Var köpa enormt stark UV-lampa?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Louis de Broglie
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 februari 2015, 22:25:37
Ort: Lund

Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av Louis de Broglie »

Var kan man köpa mycket stark UV-lampa? Så kortvågig UV-strålning som möjligt och så kraftig intensitet som möjligt, söker jag. UV-LED är förmodligen för svaga för mina syften, som är att jonisera H2-gas (vätgas, alltså).

En gång i grundskolan så visade läraren en UV-lampa som såg ut som en gammaldags dia-projektor. Den var så stark att man fick ögonskador om man tittade in i den. Vad var det han visade? Finns sådana att köpa någonstans?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av 4kTRB »

Låter som du får vända dig till militären eller något i den stilen.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av svanted »

så himmla stark kan den inte ha varit om han kopplade in den i ett vanligt vägguttag...?
10A 2.5kW?
http://www.ebay.com/itm/Theimer-TH-2620 ... SwrklVN8GO
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av baron3d »

Kvicksilver-lampa på 250w. Krossa ytterhöljet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av Henry »

Så kortvågig UV-strålning som möjligt och så kraftig intensitet som möjligt

UV-laser, fast skall det upp i styrka och väldigt kort våglängd så börjar det kosta.

Så som då nämnts en UV lampa med krossat hölje och tex en reflektor och en lins fram av kvarts, ej glas om du vill ha det riktigt låga området, framför om det skall vara koncentrerat. För mig det finns våglängder från dessa runt 250NM eller något sådant.

Det funkar inte annars bara med en gasurladdning? Borde vara det enklaste och med rätt så ok lätthet gå att få in någon KW i det hela med tja tex en trafo från en mikrovågsugn vilka ger några fåtal kV ut vid någon ampere så alltså några få kW. Med tillräcklig effekt (några kW lär nog vara mer än tillräckligt) så blir kvävet även atomärt om det är en fördel.

---

Behövs inte så mycket för det. Jag gjorde tex en liten kvävelaser för väldigt många år sedan där det sändes en urladdning genom luften mellan två långsmala elektroder vilket under 12ns gjorde kvävet atomärt så det kunde lasra vilket inte var möjligt annars. Ett 50-tal kW ut (ja faktiskt) men då det bara var under ett antal ns så var medeleffekten på laserpulsen (vad jag läst) runt 5 - 7 mW i form av 337.2 nm laserljus vilket gav ett kraftigt ljusblått ljus på ett vanligt vitt papper som med lätthet lyste upp ett rum, så det stämde rätt bra.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av grym »

kolla efter uv rör för vattenrening, finns ofta på polanläggningar nuförtiden, upp till kw klassen, kräver drivning därefter, men det finns gott om dom
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av Henry »

Fast skall man jonisera kväve enbart med kortvågigt ljus så krävs det att majoriteten av energin finns mycket högt upp i frekvens, vet inte inom vilka områden dessa lampor ligger i.

The ionization energy of N2 is 14.5 eV and that corresponds to the energy of a photon with wavelength 85.5 nm.

Och då börjar det bli lite jobbigt att få tag på något för att säga det milt för att inte nämna även effekten som efterfrågades.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av Norpan »

Lite lättare med väte istället för kväve men inte mycket, 13,598eV, så fortfarande i EUV området med en våglängd på ~91nm.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av Henry »

Visst ja det var ju väte det handlade om, men som sagt i princip ingen skillnad.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av Marta »

Lampan Du nämnde i första inägget som hade förevisats i skolan var troligen en deuteriumlampa. De är som Du själv nämner oerhört farliga och inget att experimentera hemma med.

http://www.photron.net.au/images/detail ... m_lamp.jpg

På siten nedan såldes det i varje fall förr en typ av surplus deuteriumlampa. Om den finns kvar i sortimentet vet jag inte. Skriv/ring även om den saknas i listorna. Priserna på denna site är allmänt höga. Annars är det väl eBay som gäller, där kan allt mellan himmel och he***te dyka upp då och då...

http://www.die-wuestens.de
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av Henry »

Har ändock en känsla att en sådan inte kommer att kunna jonisera väte, sedan är väl (?) inte heller utputen från en sådan på så extremt många watt ljusmässigt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av hcb »

Det finns inte en chans att kvartshöljet släpper igenom ljus av 13.6 eV.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av Henry »

Nej, det börjar dala redan vid runt 200 nm har jag för mig så redan där börjar problemen.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Var köpa enormt stark UV-lampa?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ljus som är så kortvågigt kommer även jonisera syre, så du får ozon.
kvävet ger kväveoxider tämlien fort.

antar detta sker i en sluten kammare, så väteradikalerna inte reagerar med omgivningen?

annars är möjligheten en ljusbåge i sagda gas. Birkeland lyckades nå ca 4% verkningsgrad i elektrisk energi => bundet i kväveoxider

frågan är bara elektrodmaterialet? grafit, eller wolfram?
Skriv svar