Hur många volt tål en 4N35-optokopplare?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Soaring Stan
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 januari 2016, 17:41:04
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Hur många volt tål en 4N35-optokopplare?

Inlägg av Soaring Stan »

Hej,

Har en del erfarenhet av att jobba med Arduino, men är helt grön när det gäller optokopplare. Har lånat en 4N35-kopplare (den som följer med Ardunio Starter kit) av en kompis för att kunna tända/släcka en bordslampa med hjälp av Arduinon. Rent spontant känns det som att detta borde totalbränna komponenten?

Vad kan jag använda istället?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur många volt tål en 4N35-optokopplare?

Inlägg av TomasL »

Ett relä.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur många volt tål en 4N35-optokopplare?

Inlägg av Gizmo »

Eller en triak alt tyristor.
Enklare, men däremot vet jag faktiskt inte när man föredrar tyrsistor, eller när man föredrar relä.
MOC3063-circuit[1].png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Hur många volt tål en 4N35-optokopplare?

Inlägg av SM6XUN »

jag föreslår ett halvledarrelä, till exempel detta som switchar i nollgenomgången:
https://www.elfa.se/sv/halvledarrelae-e ... &simi=97.5
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur många volt tål en 4N35-optokopplare?

Inlägg av Henry »

men däremot vet jag faktiskt inte när man föredrar tyrsistor, eller när man föredrar relä.

En tyristor kan användas för att reglera och styra effekten genom en belastning, ett relä är bara av och på om det är enbart det som behövs men även en tyristor funkar för det men kan bli lite dyrare inte nödvändigtvis pga tyristorn men även omkringkomponenterna som kan behövas.

Det kan dock finnas fördelar där en tyristor är ett bättre alternativ än ett relä men även tvärtom. Dock brukar inte för sällan en triac användas vid effektstyrning men det finns undantag vid lite högre effekter tror jag.

Jag hade rek/själv använt ett vanligt mindre relä 230V 5V styrspänning, en BC547 trissa eller dylik och tex en 1n4148 diod för att förhindra back EMK från relät att förstöra trissan. Klarar Arduinon att ensam dra relät så är det bara att skippa trissan.
Skriv svar