Mäta effekt på solpanel

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mäta effekt på solpanel

Inlägg av danei »

ie och xxargs. Ni har helt fel modeller av en solcell. Ta reda på hur en solcell funkar innan ni skriver mer. Annars tillför ni bara förvirring.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mäta effekt på solpanel

Inlägg av xxargs »

Ser ingen större fel i min beskrivning - ja förutom att olinjära elementet antogs för min del som en zener med lågt satt spänningsknä medans litteraturen använder diod i framspänningsfall som modell.

Det som möjligen förvirrar är att jag beskrev textmässigt mer eller mindre bra i Thévenin ekvivalens - medans litteraturens figurer beskriver i Norton-ekvivalens.

Båda är lika rätt (eller fel) då det bara är två sätt att betrakta topologin i det hela:


Thévenin ekvivalens: Spänningsgenerator i serie med en seriemotstånd

Norton-ekvivalens: Strömgenerator med parallellkopplad shuntmotstånd

och dessa kan konverteras till varandra utan att egenskaperna utifrån sett ändras.


Hur eller hur så är alternativet att effektanpassa för maximal effektöverföring med lika käll och lastimpedans inte giltig lösning här då arbetspunkterna ligger helt fel för att det skall fungera i och med att solceller agerar som strömgenerator med mycket hög impedans och med kraftigt begränsad max-spänning pga. spänningsberoende, strömläckande shuntlast i själva solcellen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mäta effekt på solpanel

Inlägg av danei »

Ursäkta. Jag kan inte ha läst hela ditt inlägg. Det var en riktigt bra beskrivning. :oops:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mäta effekt på solpanel

Inlägg av xxargs »

Det gör inget, det fick mig att tänka till en extra gång och dubbelkolla - Det är skitsvårt att skriva texter som försöker förklara en komplicerad sak på enkelt sätt - man ha en bild i huvudet hur det hänger ihop - men textmässigt är det lätt att missa smådetaljer som man själv tycker är självklart men för en som läser sig in på ämnet behöver just dom detaljerna man missar för att de är byggstenar för att kunna kliva vidare på nästa steg i resonemanget...

Vet sedan tidigare att strömgenerator är ett svårt begrepp för många att ta till sig medans en batteri med ett motstånd i serie är lättare att greppa om man är minsta elektronikintresserad och lekt med batteri någon gång - därav approachen att gå på Thévenin ekvivalens-modell i beskrivningen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mäta effekt på solpanel

Inlägg av grym »

om jag bara har en multimeter och skall ha en susning om effekten så hadde jag
haft ett variabelt motstånd eller olika motstånd som man kopplar in

börjat med en mätning av spänning vid dom olika motstånden,
sedan bytt till ström och gjort om samma m'ätserie och därefter greppat miniräknaren och räknat ut effekten
ev att man är slö, gör en suss, Successiv approximation eller hur fan nu det stavas, börjat med motstånd runt halva effekten och sedan prova upp och ner till max effekt
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mäta effekt på solpanel

Inlägg av danei »

Tomgångs spänning och kortdlutningsström ger en susning om effekten om man vet hur solceller brukar bete sig. Din metod har ju möjligheten att bli klart bättre. Men för att få en susning räcker de mätningarna.
Skriv svar