Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av Fagge »

Frågan är: Är det någon som vet hemligheten hur man kan modda sådana displayers bakgrundsbelysning, så att man får upp sådan ljusstyrka att man kan använda dom utomhus i fullt solsken?.

Anledningen till min fråga är att vill bygga en instrumentpanel med Nextions displayer, som för övrigt är galet lättanvända även för oss som fortfarande håller kvar vid 8bitars µc.
https://www.itead.cc/display/nextion.html

Grejen är att jag har sprättat upp baksidan på en sådan display. Å försökt belysa den på olika vis mellan & genom dom olika lagren av diverse folier i bakgrundsbelysningen. men inte lyckats att få mycket bättre resultat än originalet, trots tillgång till +1000lumen av extern LED.

Så frågan är. Går det att modda en befintlig bakrundsbelysning till att fungera ihop med högeffekts LED's.
Eller går det att bygga en extern ljuslåda bakom?. Men det känns som att det krävs något mer emellan för att funka, då direktljus bakifrån inte alls blir så bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av Icecap »

På jobbet säljer vi även utomhus-LCD vilket i grunden är "normala" LCD-skärmar med mycket kraftigare backlight.

Jag skulle tro att den diffuser det finns i den skärm du bygger om inte är designad till att klara jobbet helt enkelt.
Quanton
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 april 2005, 00:17:32

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av Quanton »

Egentligen så kan du lysa med vilken ljuskälla som helst bakom LCD:n. Så länge som ljuskällans (typiskt LED) har ett spektrum som passar något sånär bra mot LCD:ns färgfilter så kommer det bli en bild.
Det som är svårt att få till med en backlight är att få den jämn och tunn. Därför skjuter man in ljuset från sidan in i en ljusledare (LGP) vars blästrade mönster för ljuset att byta riktning.
Tittar du noga på plattan så ser du att blästringen är glesare nära dioderna och tätare längre bort, för att kompensera för att ljusintensiteten minskar med avståndet från LED:arna.
För att återvinna ljuset som studsade åt fel håll mot det blästrade mönstret så brukar man ha en högeffektiv reflektor precis intill ljusledaren.
Ljuset som stack iväg åt det andra hållet har nu något sånär rätt riktning men för att ytterligare jämna till ljusflödet så brukar man lägga till en eller flera diffusa filmer.
Om man vet att kunden/operatören/användaren kommer befinna sig ungefär rakt framför displayen så kan man använda ytterligare ett trick: Brightness Enhancement films.
I princip består dessa av ett stort antal mikroskopiska prismor som riktar om ljuset innan det går in i LCD:n.
Tanken är att ljus med en vinkel som avviker så mycket från normalen att de inte hade träffat användaren istället studsas ned i backlighten igen och förhoppningsvis har en bättre riktning när det kommer tillbaka.
BEF:arna finns i flera varianter, och de allra fräckaste lamineras ihop med polariserande reflektorer, som alltså ser till att endast (nåja, i huvudsak iaf) ljus med rätt polarisation går iväg mot LCD:n

Så, för att svara på din fråga: Om du tar en starkare lysdiod och monterar så den skjuter in i ljusledaren likadant som de gamla dioderna så kommer displayen bli ljusstarkare, men det kan mycket väl hända att du får hotspots som stör intrycket.
Den tråkiga sanningen är att åtminstone ljusledaren, och kanske även filmerna måste designas om för att matcha de nya LED:arna för att belysningen ska bli lika jämn som tidigare.
Quanton
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 april 2005, 00:17:32

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av Quanton »

Glömde en grej. Hög ljusstyrka är bara ett sätt att få till bättre läsbarhet utomhus. Mer effektivt, men möjligen dyrare är att lägga till en antireflektiv film eller ett glas framför displayen för att minska solens inverkan. Observera att luftgap måste undvikas, då varje gränsyta mellan glas/plast och luft ger ca 4% reflex. Det är därför ett vanligt fönsterglas reflekterar ca 8%.

