Bästa lasermodulen.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

Bästa lasermodulen.

Inlägg av choppertony »

Hej. Jag letar efter en lasermodul som ger den bäst synliga ljuspricken eller linjen. Men som ändå är godkänd. Skall rikta in en maskin med laser. Och underlaget som lasern skall lysa på är svart.avståndet är mellan 2 och 5 meter. Gissar att det inte är en 30kr laser från DX. Någon som har något bra förslag? Tackar på förhand
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa lasermodulen.

Inlägg av Meduza »

Om du verkligen vill ha den bäst synliga men som du kan använda fritt så vill du ha en Klass 2 laser (dvs garanterat <1mW) med TM00, våglängd så nära 555nm som möjligt, låg divergens och bra optik.

En kompromiss är en lite schysstare 532nm lasermodul likt denna: https://www.thorlabs.com/thorproduct.cf ... =CPS532-C2
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

Re: Bästa lasermodulen.

Inlägg av choppertony »

oj då. Trodde att man borde ligga på max, 5mW för att få den mest synliga laserstrålen. 0,9mW låter lite. Men en liten motorcykel kan köra fortare än en stor lastbil. Är ni flera som är överens om denna saken? Vill inte köpa något dyrt som inte funkar, om ni förstår hur jag tänker.

Tack för input.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Bästa lasermodulen.

Inlägg av elshorto »

555nm ser ut att vara en bra våglängd:
http://www.npl.co.uk/publications/good- ... to-colour/
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bästa lasermodulen.

Inlägg av Henry »

0.9mW är lite ja men den syns ändå med lätthet om det ligger nära 555nm.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa lasermodulen.

Inlägg av Meduza »

Choppertony: Det blir naturligtvis synligare vid 5mW (om strålkvaliteten i övrigt är den samma) men då är du uppe i Klass 3R på lasern, dvs du måste börja fundera på hur du använder den, och om den är batteridriven och handhållen (dvs en "laserpekare") så behövs tillstånd för innehav.

Samma modul jag länkade till finns i 4.5mW version om du vill ha en som är mer synlig:
https://www.thorlabs.com/thorproduct.cf ... ber=CPS532
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bästa lasermodulen.

Inlägg av limpan4all »

Lite av trådstöld men relaterat.
Vart hittar jag snorbilliga moduler som ligger under 1mW.
Alla från dx.com ligger över 2mW så gott som alla över vad som står på dx, och japp, jag har handlat och mätt...
Tänkte bygga lite 2*AA/lasrar som labbprylar till dagis.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bästa lasermodulen.

Inlägg av hawkan »

Hur är det tänkt att uppriktningen av maskinen ska göras med lasern?
Ljuset är rakt, men punkten har en storlek och även om ljuset ska vara parallellt så ökar ytan med avståndet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bästa lasermodulen.

Inlägg av Henry »

limpan4all: kommer det inte från någon pålitlig källa där dessa grejer är specificerade som man kan lita på och absolut vet så är det svårt men då kan det ev också börja kosta lite.

Det enda jag hade kunnat rekommendera är att köpa så billigt som möjligt på tex Ebay för då kan man få i princip bottenskrapet av laser chip som brukar kunna ligga väldigt lågt och om du har tillgång till mätutrustning så är det i princip bara att testa sig fram.

Fast om de moduler du har använder sig av en konstantströmsgenerator (vissa kan dock vara kopplade direkt till batteriet) så skulle det mycket väl kunna gå att få ned effekten mha denna del.
Skriv svar