LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av Knut »

Såg att LED-lysrören hade kommit ner i pris en hel del sedan jag tittade sist. Biltema hade ok pris nu tyckte jag.

Så jag handlade två stycken i testsyfta och bytte ut i en armatur i garaget. Dom har ju bara ca halva ljusstyrkan (1800lm mot 3600lm) men jag är positivt överraskad. Lyser minst lika starkt som dom vanliga rören. Beror väl på spridningsriktning kan man tänka. Lite mer dagsljusliknande temperatur på ljuset med. Kanske hjälper till en aning på upplevelsen av ljusstyrkan det med.

Men nu undrar jag: Drosseln ligger ju kvar i kretsen. Glimtändaren byts ju helt enkelt ut mot en säkring i "glimtändarförpackning" som medföljer röret. Ger drosseln någon ökad energiförbrukning? Är det gynnsamt att behålla drosseln? Eller kan jag helt enkelt koppla förbi den? Vilket borde vara relativt enkelt.

Som jag förstår det är det ena änden på röret som ska ha nätspänning och i andra änden på röret är det helt enkelt en bygling? Behövs det egentligen någonting från den gamla armaturen mer än själva "lampsocklarna"? Har ett par armaturer utan glimtändare och dom "måste" man väl modifiera för att det ska fungera med LED-rören?

/Knut
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av Icecap »

Om det fungerar ska du låta bli drosseln. Den fungerar som bäst som överton-filter.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av mrfrenzy »

Står det något på förpackningen om färgåtergivning?
Det är ju något som är ganska viktigt när man håller på med elektronik eller överhuvudtaget något annat än lagerverksamhet.

Kan inte hitta något på deras hemsida om detta.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av Knut »

Det står samma som på dom flesta LED ljuskällor jag har tittat på i butik i Sverige. Ra>=80.

Så jag vet inte. Men 80 anses väl vara ok i alla fall?

/Knut
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av Sverige »

80 är väl inte jättebra. Är det under 80 är det dåligt.

"När man skall välja lampor bör man inte välja Ra under 80 för allmänbelysning."


Det brukar vara fas i ena änden på röret och nolla i andra änden. Stiften byglade i ändarna.
Är två lysrör seriekopplade (en drossel), ska de kopplas om så att de ligger parallellt.
Det är mina erfarenheter...
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av kodar-holger »

Nej, så får det inte vara. Då kan man komma åt spänningsförande del om man bara sätter i ena änden och det brukar vara svårt att få i lysrör med båda ändarna exakt samtidigt.

Stiften i ena änden matas och i andra änden skall det vara byglat från ena till andra stiftet. Precis som TS beskriver.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av limpan4all »

Jag kan svara på din sista fråga. Det är T5 armaturer, och dom måste modifieras.
Det stör mig med alla dessa som säljer LED lysrör då dom bryter mot ett patent jag har (fast det utvecklades i ett uppdrag så jag har ingen beslutsrätt eller inkomster från det, men det är mitt namn på det).

Om man kopierar en film och säljer den så driver staten rättegången, men om Biltema gör ett patentintrång så är det enbart ett civilmål och inget brottsligt...
Konstigt egentligen.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av carpelux »

Alla de led-lysrör jag har sett är kopplade så att i ena ändan ansluter man 230V till de två stiften, och stiften i andra änden är helt frikopplade och har därmed som enda funktion att mekaniskt hålla fast lysröret.

Drossel behövs ej, och egentligen inte heller den "glimtändare" som skickas med vilken enbart är en säkring och ett sätt att bygla när man använder armaturer avsedda för vanliga lysrör. Tittar man på den armatur biltema säljer för led-rör så har den ingen plats för denna "glimtändare"
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av säter »

Jag har massvis med armaturer i taket där en eller flera drosslar har kortslutning.
Man kanske kan fixa detta enkelt genom att koppla bort drosseln, och sätta i LED-lysrör?

Finns det LED-lysrör som passar i 65W armaturer?
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av Knut »

Kommer fram en del intressant information här.

Så att lämna kvar drosseln är inte negativt då den hjälper till att filtrera bort en eller annan "störning". Men är den negativ ur energisynpunkt? Dvs blir den varm av att ha en liten ström som går genom den? Och det kan jag ju själv verifiera genom att känna på den men någon här kanske VET och då slipper jag testa mig fram.


Personligen har jag inte sett några led-rör som ersätter 65W-rören. Men jag har ju inte heller letat speciellt noga.

/Knut
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av Sverige »

65W-rör är lika långa som 58W-rör, går att ta LED-rör "58W".

https://www.ahlsell.se/10/el/belysning/ ... /8343860e/
https://www.ahlsell.se/10/el/belysning/ ... 1/8329118/

Samma sak med 40W- och 36W-rör.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av säter »

Synd att det det inte stod några priser hos Ahsell.
Är det någon som vet om dessa finns som "lågpris"?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av TomasL »

Säter, köp inte "lågpris", Köp riktiga, så slipper du bli besviken.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: LED-lysrör i "glimtändare armatur"

Inlägg av limpan4all »

Drosseln stjäl energi, det vet du för att den blir varm när ström går igenom den, ca 4W på ett 20W lysdiodrör (40W lysrör eller 1200mm lysrör).
MEN om du kopplar bort den så skall armaturen formellt sett certifieras om för att vara godkänd enligt alla typer av regelverk.
OM du modifierar armaturen och något händer så kan försäkringsbolaget börja att strula (läs reducera ersättningen).
Dessutom är det så att vissa lysdiodrör har med beteendena hos drosseln i sin elektroniska konstruktion och kommer därmed att endera ha dåliga EMC egenskaper eller kortare livslängd.

Så om lysdiodrörtillverkaren skriver att du kan ta bort drosseln så kan du göra det, om det skickas med en ersättnings "glimtändare" så bör du inte modifiera något alls.
MEN det finns ett undantag: OM det sitter en faskompenseringskondensator så bör den tas bort av rena säkerhetsskäl (minskar brandrisken) samt för att inte överkompensera fasläget.
Skriv svar