Lämplig LED till industriell varningslampa
- Magnus_K
- EF Sponsor
Lämplig LED till industriell varningslampa
Sitter lite dumt till just nu och kan inte bifoga bilder eller bättre detaljer men detta kommer inom en dag.
För ett tag sedan beställde jag en blinkande/strobande industriell varningslampa från eBay. En sådan som sitter över de flesta maskiner som blinkar vid stopp.
Jag beställde LED men den som kom var vanlig glödlampa samt extremt dålig kvalité av elektroniken. Kan också tillägga att den innehöll ganska mycket metallspån.
Till frågan, om jag vill LED konvertera min lampa, vad skulle vara en lämplig LED-typ?
Obs: återkommer som sagt med fler uppgifter och bilder.
För ett tag sedan beställde jag en blinkande/strobande industriell varningslampa från eBay. En sådan som sitter över de flesta maskiner som blinkar vid stopp.
Jag beställde LED men den som kom var vanlig glödlampa samt extremt dålig kvalité av elektroniken. Kan också tillägga att den innehöll ganska mycket metallspån.
Till frågan, om jag vill LED konvertera min lampa, vad skulle vara en lämplig LED-typ?
Obs: återkommer som sagt med fler uppgifter och bilder.
Re: Lämplig LED till industriell varningslampa
Xml t6 lyser ju rätt fint. Finns ju billiga ficklampor med dom dioderna. Plocka ur den och drivaren så är du på God väg 

- Magnus_K
- EF Sponsor
Jo, här kommer lite bilder innan jag måste pysa till jobbet.
Observera gärna dom högra benen på 555'an som sitter på sniskan. Precis att dom fastnat vid lödningen.
Komponenten C1 ser ganska hemmasnickrad ut. I mina otränade ögon ser det ut som ett motstånd...
Kretskortet är relativt renblåst men på sista bilden ser ni en del metallspån som sitter kvar på skruven. Kortet var gansk bra täckt med detta...
Tanken är alltså att slänga kortet och behålla hållaren och linsen då det faktiskt är av helt ok kvalité. Matningsspänning måste vara 24VDC och max ström för drivning är 500mA men strävan efter så lite som möjligt.
@Miramithe: Det låter som ett ypperligt jättebra idé. Ska kolla vidare i detta. På jobbet kan jag eventuellt ta någon CREE diod från trasiga LedLenser's också.
Observera gärna dom högra benen på 555'an som sitter på sniskan. Precis att dom fastnat vid lödningen.
Komponenten C1 ser ganska hemmasnickrad ut. I mina otränade ögon ser det ut som ett motstånd...
Kretskortet är relativt renblåst men på sista bilden ser ni en del metallspån som sitter kvar på skruven. Kortet var gansk bra täckt med detta...
Tanken är alltså att slänga kortet och behålla hållaren och linsen då det faktiskt är av helt ok kvalité. Matningsspänning måste vara 24VDC och max ström för drivning är 500mA men strävan efter så lite som möjligt.
@Miramithe: Det låter som ett ypperligt jättebra idé. Ska kolla vidare i detta. På jobbet kan jag eventuellt ta någon CREE diod från trasiga LedLenser's också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vita lysdioder och färgat glas/plast brukar väl inte fungera jättebra ihop?. Jag skulle istället satsa på 5st XP-E2 red, monterade på en bit fyrkantsstång av aluminium. En st monterad uppåt och de fyra resterande åt var sitt håll åt sidan.
Vad är det för sockel? Kanske finns färdiga lampor menar jag.
- Magnus_K
- EF Sponsor
@koning7070: Varför fungerar inte dessa så bra ihop? Försvinner på något sätt färgen?
Den där dioden såg intressant ut också. Kan du rekommendera ett bra inköpsställe?
@Gimbal: Bra idé men jag vill inte behålla något av den gamla elektroniken men hmm, man skulle ju också kunna byta ut alla komponenter och sedan prova med en LED-lampa rakt i sockeln... Återkommer om sockeltyp!
Den där dioden såg intressant ut också. Kan du rekommendera ett bra inköpsställe?
@Gimbal: Bra idé men jag vill inte behålla något av den gamla elektroniken men hmm, man skulle ju också kunna byta ut alla komponenter och sedan prova med en LED-lampa rakt i sockeln... Återkommer om sockeltyp!
Magnus_K: en vit LED är i grunden en blå LED med ett fosforlager över som omvandlar en del av det blåa lys till gult, kombinerar man dessa två färger i lagom förhållande luras ögat att det är vitt då de är komplimentärfärger.
