CO2 med fiber?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Zajber
Inlägg: 449
Blev medlem: 19 oktober 2009, 22:07:16
Skype: Andreas.fridh85
Ort: Rödön
Kontakt:

CO2 med fiber?

Inlägg av Zajber »

Jag funderar på att konvertera/modifiera en 3d-skrivare för att möjliggöra lasermärkning av olika material.
Plast, Alu och diverse bös som normalt graveras med fräsen.

CO2 lasermoduler känns relativt billiga att få tag på. Problemet med detta är att gastuben måste sitta skilt från print-huvudet.

Är det osmart att försöka montera på en fiberoptisk ljusledare som sedan går till printhuvudet?

Detta kanske redan är ett vanligt sätt att göra detta på, isf. kanske någon har ett tips på ett hyfsat komplett system att införskaffa?

Eller skulle det vara smartare att köra typ cerMark och en riktigt svag kina-graveringsmodul direkt på huvudet för metaller m.m.?
Exempel http://www.banggood.com/445nm-5_5W-5500 ... 99283.html
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CO2 med fiber?

Inlägg av Meduza »

CO2-laser med sin långa våglängd går i princip inte att köra i fiberoptiska ljusledare, det absorberas rejält i glas, så det kan du nog glömma, i princip alla laserskärare med CO2-laser kör antingen på "flying mirrors" eller att ha med sig tuben på skärhuvudet (då mest på stora industrimaskiner)

Cermark kräver hyfsat med effekt för att fastna, vet inte hur bra det fungerar med klena diod-lasrar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: CO2 med fiber?

Inlägg av Henry »

Såvida det är en fiber för 10.6µm (annat än glas används förstås då, typ ZnSe skulle jag gissa eller dylikt) och klarar effekten så borde det gå som sådant och jag har sett fiber för CO2 lasrar någon gång men kostnad i så fall skulle inte förvåna mig om det ligger i klass med lasern i sig.

Sedan behövs det förstås linser för och efter fibern såvida den inte har exakt samma storlek som strålen men absolut en i slutet på den för att fokusera ner det till en punkt eller hur brett man vill ha.
Skriv svar