Datasheet på denna display?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

Datasheet på denna display?

Inlägg av Basher52 »

Tjena, jag hittar inget definitivt datasheet på denna display och undrar om nån av Er gör det, ni som definitivt kan mer än mej.
Känns lite halvretro så skulle gärna vilja ha igång den men "vågar" inte koppla in den utifall jag skulle bränna den.
Tänkte bara använda "matrisdelen" då det andra som tillhör den slaktade dvdn/videon inte är av instresse, dvs raden med TV, RADIO, REC, SRS etc etc.
Den raden tänkte jag bara maskera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Datasheet på denna display?

Inlägg av Mickecarlsson »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Datasheet på denna display?

Inlägg av TomasL »

Eftersom den är specialtillverkad så kan du nog glömma att hitta datablad.
Möjligtvis hur den var inkopplad om du hittar en servicehanledning över donatorn.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Datasheet på denna display?

Inlägg av rvl »

Ja det verkar special som Tomas säger. På Futabas sida kan du (efter registrering) ladda ned dataheets för "icke specialversioner", men det blir bara riktgivande. Kopplingarna till glöd (ser ut att vara fyra parallella i var ända) galler och anoder brukar det gå att se genom glaset hur de är dragna.
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

Re: Datasheet på denna display?

Inlägg av Basher52 »

Provar Mickecarlsson's ide annars blir det å lägga den för återvinning.
tackar för hjälpen i alla fall
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Datasheet på denna display?

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Om du avser att skicka denna till återvinningen så betalar jag gärna frakt+omkostnader för att få den hit.
Har någon fetish för dessa VFD:er och vill helst inte se att dom går i stöpet.
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

Re: Datasheet på denna display?

Inlägg av Basher52 »

@Magnus_K, alltså vet du hur man använder denna och kan tala om hur.... :P

Lugnt, vill du ha den så är den din, har andra saker å leka med så.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Datasheet på denna display?

Inlägg av Magnus_K »

Nej jag ber om ursäkt. Det var inte meningen att det skulle låta som att jag medvetet undanhöll någon information för egen vinning.
Får bara lite panik när jag ser ordet "återvinningen" i det här forumet :wink:

OM det skulle vara så att det är en display med inbyggd CMOS-logik, så kan du i stort sett bortse från det jag kommer skriva.
Har aldrig sett en sån display.

Jag har meckat lite med VFD:er. Bland annat bad jag om assistans i den här tråden: Styra triod på ett annorlunda sätt (VFD-display)
Det finns lite (kanske värdefull) information där. Dock lite klurigare för din del då du saknar datablad, vilket inte jag gjorde.

Du skulle kunna testa det här:

Filamentet:
  • - Mest troligt är de två yttersta paren av pinnar till filamentet. Det är dessa som ska avfyra elektroner hej vilt inuti displayen. Innan inkoppling så försök verifiera detta genom att följa dom interna trådarna och se att dessa ben verkligen går till "gitarrsträngarna" som sträcker sig genom hela displayens längd.
    - Ansluter du spänning över dessa trådar utan strömbegränsning (motstånd) så är sannolikheten ganska stor att dom brinner av. På mina små displayer så drev jag filamentet med ~50mA. Om dina behöver mer/mindre vet jag inte men låt säga att du börjar med 20mA så borde du vara på den säkra sidan.
    - Så, anslut den spänningskälla du har med ett passande motstånd i serie för att ge runt 20mA. Använder du 5V så lägg tex 250 Ohm i serie.
    - Ett varningens ord. Koppla in filamentet första gången i mörkt rum. Börjar den/dom glöda så sänk strömmen ytterligare och prova igen. Det behöver absolut inte vara fel men mig veterligen så sparar du på livslängden om det är möjligt att köra med mindre ström. När jag tänder min display så hör jag lite oroväckande "kling" men aldrig någon glödande tråd.
Anoderna:
  • - Anoderna är alla dom ytor som du upplever som vita. Dessa är fosfortäckta och börjar lysa när dom träffas av elektroner.
    - För att attrahera elektronerna så krävs här positiv spänning.
Gallret:
  • - Gallret ligger mellan anoderna och filamentet (katoden) och fungera typ som en sil - på steroider. Lite förenklat så genom att kontrollera spänningen på gallret så kan du slå av/på just den siffran eller bokstaven som det gallret täcker. Om du kollar riktigt noga på din display så kommer du se det här gallret som ser ut som ett fint nät.
    - Lägger du på positiv spänning på gallret så attraherar det elektronerna och av rena farten så far elektronerna genom gallret och ner till anoderna. Lägger du på negativ spänning på gallret så repellerar elektronerna och inga kommer ner till anoderna, med andra så spelar det ingen roll vad du än gör med anoderna så finns det inga tillgängliga elektroner för att aktivera fosforn.
    - Utan garanti att det fungerar, eller att något inte går sönder så testa att lägga typ 10-20V på ett galler och sedan samma på en anod. Det borde inte behövas någon strömbegränsning men har du lust så ta 10k (eller dylikt) i serie.
Skulle detta fungera så går det alltid att börja labba med spänningar och även negativa spänningar. Det är alltid bättre att börja lite snålare och öka på tills man uppnår tillräcklig funktion.
Men som sagt, ser Mickecarlsson:s datablad ut att stämma bra så får nog följa det istället.

Jo just det, den här sidan hade jag mycket hjälp av när jag gjorde min drivkrets (+ EF såklart :D ).

Lycka till och redovisa gärna hur det gått :tumupp:
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

Re: Datasheet på denna display?

Inlägg av Basher52 »

Magnus_K, perfa beskrivning :) Som tiden är just nu så finns den inte så vill du ha den så säj bara till :D
Har en hel andra displayer som är lättare att leka med så denna typ får bli senare, får mycket troligen tag på fler.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Datasheet på denna display?

Inlägg av bit96 »

Magnus_K:
Så skall en beskrivning/förklaring se ut. Högsta pedagogiska betyg. :tumupp:

Vem som helst med noll förkunskap men med lite intresse att vilja förstå VFD kan läsa din text och därefter vara helt på det klara med hur det fungerar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Datasheet på denna display?

Inlägg av Magnus_K »

Tack!
Det är väl kanske lite väl förenklat men sen är jag inte direkt ett äss på VFD:er heller :)

@Basher52:
Så lätt kommer du inte undan. Behåll displayen och säg till när tid finnes för lite labbning.
Blir du modig någon dag så använd inte de spänningar jag skrev tidigare för anod och galler, utan kika i databladet och välj dessa istället.
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

Re: Datasheet på denna display?

Inlägg av Basher52 »

"Så lätt kommer du inte undan", det går ju ännu lättare, och det är ju inte din variant, dvs återvinna :twisted: :twisted:
Den dagen det blir tid för denna är nog lång lång tid framöver och eftersom du verkar gilla dessa så är det bättre
att den kommer till användning än att bara ligga å "skräpa".
Skriv svar