Men ser man på något rött i det ljus ser det svart ut! Pratade med ett äldre par som hade exakt det problem så det är verklighet.
Så en röd lampa ska ha röda LED.
Men ser man på något rött i det ljus ser det svart ut! Pratade med ett äldre par som hade exakt det problem så det är verklighet.
Så en röd lampa ska ha röda LED.
Senast redigerad av Icecap 1 maj 2014, 09:19:22, redigerad totalt 1 gång.
Ja det var rätt mörkt glas så det fungerar nog inte så bra med en vit. Hade nog fungerat med ett inte lika mörkt orange glas.
Man får nog hitta en röd LED.
En sak som slog mig dock när jag såg bilderna var att sockeln såg ut som en vanlig sockel för billampor. Mät den kanske finns bil LED utbytslampor som funkar.
Man får nog hitta en röd LED.
En sak som slog mig dock när jag såg bilderna var att sockeln såg ut som en vanlig sockel för billampor. Mät den kanske finns bil LED utbytslampor som funkar.
- Magnus_K
- EF Sponsor
@Icecap: Tack för intressant information! En annan har fått lära sig att blått och gult blir grönt men i våglängdernas värld så gäller kanske andra regler. Då förstår jag att det är en röd LED jag behöver.
@Miramthe: Jo precis, det verkar vara en typ av bil-lamps-sockel. Ska mäta lite när nattpassen är över och bekräfta.
Såg på eBay att det fanns massvis med LED ersättare till bilar men för att krångla till det så har jag hemskt gärna detta som "reservplan".
@konig7070: Ser lovande ut! Den nedre (runda) tycker jag om! Tack för tipset.
När man läser datablad om LED's; finns det någon spec om man vill veta hur lång tid det tar för dioden att gå från släckt till "max candela"?
Frågan är väl egentligen, kan olika typer av LED "tändas" olika fort vilket i sin tur gör att vissa inte lämpar sig som starka "strobande" dioder?
@Miramthe: Jo precis, det verkar vara en typ av bil-lamps-sockel. Ska mäta lite när nattpassen är över och bekräfta.
Såg på eBay att det fanns massvis med LED ersättare till bilar men för att krångla till det så har jag hemskt gärna detta som "reservplan".
@konig7070: Ser lovande ut! Den nedre (runda) tycker jag om! Tack för tipset.
När man läser datablad om LED's; finns det någon spec om man vill veta hur lång tid det tar för dioden att gå från släckt till "max candela"?
Frågan är väl egentligen, kan olika typer av LED "tändas" olika fort vilket i sin tur gör att vissa inte lämpar sig som starka "strobande" dioder?
Vilken LED som helst får en glödlampa att framstå som en förlamad snigel med astma när det rör sig om att tändas och släckas!
- Magnus_K
- EF Sponsor
Kanske gjorde bort mig men något måste jag ju kunna ha dessa till (beställde 6st) -> Cree XRE Q5
@konig7070: Det blev så fruktansvärt dyr frakt från cutter.com. Har du beställd själv därifrån?
@konig7070: Det blev så fruktansvärt dyr frakt från cutter.com. Har du beställd själv därifrån?
Dom där blir nog bra ska du se. Sen ska ju en drivare till och sen ska man hitta en blink tid som är bra.
Lite kul bara man blir lite fundersam över lumen värdet på visa LED, röda generellt brukar ha rätt lågt tal. Men det mänskliga ögat plockar upp rött mycket bättre än tex blå.
Jag har 3w röda led i växthuset dom ska ge 40lumen. Dom är rätt starka.
Lite kul bara man blir lite fundersam över lumen värdet på visa LED, röda generellt brukar ha rätt lågt tal. Men det mänskliga ögat plockar upp rött mycket bättre än tex blå.
Jag har 3w röda led i växthuset dom ska ge 40lumen. Dom är rätt starka.
Magnus_K skrev:Kanske gjorde bort mig men något måste jag ju kunna ha dessa till (beställde 6st) -> Cree XRE Q5
Om man läser Crees datablad för XR-E så finns inte rödfärgade med där, så det är antagligen inte äkta Cree-dioder och räkna inte med några 100 lumen heller. http://www.cree.com/LED-Components-and- ... /XLamp-XRE
Crees färgade dioder brukar vara ganska populära för belysning av akvarier och växtodlingar så det borde gå att hitta andra som säljer dessa dioder med kanske lite lägre fraktkostnad.