Fråga om gaffel opto

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Fråga om gaffel opto

Inlägg av SeniorLemuren »

Som jag tidigare har skrivit om så styrde jag spjället på min braskamin med ett litet RC-servo. Detta höll i en vecka innan det skar ihop. Jag satte dit ett likadant och det höll i 3 dagar innan det skar. Servot tålde förmodligen inte att stå och reglera kontinuerligt i 24 timmar/dygn. Det står ju i princip aldrig i vila utan jobbar hela tiden fram och tillbaka.

Nu tänker jag ersätta det med en släde från en skrotad 3.5" floppydisk. Eftersom jag måste kunna köra den till homeposition när jag startar om systermet så vill jag använda den pyttelilla gaffelopton som redan sitter där.

Jag undra om någon har erfarenhet av just den typen av gaffel. Den har ju 2 anslutningar till dioden och 2 anslutningar till transistorn. plussidan på dioden är gemensam till transistorn. Hur skall man koppla den för att dra en ingång på en uC?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fråga om gaffel opto

Inlägg av mrfrenzy »

Jag gjorde en shuntreglering med RC servo. Kom på att man dels måste ha en hysteresis, dels bryta strömmen när det inte ska arbeta. Då håller dom ganska länge.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om gaffel opto

Inlägg av SeniorLemuren »

Hysteres hade jag men spänningen låg på hela tiden så ja, den skulle nog brytas också. Men nu har jag slut på servona och måste få igång regleringen så jag får sova på nätterna, :D så jag får ta vad jag har och det enklaste blir nog en färdig floppysläde. Jag har stegmotordrivare och har testat att det funkar med stegmotorn men jag behöver gå till home position ibland så att det inte ballar ur helt med tiden.

Jag tänkte positionera när jag får larm för låg resp hög temperatur så jag vet att positionen stämmer.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Fråga om gaffel opto

Inlägg av Skogen »

Att servona står och jobbar hela tiden kan vara nog så irriterande även om man inte kör dom dygnet runt.
Att ha en hysteres, som mrfrenzy säger, är en klar fördel (men det kanske du redan har).
På en del av mina projekt med servon stänger jag av dom i programmet när dom inte skall arbeta.
Typ:

Kod: Markera allt

servo1.attach(); 
// flytta till nytt läge
servo1.detach();
Om det skulle funka för dig vet inte jag, men ett tips.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om gaffel opto

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Servona är slut. Så angående optogaffeln, skulle detta kanske funka? Jag vill inte testa rakt av för det är den enda optogaffeln jag har hemma. (Glöm beteckningen som står under gaffeln. komponenten saknar helt beteckning) uC är i detta fall en ingång på en Arduino (5V).
optogaffelkoppling.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fråga om gaffel opto

Inlägg av Icecap »

Du måste ha strömbegränsaremotstånd till LED'n.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om gaffel opto

Inlägg av SeniorLemuren »

Oops, det glömde jag. Nu vet jag ju inte hur stor ström dioden skall drivas med ,men 20 mA brukar ju vara normalt så 150 ohm borde väl bli bra att testa med.

Edit: Ändrade till 150 ohm
Skriv svar