WS2812B adresserbar rgb LED

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

WS2812B adresserbar rgb LED

Inlägg av Gizmo »

Införskaffade en liten batch av dessa, bara för att upptäcka att jag har nog inte läst databladet ordentligt, de är nämligen väldigt små och passar nog bäst för ytmonterat. Det jag undrar är om någon har antingen sett om det finns motsvarande modul för KiCad eller liknande så man kan designa ett kort för dem, eller om det finns färdiga kort att köpa?
Det som skiljer dem från tidigare varianter (WS2811 t. ex.) är att de har bara fyra anslutningar, VCC, GND, data-in, data-ut.

Det går teoretiskt att löda för hand, men de är typ fem mm stora och lödanslutningarna är nog mindre än en halv millimeter vilket, bara jag tänker på det, blir galet pilligt.

Några idéér?
ws.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: WS2812B adresserbar rgb LED

Inlägg av lillahuset »

Varför gör du inte bara en egen footprint för KiCad? Hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: WS2812B adresserbar rgb LED

Inlägg av lond »

Det borde stå i databladet hur footprinten skall se ut, sedan är det bara återskapa den i cad-programmet man använder sig av (eagle, designspark, etc).

/// Marcus
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: WS2812B adresserbar rgb LED

Inlägg av Gizmo »

Mmm. Kanske ska försöka ändå. Det enda som avskräcker mig är att jag försökt förut på en annan komponent som inte fanns, men misslyckats. Antar det finns lite youtubevideos eller liknande instruktioner att kika på.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: WS2812B adresserbar rgb LED

Inlägg av Micke_s »

Att misslyckas borde inte avskräcka dig. Händer fortfarande att man växlar pinnar mm efter flera år. Sådär kul dock att att stå med några tusen kort som måste patchas..
Skriv svar