon.
Gör felsökningsprob av synål med tunn kabel pålödd. Skydda hela nålen utom sista yttersta spetsen med krympslang.
Att nålen är kort gör det lättare att inte darra på fel ställe.

Det jag tror mest på är att den IC som styr bakgrundsbelysningen inte är helt ok, heter U900 i din telefon.
Vanligt är att man försöker löda om den ifall det är brusten lödning. Nytt chip finns att få tag på.
Här finns chip samt bild som visar var den sitter.
Med hjälp av bilden i länken kan man följa ledningarna på kretskortet fram till kontakten för kabeln upp till displayen och kan mäta om spänningarna är normala.
Ett fel jag hört talas om är att flatkabel-kontakten kan lossna om telefonen tappas och att det bara var att trycka dit den igen, men jag tvivlar lite och felet är då mer definitivt.
Kylspray är bra för att lokalisera termiska problem.
Har felsökningsmanual men den är på 50 MB.
Ett utdrag från sida om bakgrundsbelysning:
s5.png
Känns jobbet tveksamt finns service-ställen som fixar detta problem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Samsung s5 skärm tänder sällan upp.

Inlägg av frownlayer »

men om vi säger att t.ex den U900 kretsen är gången, gör ett service-ställe då? löder de om bara kretsen eller kommer de byta hela kortet?

när jag pratade med samsung-service så sa de direkt att det är skärmen som är felet, men jag tvivlar på det, för då hade inte skärmen gjort som den gör.
får ringa och prata med de igen nu när jag har mer kött på benen. vill inte lägga ut flera tusen på en mobil som inte har större värde än ca 1000kr i fungerande skick.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Samsung s5 skärm tänder sällan upp.

Inlägg av E Kafeman »

Nja Samsung-service, de fnuttar nog inte med komponenter om det inte är något väldigt uppenbart, de byter skärm eller hela kretskort. Det är sådant de har i lager och kan byta. Begagnade PCB har ofta andra begynnande fel och mindre fuktskador så att byta hela PCB't minskar problem med halvfixade reparationer som gör att de kan få tillbaka telefonen på reklamation i efterhand. PCB är massproducerat och kostar i stort inget att ha i lager. I praktiken kan det vara billigare att enbart ha kompletta PCB som reservdelar än att behöva lagerhålla alla ingående delar.

Först prövar de med att byta skärm. Hjälper det inte byter de även kretskortet. Du får betala bägge delarna även om din gamla skärm förmodligen var hel, för man spiller inte tid på att återbyta en möjligt hel skärm. Nackdelen för dej är att ditt pris för PCB och skärm ligger högt över vad inkostnaden för dessa delarna är för service-centret.
En fördel är att en reparation kan vara klar på 10 minuter men som kund får man ändå vänta någon vecka då telefonen ska skickas fram och tillbaka.

Ett mindre men kompetent service-ställe byter ut den IC-krets man kommer fram till ger felaktiga mätvärden även om det bara är lödningen som brustit. Det är möjligt att en fullgod reparation inneburit att man värmt loss befintlig kapsel, rengjort både kapsel och kretskort från slaggiga löd-rester och sedan återlödning med färskt lod varit en fullgod fix, men om det efter åter-lödd kapsel fortfarande visar fel spänningar, har man slarvat bort halvtimme för att nu ändå behöva byta den dåliga kapseln. Det är därför effektivare och billigast för kunden att byta kapsel som första åtgärd.

Amatör-reparatören har inte någon sådan krets på hyllan och provar därför att enbart rensa gammalt tenn och löda om den aktuella kretsen, vilket ger en fullgod fix om det var den gamla lödningen som var trasig. Kan lyckas ibland. men är kretsen trasig är den det fortfarande även om den nu sitter bra inlödd fast reparationsmässigt är man fortfarande på ruta noll.

Nybörjaren har dåliga verktyg och är klumpig och har ingen aning om varför men har hört via nätet att man magiskt som med ett trollspö kan snurra ovan kretsen med en hårtork så kan befintligt lödslagg mellan IC och PCB tillfälligt bli i kontakt igen.
Slinter vid reparationen med vass mejsel så några kretskortsbanor ryker och PCB-kontakter blir hårt misshandlade och små-skruv förloras.
Förmodligen misslyckas uppvärmningen mha av hårtork men någon liten fluglort jämte chippet for i väg och kretskortet har nu ytterligare ett antal fel och hela telefonen är skrot.

Med de spänningar du redan fått kan du själv ta reda på var felet finns. Val av åtgärd är bara att välja någon kategori ovan.
Ingen större ide att försöka ringa till någon av dessa kategorier och övertyga dom att inte göra som de alltid gjort.

Inte din telefonmodell men så här ser ett typiskt utbyte av din eventuellt trasiga krets ut:
Skriv svar