Enklast är alltså att hitta en antireflektiv plastfilm som klistras direkt på displayen, men prestandan på dessa lämnar emellanåt en del att önska, inte minst vad gäller reptålighet.
Klart bättre är att lägga dit ett glas som sputtrats med tunna lager metalloxid, men då blir det svårt med luftgapet.
Har man pengarna så använder man optisk bonding, dvs ett transparent klister med samma brytningsindex som glaset och polarisatorn på displayen.
Dessa är svåra att få tag på, svåra att hantera och svåra att härda.
Jag har testat med glycerol. Det fungerar hjälpligt men är väldigt kladdigt och inte särskillt hållbart i längden...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av rvl »

Det finns ju även displayer som klarar sig utan bakgrundsbelysning, eller visst har dom ofta det, men den behövs bara när det är för mörkt. Klar fördel med mindre energibehov i batteridrivna apparater. Finns i t.ex. bärbara navigatorer.

Dehär displayerna har säkert inte världens bästa färgåtergivning, men undrar ändå varför den typen av display verkar litet "ovanlig"?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av Fagge »

Tack för era klargöranden!.
Icecap: Länk?
Som prov tog jag hem Nextions 7” display för att se om den skilde sig något jämfört mot 3,5” som jag började leka med.
Och jo där fanns ytterligare ett lager med någon skum prismatisk silvrig film.
Så när jag nu lyser med LEDar bakifrån genom alla filmer utom LGP skivan så ser det riktigt lovande ut!.
Jag fick fräsa till en 15mm tjock distansram mellan LCDn & LEDarna som verkar vara tillräckligt för att jämna ut belysningen.
Det är tänkt att få plats 90st 5730 chip, där vardera ska kunna levererar upp till 45lumen/st. Effektförbrukning kommer att hamna på 45W vid full patte, men nöden har ingen lag :)
Uppdatering kommer när jag fått resten av LEDarna....

Jo jag håller med, frontglaset gör förvånansvärt stor skillnad.
Den resistiva touchpanelen är ju ingen höjdare precis.
Fungerar ju som rena spegelglaset för infallande ljus i vissa vinklar, äter upp LCDns ljusstyrka & märkbart försämrar bildkvalitetn. Så det är bud på att skippa touchen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Quanton
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 april 2005, 00:17:32

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av Quanton »

Resistiva touch-paneler innehåller flera skikt av ITO (IndiumTennOxid) som har högt brytningsindex och tyvärr inte helt flack transmissionskurva.
Monteras den på luftgap så kan du räkna med åtminstone 15% total reflex vilket kommer vara jobbigt även med ditt monster till backlight.
Observera att touchen både reflekterar solljus _och_ hindrar displayens ljus från att komma ut. Summa summarum så kommer den effektiva kontrasten (ACR) att bli lidande.
Det finns olika trick att undvika detta, t ex optisk bonding eller cirkulära polarisatorer, men man får vara ganska envis för att få fatt i dessa komponenter som privatperson.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av G4jm0r »

Kul att se dina testresultat!

Det kanske kan fungera med en IR-baserad touchscreen?
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av GalFisk »

Kan det vara ett alternativ att leda in solljuset själv till skärmens baksida? Något a la detta:
Fast med ljusledare runt skärmens kant istället för lins och fiber?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av Fagge »

Äntligen låg LEDarna i brevlådan idag.
Så här kommer lite byggbilder & resultatet i halvmulen miljö med en 5,5” OnePlusOne telefon på max ljusstyrka som referens.
På bilderna kör jag med 28W effekt, då jag tycker att steget upp till 45W inte gör någon enorm skillnad i ljusstyrka utan genererar mest bara massa onödig värme.
Jag är helt enkelt galet nöjd måste jag säga :)

Å vad det gäller touchen så har jag blockar bort denna, då det inte är ett måste utan hade egentligen bara varit en kul grej att ha.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av tecno »

Det där ser ju en blind tom :tumupp:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja jävlar vicken skjuts det blev.
Nu är det kanske dags att försöka att förstå hur du gjorde.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8387
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av AndersG »

På bilderna kör jag med 28W effekt
Snyggt. Men det förutsätter att man inte vill spara energi :)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av Fagge »

Drar ström ja, men man har väl inte så mycket val om man ska konkurrera med solen. :wink:
Hur som helst bygget har varit igång i 35h & funkar klockrent. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Modda LCD/TFT Displayer för användning under soljus?.

Inlägg av NULL »

Du kanske skulle avkänna solljuset och kompensera uteffekten motsvarande?
Skriv svar