Har nu tänkt bygga en UV-box, så billigt som möjligt. Tänkte mig nu då UV-LED'ar, och de billigaste jag kan hitta är ett 20-pack för endast $2.93 hos Dx.
Dock läste jag kommentarerna om dessa, och någon skrev att kapseln tog bort en hel del av UV-ljuset osv. vilket inte är så bra i en UV-box.
Jag skulle kunna beställa och testa, dock har jag ingen erfarenhet av att etsa egna kretskort och vet inte direkt vad som är bra osv. där med skulle det absolut vara smidigast ifall man slipper efter många tester inse att LED'arna inte är ordentliga eller liknande.
Så, är det någon som har erfarenhet av dessa i en UV-box?
UV-LED från Dx - UV-box?
- Klas-Kenny
Re: UV-LED från Dx - UV-box?
Jag har inte erfarenhet av just dessa, men jag har prövat att bygga med andra UV-dioder och det funkade utmärkt. Det finns billigare dioder på ebay. Säljarna där är dessutom bättre på att skriva ut ex. våglängd och ljusstyrka så då vet man vad (de påstår att) man får. Jag köpte något liknande http://cgi.ebay.com/100pcs-5mm-2000mcd- ... 2a0a423d57
Billigare per diod iaf.
Billigare per diod iaf.
- Klas-Kenny
De där va ju väldigt billiga 
Jag gör en chansning och beställer från Ebay, för första gången i mitt liv

Jag gör en chansning och beställer från Ebay, för första gången i mitt liv

Ebay är sjukt bra!
Lär man sig Ebay, och och lär sig lita på det, så är det ett himmelrike av billiga produkter

Lär man sig Ebay, och och lär sig lita på det, så är det ett himmelrike av billiga produkter

- jonnorberg
Jag kör med DX dioderna och det funkar. Kör 8cm avstånd och typ 1-1,5 minuter.