OCR på en paj

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

OCR på en paj

Inlägg av Krauser »

Nån som har hållit på med det?
Har funderingar på ett projekt där jag behöver läsa av displayen på en krutvåg som sen ska läsas av ett script alt ett c program.

Ett bättre alternativ vore förstås en våg med rs-232 men dom jag hittat kostar en del.
addeswe
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 april 2014, 08:39:11

Re: OCR på en paj

Inlägg av addeswe »

Jag skulle skriva detta i python och använda en gammal webcam + OpenCV. Vad har du för funderingar? Och berätta gärna projektet. Misstänker att det handlar om handladdning. Och dit kommer jag hamna en dag inom en snar framtid. :-)
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: OCR på en paj

Inlägg av Krauser »

Det finns ju en Hornady Auto Charge Powder Dispenser som kostar runt 3000 som väger upp laddning efter inställd vikt, sen finns det manuella "tricklers" https://www.youtube.com/watch?v=Cl-FuWWHyo8

Min manuella lee powder dispenser slår på +/- 0,3 grain, det är tydligen vanligt och inte överdrivet stort problem sålänge man har god marginal till maxladdning.
Laddar 15 grain vv n110, optimalt är 15,1 och max är 16.
Väger dock varje laddning för säkerhets skull.

Så tanken var att helt enkelt koppla en liten stegmotor på en trickler och samtidigt läsa av vikten.

Sen gick tanken iväg lite längre (hade lite tråkigt den kvällen)
Som ovan men en platta med tex 10 x 10 platser för hylsor som flyttas fram till rätt position, en tratt som sänks ned och sen en arm som tar "skopan" och häller över krutet.
När jag rensade i källaren sist så hittade jag en massa gammalt tekniklego, funkar iallafall till en prototyp eller för att testa idén.

Kan tyvärr inte python men lite c och har grejat en del med shell script.
Hittade den här guiden som använder python, https://rdmilligan.wordpress.com/2014/1 ... pberry-pi/

Kanske kan modda scriptet att bara skriva ut texten till en fil och köra resten via c.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: OCR på en paj

Inlägg av tecno »

Overkill = köp en färdig 'riktig' våg istället typ Lyman. Att automatisera detta ser jag som en stor risk = bäst med 1 hylsa i taget med full manuell koll!
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: OCR på en paj

Inlägg av Krauser »

Har en Hornady digitalvåg som jag köpte just för att få exakt vikt.
Första steget är ju självklart en "autotrickler" då blir det manuell koll på varje hylsa eftersom jag själv kollar på vågen samtidigt som den fyller på.
Håller den sen laddning som är tillräckligt noggran dvs -0.1 till +0.1 grain så bygger jag vidare. Fabriksladdat håller inte den nogrannheten.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: OCR på en paj

Inlägg av tecno »

Har inte Hornady doseraren trickler funktion? Det finns på min gamla Lyman.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: OCR på en paj

Inlägg av netrunner »

Här finns en utförlig beskrivning för ANPR. Att göra samma sak för en våg bör ju inte vara så svårt.

Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: OCR på en paj

Inlägg av lillahuset »

Och vad f-n är ett "grain"? Hittar inte det i SI-systemet.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: OCR på en paj

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: OCR på en paj

Inlägg av Krauser »

Ett grain är 0.06479891g eller 1g= 15.43236gr enligt http://www.metric-conversions.org/sv/vi ... l-gram.htm

Köpte Lee 50th Anniversary Breech Lock Challenger kitet, plus en riktig digitalvåg. Kändes lagom att börja med en "enkelstånkare" så är det snabbfäste för verktygen så man behöver inte kalibrera om vid varje byte som på äldre modeller.

Kan tillägga att det kommer läggas in kontroller av vikten vid varje moment om det kommer så långt, 3 första kommer vägas 3ggr, vikt utan bytta och vikt med tom bytta kommer kollas hela tiden sen dubbel vägning av var 5e eller 10e.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: OCR på en paj

Inlägg av lillahuset »

Men varför inte prata om milligram då? Eller är det så att vapenfetischisterna är så USA-inspirerade att de anammar den USAnska kulturen med hull och hår. Använder ni också BTU i stället för Joule? Eller foot-candle i stället för lux. Inse att det bara är tre U-länder i världen som inte har infört SI-systemet. Ni bor inte i något av dem. Antar jag.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: OCR på en paj

Inlägg av tecno »

Det fungerar utmärkt att väga i Grains för oss även på denna sidan pölen. Vi behöver inte krångla till allt så in i h..e.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: OCR på en paj

Inlägg av lillahuset »

Vi behöver inte krångla till allt så in i h..e.
Det är ju exakt det ni gör.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: OCR på en paj

Inlägg av tecno »

Du har missförstått det hela, så här har det varit sen begynnelsen med laddning och istort sett alla tabeller presenteras i grains, även kulvikt som ju är grunden till det hela med grains. Läs på och förstå orsaken istället för att stå och stampa i golvet :D
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: OCR på en paj

Inlägg av lillahuset »

Får väl citera den USAnska elektroniktidningen jag läste på sjuttiotalet. "Going metric inch by inch." Och så gick det ju med det. Jävla neandertalare.
Skriv svar