Projekt Flamvakt, fototransistor.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
AndreasLarsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 februari 2014, 00:17:27

Projekt Flamvakt, fototransistor.

Inlägg av AndreasLarsson »

Hej.
Jag håller på och bygger en flamvakt till min motorvärmare då en ny sådan kostar ca 500kr.
Nytjar i projektet en transistor av modellen BC547 samt en fototransistor av modellen http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... nformation

Tänker mig kopplingsschemat enligt följande:
Bild

Tänker jag rätt angående fototransistorn att koppla plus från styrboxen till plus på fototransistorn eller skall plus från styrboxen gå till minus på fototransistorn? Har försökt lista ut detta men inte hittat något tydligt svar på internet.

Hälsningar Andreas
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Projekt Flamvakt, fototransistor.

Inlägg av PHermansson »

Känns som väldigt få komponenter? Vad baseras konstruktionen på? Hur kopplas det in i styrboxen, och vad är det för box?

Som jämförelse, ett schema som tänder en led när det blir mörkt:
light_sensitive_led_4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
AndreasLarsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 februari 2014, 00:17:27

Re: Projekt Flamvakt, fototransistor.

Inlägg av AndreasLarsson »

Jag fick detta kopplingschemat en en individ som gjort en ny flamvakt Bild

Utöver dom komponenter jag jag på första bilden visar den ett motstånd som sitter inbyggt i styrboxen
Bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Projekt Flamvakt, fototransistor.

Inlägg av Icecap »

Själva kopplingen är - rent teknisk - nästan "korrekt".

Jag tror att originalsensorn är en LDR men att den egentliga komponenten som avkänner lyset från lågan är mindre viktig då det är antingen låga eller inte.

Det som - rent teknisk - fattas kopplingen är ett motstånd mellan bas och emitter på transistorn, detta säkrar att den stängs av ordentligt när det behövs. Ett värde på kanske 47k-100k skulle nog vara bra.

Man kan såklart använda en fototransistor istället för en fotodiod + transistor och vill man vara petig är en foto-darlingtontransistor nog väldigt rätt.

Jag hade dock använd en vanlig fototransistor (t.ex. 10-443-76 eller liknande), då behövs det bara 10k motståndet som ytterligare komponent.
AndreasLarsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 februari 2014, 00:17:27

Re: Projekt Flamvakt, fototransistor.

Inlägg av AndreasLarsson »

Så iockmed att jag nyttjar fototransistor http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -mm-p90042 räcker detta eftersom att jag redan har motståndet i styrboxen?
Transistorn är således onödig?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Projekt Flamvakt, fototransistor.

Inlägg av Icecap »

Klart och tydligt: en fullt möjlig kanske!

Utan att veta exakt vad som behövs av styrboxen kommer du inte att få ett säkert svar men jag är ganska säker på att det finns en mycket bra chans att det fungerar.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Inlägg: 413
Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Projekt Flamvakt, fototransistor.

Inlägg av Volvo245GLT »

Är värmaren en Volvo Flygmotor (VFA) 091-B?

Verkar vara ett vanligt problem att flamvakten lägger av. Jag har åtgärdat flera stycken... Det som händer är att fukt tränger in och får benen på fototransistorn att rosta sönder med avbrott eller överledning som resultat.
Ibland går det att göra rent och löda på nya trådar om lite av benen finns kvar. :roll:

Styrboxen lägger på 5 V som flamvakten sen "drar ner" när den utsätts för ljus (=ser lågan).
Inuti boxen finns en resistor som bestämmer strömmen genom kretsen.

EDIT: Själva fototransistorn har den här kapslingen:
http://www.conrad.se/FOTOTRANSISTOR-BPY ... 28_0212590

Orginalkomponenten är dock väldigt känlig verkar det som. Minns inte om jag provade just ovanstående komponent (bara chansade på modell), och den orkade i alla fall inte dra ner ingången trots bra låga. Möjligt att jag inte lyckades få tag i en med samma strålningsvinkel.
SubMarine
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 januari 2012, 01:44:33

Re: Projekt Flamvakt, fototransistor.

Inlägg av SubMarine »

Då denna tråd är en av de första träffarna på Google när man söker på 091-B och flamvakt så tänkte jag fylla på med lite information.

Har precis bytt fototransistor i min flamvakt och hittat en som fungerar (har rätt ljuskänslighet och förstärkning). Fick prova en 4-5 stycken innan jag fann rätt.

IR phototransisitor TO-18
BPW77NB
Elfa Nr: 175-22-739
Skriv svar