Pinout IN-16 Nixie-rör

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Pinout IN-16 Nixie-rör

Inlägg av MicaelKarlsson »

Hej sitter med ett par Nixie-rör av modell IN-16 framför mig och har hittat en pinout här: neonixie.com men dessa är på ryska och mina kunskaper i det språket existerar inte, tyvärr.
1. Så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig att förklara vad som är pin 1?
2. Hur skall man tolka bilden, är den sedd underifrån eller sedd ovanifrån.
Om man ser på denna bild:
Bild
Är ena benet vitmarkerat inne i röret, det sitter även en pil i glaset på rörets undersida son pekar mot detta ben.
3. Är detta anoden (eller "plate") som jag sett på vissa håll.

I denna bild:
Bild
talas det om "Lightning voltage" och "Operating voltage"
4. Hur skall man tolka dessa begrepp?


Sammanställning av frågorna:
1. Så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig att förklara vad som är pin 1?
2. Hur skall man tolka bilden, är den sedd underifrån eller sedd ovanifrån.
3. Är detta anoden (eller "plate") som jag sett på vissa håll.
4. Hur skall man tolka dessa begrepp?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Pinout IN-16 Nixie-rör

Inlägg av Norpan »

http://www.sphere.bc.ca/test/nixie.html skrev: The digit height is 13mm, the overall width is approx. 1/2 inch (13mm). The dimensional diagram is in millimeters. Great for Nixie clocks, and seconds displays on larger clocks. The Anode (pin 1) is very easy to identify, it has white insulation inside, and is at back of the tube when the digits are facing you. The silicone base insulator improves the mechanical strength of direct board attachment, without damaging tubes.
Edit:
Fortsätter efter att ha läst hela inlägget. :roll:

Lightning voltage, är tändspänning, alltså du måste upp över denna spänning för att röret säkert ska börja glimma.
Operating voltage, är spänningen som ligger över röret när det tänt och egentligen inget du behöver tänka på, eftersom seriemotståndet du måste ha sköter om detta.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Pinout IN-16 Nixie-rör

Inlägg av Purre »

Hmm jag ska ha ett dokument på IN-16 samt IN-8-2 rör någonstans (troligen på någon oinkopplad extern disk). Kanske får lite ordning idag eller imorgon så jag kommer åt dokumentet då. IN-8-2 har jag iaf på papper också, dock ryska då.

Dessutom IN-16 är det inte dom som har en upp och ner vänd tvåa som femma och IN-8-2 har en femma som femma? Verkar så i min samling med nixierör iaf. Har en himla massa IN-16 då jag inte använt något medan jag bara har sex st IN-8-2 rör kvar då de sex andra sitter i en klocka.

EDIT:
Enligt pdf-filen så är plattan/galler anod och varje siffra/punkt katod. Kan du inte se vad för tåt som går var om du kollar lite genom rörer fram och tillbaka?
http://www.tube-tester.com/sites/nixie/data/in16.htm
Den sidan hittade jag också. På tyska/engelska men det kanske är bättre än ryska :P
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Pinout IN-16 Nixie-rör

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tack för hjälpen Norpan och Purre!!

Purre: http://www.tubehobby.com/show_det.php?det=5 verkar inte som 5:an är en 2:a upp och ner!
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Pinout IN-16 Nixie-rör

Inlägg av Purre »

Hmm nä det gör det ju inte. Frågan är då varför jag köpte på mig 12st IN-8-2 och använde dom istället... Kanske var storleken jag ville åt då.
Skriv svar