Driva 100st superflux/piranha leds från bilens 12v

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Driva 100st superflux/piranha leds från bilens 12v

Inlägg av Artesuave »

Jag har beställt 100st Nichia superflux leds enligt nedanstående datablad:

http://www.ledrise.com/files/nspwr70css-k1-e.pdf

Ska bygga drl lampor till bilen och driva dessa via bilens 12v.
Varje led drar 3,1V och 50mA, jag har tänkt att koppla dem i flera serier om 3st leds i med rätt motstånd.

Problemet är att spänningen på bilens 12v ligger något högre, brukar väll ligga på 14v eller något mer.

Räcker det med att jag sätter en volt regulator för att få ner spänningen till 12v så att jag vet att jag inte belastar ledsen med för hög spänning?
Eller måste jag även begränsa strömmen?

Set att det finns olika led drivare men blir inte riktigt klok på dessa, är det något jag behöver?
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Driva 100st superflux/piranha leds från bilens 12v

Inlägg av FormerMazda »

Lysdioder är strömstyrda, och man strömbegränsar enklast med ett motstånd.
Men det är såklart en konstantströmdrivare, detta finns att köpa färdiga moduler i kina för småslantar.

Men, du har 100st dioder som du vill driva med 50mA. Det kommer bli tämligen ljust i näsan på din bil.. Räknar jag inte fel så runt 15W LED-ljus. Låter inte som nåt jag vill möta. ;)
Du kan ju labba med dina dioder sen och se vid vilken ström du får ett rimligt ljus, garanterat långt under 50mA stycket.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Driva 100st superflux/piranha leds från bilens 12v

Inlägg av Glenn »

En bils spänning varierar en hel del, så du du vill gärna ha en aktiv drivning istället för motstånd, det blir lite bökigare när du ska ha så många.

Sen vet du säkert redan om att det är olagligt att köra på allmän väg med dom där tända.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Driva 100st superflux/piranha leds från bilens 12v

Inlägg av Artesuave »

Tack för tipset ska kolla efter en konstantström drivare och prova mig fram med vad som är rimligt. Inte säkert det behövs så många heller men köpte lite extra :)

Olagligt om dem lyser för mycket ja men det kommer dem inte att göra i det här fallet :)
Skriv svar