Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av Erik M »

Hur är det med gör-det-själv för Speedglas Auto-Darkening Filters?
Det känns som det räcker med en lämplig ljussensor och en LCD-skärm, som går att fylla helt.

Är det så enkelt?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av Icecap »

Nej.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av Erik M »

Ajdå, å här trodde jag att det där världspatentet var lite fånigt... :humm:

:mrgreen:
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av E Kafeman »

Jodå, det gäller bara att köpa rätt LCD-skärm. Konventionella LCD-skärmar utan kringprylarna är säkert dyrare.
Jag använder originalet. Om alternativa produkter är bättre eller sämre vet jag inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av Glenn »

Men varför chansa när det gäller ögonen ? kineserna sälja kompletta skärmar för nån hundring. jula säljer för lite mer men fortfarande billigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av mrfrenzy »

Hur vet man att en hembyggd skärm blockerar alla våglängder?
Hur vet man att kinesernas gör det?
H.O
Inlägg: 5707
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av H.O »

Det märker natten efter första dagens användande 8)
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av E Kafeman »

De flesta plaster är hyggliga UV-reducerare. Resten är bara att få en ljusnivå som inte växlar allt för mycket mellan vanliga belysningen och när man svetsar.
Min hjälm är svensk-tillverkad ESAB/Speedglas men funderar på att skaffa mej något typ dessa glas och komplettera med en rånarluva i läder.
Anledningen är att om man svetsar där det är trångt typ innerskärm på bil, bländar inte alltid hjälmen, då ljussensorn sitter i glasets ovan-kant och lätt blir skuggad om huvudet är utanför skärmkanten (sensorn overksam pga den skuggande skärmkanten skymmer svetsplatsen).
Hjälmen är oftast för klumpig för att man ska kunna dyka innanför skärmkanten med huvudet. Då vore det mer praktiskt med mindre utrymmes-krävande glas som dessutom inte heller tar så mycket utrymme även om man fäller upp glasen. Fälla upp vanliga hjälmen går knappast inne i bilskärmen. Ljussensorn ser ut att komma mer i ögonhöjd, vilket också är bra.

Det kan finnas en annan fördel också med dessa mindre glas, och det är att de förefaller sluta hyggligt tätt. Ett vanligt problem när man svetsar längre pass (och saknar utsug) är att det blir bländande damm på insidan av svets-hjälmen eller att det blir fukt-dimma på insidan pga av utandningsluften. Det kanske man slipper med glasögon-modellen. Kostar inte mycket och prova.
UV-skyddet är nog jämförbart, möjligen allmänt dålig kvalitet eller att elektroniken skulle vara så slö att den dämpar ljuset dåligt just när svetsen tänds eller att man inte kan ställa önskad skillnad mellan klar sikt och neddämpad nivå.
Ser inga batterifack eller justerrattar men det borde finnas.
För en hundring kan det vara intressant att testa. Det händer att man svetsar utan hjälm då det är alltför ohanterligt. Då kan ett par billiga Kina-glas vara bättre än inget alls.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av Erik M »

Bra och fyllig information. Start tack. :tumupp:
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av Norpan »

Ett problem borde vara pixlar, det är vanligtvis en pixel i ett svetsglas, vilket gör att det inte är några skarvar som läcker ljus.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av Icecap »

E Kafeman: om du ser noga efter finns det två solceller strax över svetsglaset, när de får ström blir skärmen mörk, det är drivenergin.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag inköpte en av de första autoskärmarna när de kom ut. den var försedda med ett knappcellsbatteri som fick bytas efter ett tag. Den senaste skärmen har solceller men fungerar inte om den legat länge i förrådets mörker. Jag får då lägga ut den i solen 5 minuter eller att blunda och svetsa för att "få igång" den. Jag misstänker att det finns en kondensator i den som måste laddas upp innan den funkar. Kanske solcellerna är för små för att klara energibehovet av LCD:n direkt när man börjar svetsa om den är "urladdad".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av TomasL »

Intressant sak är att Speedglass är en Svensk uppfinning, vilket 3M köpte senare.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av Norpan »

Min gamla Speedglasskärm har både batterier och solceller, den fungerar inte alls om batterierna är slut, inte ens efter ett par timmar i solen.
Man kan väl misstänka att batterierna är utbytta mot en supercap eller liknande nuförtiden, så det behövs en stunds belysning för att ladda upp den.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Automatiskt svetsskyddsglas - LCD

Inlägg av Henry »

Har en annan lite billigare Speedglass variant köpt på en marknad för 100:- för en del år sedan som inte har batterier enbart lite större solceller och den funkar direkt varje gång men har också haft en sådan som man måste ladda upp lite innan användning om den legat en tid.

Att köpa en kina variant och vara rädd för att den ev inte dämpar UV så är det annars bara att sätta plasten från tex några skyddsglasögon över som jag har för mig är polykarbonat så dämpar det all UV från runt 380 och upp, vanlig standard plexiglas dämpar också väldigt mycket. Fast sådan skivor för just hjälmar går att köpa billigt annars i affärer.
Skriv svar