Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av E Kafeman »

Ja det är en svensk uppfinning och ursprungliga elektroniken industrialiserades av Acreo i Norrköping om jag minns rätt.
En i mitt tycke teknisk miss gjorde att man inte kunde lösa en liten detalj, vilket gjorde att man fick designa svetshjälmen med två olika batterikällor trots solceller.
Det är därför ett tekniskt tips för de som har en gammal speedglas-hjälm, som slutat fungera trots batteribyte av det yttre 12-volts batteriet att inuti kassetten finns en knappcell inlödd på kretskortet. När detta batteriet dör slutar hjälmen fungera.
Det går alldeles utmärkt att byta även det batteriet om man har lödpenna.

En variant som testats av NASA är att bara dämpa ljuset på en del av glaset. För NASA's del är det problem att manuellt manövrera saker när de rör sej i förhållande till solen, och där solen ibland kan bli väldigt bländande utanför jordens atmosfär. Istället för att blända ned hela glaset, bländas enbart riktningen mot solskivan, när den sveper över synfältet och man har odämpad syn i övriga synfältet.

Solglasögon med sådan bländ-funktion skulle ha många fördelar dagtid men även nattetid typ när man möter bilar med hellyset på. Alla skulle kunna köra med helljuset på utan att bländas.
Tekniken för att utveckla sådana glasögon på måttligt dyrt sätt borde vara inom räckhåll och marknaden kan vara enorm om man får till ett bra koncept. Gyrosensor och en enkel kamera samt en display där man kunde styra vilken del som av siktfältet som ska bländas ned borde vara de grundkomponenter som behövs.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av Glenn »

dom första speedglas-hjälmarna hade ju inte solceller alls, utan drevs på nåt dyrt 12V(?) fotobatteri, och glömde man manuellt att slå av glaset på kvällen så var det dyra batteriet tomt dagen efter.

När jag lärde mej svetsa pinnsvets 1990(?) hade vi sådana hjälmar (vilket var en sensation för mej, jag hade ju bara använt en vanlig hjälm innan), dom var gamla redan då och det var mer regel än undantag att batteriet var slut och switchen stod på on när man skulle ha dom. ..När man köpte in nya hjälmar så hade dom automagisk avstängning, hade det inte skiftat läge på en timma eller vad det kan ha varit så stängde det av sig, och då fick man trycka på on-knappen igen, mycket praktiskt, men fortfarande krävdes batteribyten då och då.

Solcellsvarianten är mycket mer praktisk :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av Glenn »

E Kafeman skrev:De flesta plaster är hyggliga UV-reducerare. Resten är bara att få en ljusnivå som inte växlar allt för mycket mellan vanliga belysningen och när man svetsar.
Min hjälm är svensk-tillverkad ESAB/Speedglas men funderar på att skaffa mej något typ dessa glas och komplettera med en rånarluva i läder.

Ja jäklar, det där var ju skitbra, nog för att man egentligen vill ha en hel mask för dte mesta, men nu i dagarna när jag svetsade avgasrör UNDER bilen så fick ju helt enkelt inte hjälmen plats på huvudet, så jag fick köra idiotmetoden att blunda när jag svetsade, den gången jag lyckades få svetsblänk för ~20 år sen så gjorde jag också precis så, otroligt dumt..

Dessa billiga "glasögon" är ju perfekta för sånt, beställde ett par direkt :)
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av E Kafeman »

Glöm inte rånarluva i ej brännbart material, annars blir ansiktet solbränt.
En bra rånarluva skyddar även mot något som svetshjälmen inte gör, svetsloppor som fräser i öronvaxet.
Skriv gärna någon rad om hur dessa svets-glasen fungerar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av TomasL »

Det vete fasiken om jag skulle våga använda sådana glasögon från någon kinesisk no-name tillverkare.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av Icecap »

Min svetsmask är just en Speedglas med 12V batteri. Har haft samma batteri i ett par år nu, fungerar fortfarande.

Var faktisk på 3M-fabriken där de tillverkar dessa, installerade ett skylt.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av Joe »

Jag vet inte om jag skulle kalla Neopren obrännbart iom en flampunkt på ca 260°C.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av E Kafeman »

Neopren är ungefär som underds-tjära. Brinner om man envisas och det blir lätt smälthål, så man kan ha bättre skydd.
Orkade inte leta upp annat alternativ, men här är mask i Nomex.
Bomull duger annars rätt bra, kan köpas på närmsta MC-butik.
Skriv svar