Farlighet med LED-strips

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
elkatt
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 december 2016, 13:17:05

Farlighet med LED-strips

Inlägg av elkatt »

Hej!

Jag är lite sugen på att kontrollera en neopixel-strip med en Attiny. Tänkte en nattlampa med utvecklingsmöjlighet, till exempel låta några pixlar agera läslampa på endera sidan sängen. Jag har läst en del på nätet och blir lite avskräckt av diverse house fire-inlägg. En tvåmeters slinga skulle dra drygt 7 ampere, är det något för en nybörjare som jag? Vissa skriver om led-strips från Kina med underdimensionerade strömledningsbanor och jag undrar hur pass säkert / lämpligt / olämpligt det är att sätta igång med ett sådant projekt. 8 ampere * 5 volt torde bli 40 watt.. vilka risker finns det? Eller ska jag bara glömma det här projektet?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av Icecap »

Hög ström och glappkontakt är farligt: det utvecklar värme!

Men om man låter bli idiotier som sockerbitar och andra livsfarliga kopplingar är det nog ingen problem.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av Fortran »

En nätdel med lite kvalitet är nog ingen dum idé heller. Har haft ett par Kina-agg som sprakat duktigt i hyllan.
Ett sånt kostar dock några hundra mer.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av Micke_s »

Nätaggregatet från kina är nog den största risken ja...
Om du delar ner led-strip:en i mindre delar så kan du avsäkra med en lägre säkring.

Sedan är kina led-strip oftast överdrivna när det gäller effekten led:arna drar.
Spänningstappet i led-listerna kommer göra att du inte får ut 40watt...
elkatt
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 december 2016, 13:17:05

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av elkatt »

Tack för input. Ja det är ju ett alternativ att mata ett antal gånger längs vägen. Får se hur pass snyggt det skulle gå att göra, skulle ju helst köra med en inkapslad variant.

En säkring per matning då..?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av Micke_s »

Yes, då minskar du effekten och minskar risken...
Säkringen ska ju bara gå vid fel i alla fall...
elkatt
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 december 2016, 13:17:05

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av elkatt »

Läste att folk tycker att man ska mata i båda ändar för att undvika att led:arna i den bortre änden får mindre ström. Det förstår jag inte riktigt - om lysdioderna är parallellkopplade borde väl alla påverkas på samma sätt vid otillräcklig strömmatning? Eller har jag missat något? Effekt av underdimensionerade kopparbananor för 5V/jord på led-stripen månne?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av thewho »

Spänningsfallet i led-bandet gör att spänningen kommer vara lägre i ändan som inte matas. Hur mycket och om det ens märks beror på längden och "färgen" ledarna lyser med.
Jag har gjort ett bord med sk. neopixlelband (416 leds) och vid fullt vitt ljus (255,255,255) är det bländande! Dock har jag inte dimensionerat för full effekt och har det begränsat i koden så jag kan bara testa en liten del av bordet på full effekt.
elkatt
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 december 2016, 13:17:05

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av elkatt »

Ah, ok! Jag kanske får läsa på lite. Trodde inte att spänningsfallet kunde bli så stort. Tänker att jag ska lägga matning i vardera ände av en 2,5 meters (totalt 75 leds) slinga. Rimligt?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av netrunner »

40W LED :shock: är nog lite mer än "nattlampa". :humm:

Om saker går sönder så brukar dom göra det ganska direkt: Värmen kommer direkt och det ... händer något.

Glappkontakt kan iofs komma senare men det bör man kanske märka på fallande strömstyrka och lukt. Sen är ju inte glappkontakt så svårt att undvika, ta en bra kontakt till att börja med. RC-flyg har 60Amper kontakter för sina batterier, både bliga och smidiga.

Är du paranoid så kan du ju splitta remsan i 8 delar och sen strömförsörja från en matningsbuss över 8st 1,5A säkringar.

Är du riktigt paranoid för du samma sak även med jord.

Är du mer paranoid än så rekommenderar jag en psykiatriker. :D
elkatt
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 december 2016, 13:17:05

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av elkatt »

Ja säkra ska jag göra. Men jag går ner i ambition och kör endast 2,5 m med 75 leds. 75 * 0,06 = 4,5 A. Ska inte köra fullt blås på belysningen men dimensionerar för det, vet aldrig vad en bugg i koden kan ställa till med. Frågan är hur jag ska tänka med uppsäkringen. Ex 4 säkringar => 4,5 A / 4 + marginal. Om endast ena fjärdedelen skulle vara tänd kanske det påverkar nämnda marginal? Och tröghet?
elkatt
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 december 2016, 13:17:05

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av elkatt »

Har nu landat på 30 leds gånger 60 mA = 1,8 A. Funderar på att driva med en överflödig datorladdare (19,5V / 3.3 A) och spänningsregulator. Är detta klokt?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av Icecap »

Om det är en switch-mode regulator ska det nog gå bra.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av netrunner »

överbliven datorladdare (om det är original, pris 1000kr?) är väl "gold-standard"? Kan inte bli bättre för priset (gratis).
elkatt
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 december 2016, 13:17:05

Re: Farlighet med LED-strips

Inlägg av elkatt »

Switchade lösningar var ju lika dyra som hela nätaggregat, om man skulle ha tillräcklig effekt. En sån här måste väl också funka när jag har så pass hög effekt på nätadapter? [electro]https://www.electrokit.com/ld1085v50-to ... v-3a.51689[/electro]
Skriv svar