Kondensator till kamera

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Caniz
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 oktober 2013, 22:18:44

Kondensator till kamera

Inlägg av Caniz »

Tjena!
Kondensatorer är inte min starka sida så jag söker någon med lite mer kunskap om det här.

Vi köpte en backkamera till svärfarsans bil men den beter sig lite konstigt. När vi bara har tändningen på så funkar det perfekt. Men så fort motorn är igång så flimrar bilden. Spänning till både kamera och display tas från backljuset. Men! Om vi istället tar spänning direkt från batteriet, oavsett om motorn är igång eller inte, så funkar det utan problem.

Kan det vara så att vi får pulser från generatorn till displayen/kameran och kan vi i så fall komma runt det med hjälp av en likriktare eller kondensator? Varför får vi då inte pulserna när vi tar spänning från batteriet (som ju får laddspänning från generatorn när motorn är igång).

Jag kan nämna att jag har installerat ett gäng andra backkameror på mina egna bilar utan några sådana problem.

Tacksam för svar och ber om ursäkt om frågan är dum. ;-)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kondensator till kamera

Inlägg av limpan4all »

100uF/25V elektrolyt parallelt med 0,1uF/50V keram båda parallelt över matningsspänningen.
Om det inte räcker en diod i serie med matningen (innan kondensatorerna och kameran) (Anod mot bilbatteriet Katod mot kameran).
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Kondensator till kamera

Inlägg av netrunner »

Jag fick problem när jag installerade backkamera. Bilen hade något mysko lur för sig genom att polvända för vissa lampor i vissa situationer, typ backning med blinkers och någon mer.

Tips:

1. Bygg en enkel likriktarbygga så att du inte får knas med polvändning.
2. Skaffa dig ren 12V som verkligen är 12V: http://www.ebay.com/itm/272308619752
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kondensator till kamera

Inlägg av rvl »

Detdär borde hjälpa. Är backljuset traditionell glödlampa förresten, eller är det modernare grejer?
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Kondensator till kamera

Inlägg av ochkl0620 »

Kan inte ha med PWM att göra? Många moderna bilar har PWM på ljusen.
Caniz
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 oktober 2013, 22:18:44

Re: Kondensator till kamera

Inlägg av Caniz »

Det är en Caddy från 2007 och inga LED-lampor, vanlig glödlampa.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kondensator till kamera

Inlägg av Icecap »

Jag hade definitivt vald att montera kondensatorerna - men ingen diod! Jag hade däremot tagit en induktans, på det vis är det inte den högsta spänningen som läggs på kondensatorerna men en relativt filtrerat medelspänning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kondensator till kamera

Inlägg av Glenn »

hur är jorden ? ..A och O när det gäller störningar i bilar är ju att kolla om man har riktig jordning.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Kondensator till kamera

Inlägg av netrunner »

Icecap: Jag vill nog rekommendera en diod eller en likriktarbrygga. Jag är helt säker på att min bil polvänder i någon situation och det är troligen inte något som kameran gillar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kondensator till kamera

Inlägg av Icecap »

Jo, polvändning är definitivt bra att säkra sig mot! Vad jag helst ser är bådera.
Dioden för att skydda mot polvändning.
Induktans för att filtrera bort spikar som annars kan ladda upp kondensatorerna till dumma spänningar.
Skriv svar