Behöver jag optokopplare?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Behöver jag optokopplare?

Inlägg av SX3 »

Hej,

Jag har ett litet projekt pågång där jag kommer använda mig av en Arduino Mega 2560 R3.
Arduinon kommer strömförsörjas via USB porten, USB porten kommer uteslutande användas för strömförsörjning, men jag kan komma att plugga in den i datorn för att köra monitor medans jag testar applikationen.

Jag kommer använda 2 serieportar på arduionon (utöver den som finns på USB'n)
Dessa är ju TTL 5V som kommer köras på 19200 Baud.

Första serieporten kommer jag koppla till serieporten på bergvärmen, som också använder sig av 5V TTL, baud 19200.

Andra serieporten kommer jag koppla till en KNX busskopplare, gränssnittet mot buskopplaren är också TTL 5V, baud 19200.

I ett tidigare projekt körde jag en Arduino Pro Mini, där jag kopplade Rx, Tx, GND och Vin till busskopplaren, och busskopplaren strömförsörjde då Arduinon.
I det här fallet så drar Megan så pass mycket att det inte går.. (Max 50mA kan jag ta från busskopplaren.)

Då är ju frågan till detta projekt, måste jag galvaniskt isolera mina TTL signaler till/från arduinon? eller kan man köra raka rör utan att få den magiska röken?
Måste jag även dra med VV på TTL'en? Eller räcker det med Tx, Rx och GND? Risk för groundloops om jag inte kör optokopplare?

Jag har MCT6'or hemma, eftersom jag inte är något vidare på elektronik så undrar jag hur tillämpligt detta schema egentligen är?
Bild
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Behöver jag optokopplare?

Inlägg av Swech »

Ett problem kan vara att nedre optokopplaren inverterar signalen.
Ett annat är om optokopplarna hinner med, 19200 är relativt snabbt då optokopplare är inblandade

Swech
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Behöver jag optokopplare?

Inlägg av Icecap »

Optokoplare är till för att isolera som du helt rätt skriver. Om du är säker på att det inte kan komma jord-strömmar är det bara att hoppa över optokopplarna.
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Re: Behöver jag optokopplare?

Inlägg av SX3 »

@Swetch
Utveckla gärna inverteringen, hängde inte med där!
Optokopplarna borde hinna med 19200/8N1, dom står med i det bifogade exemplet som är från ett likadant projekt . Tänkte köra sockelmonterade optokopplare, så är det lätt att klicka i nya om det skulle behövas bättre.

@Icecap
Jag är allt annat än säker :) Tänkte att TTL 5V signalutbyte kanske är förlåtande på någotvis utformat på sådant sätt att fel inte skall uppstå, eller något sånt :)
Men det är väl kanske bättre att vara safe than sorry och köra optokopplare.
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Re: Behöver jag optokopplare?

Inlägg av SX3 »

Okej,

Nu är jag med gällande inverteringen.. Skit också..
Jag har gjort två stycken inverterade kretsar, lika schemat. Fast det är bara ena, dvs den som skall till Rego-kontrollern som skall vara inverterad.
Den andra skall vara "normal", jag får nog ta och löda om ena kretsen..

Jag är dock osäker på hur en normal opto-krets skall se ur, med motstånden etc, någon som vill rita upp ett exempel åt mig?
Kan jag återanvända MCT-6 eller måste den bytas ut också?
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Re: Behöver jag optokopplare?

Inlägg av SX3 »

Såhär har jag gjort tidigare, när jag använt en Arduino mini pro, som strömförjdes från KNX UART'en, skillnaden är att jag nu kommer använda e Mega 2560 med extern strömförsörjning och behöver isolera ledarna på bilden.

Bild
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Behöver jag optokopplare?

Inlägg av Micke_s »

Kolla annars på digitala isolatorer.
Ex http://www.silabs.com/products/power/is ... fault.aspx
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Re: Behöver jag optokopplare?

Inlägg av SX3 »

Får göra det till nästa projekt :)
Detta schema borde väl fungera?
https://softsolder.files.wordpress.com/ ... ematic.png

Bara det att jag kommer använda Vcc, GND, Tx och Rx..
Då borde jag klara mig med MCT6'an, bara kolla så att siffrorna på pinnarna stämmer?

Om jag inte har 560 Ohm motstånd hemma, kan jag använda 1K eller 470 Ohm istället?
Skriv svar