Svart/varmt hörn på laptop-display

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Anenkefali

Svart/varmt hörn på laptop-display

Inlägg av Anenkefali »

I morse (har aldrig sett fenomenet tidigare) upptäckte jag att nedre högra hörnet på skärmen till min laptop (Dell Precision M70) blev svart. I början var det bara en liten prick, men efter ett tag växte det svarta fältet så att "klockan i XP helt försvann". Hörnet var samtidigt mycket varmt, och jag stängde av datorn för att inte förstöra något. Efter att skärmen fått svalna av så är allt bra igen, tills dess att temperaturen ökat och fenomenet börjar om igen. Jag upptäckte även att skärmen flimrar längs med hela högerkanten.

Drar jag ner brigthness på skärmen så är förloppet långsammare. Samtidigt tycks flimret öka (??) med lägre brightness.

Vad jag kan gissa är det antingen en kabel det är glapp i, invertern till skärmbelysningen som är pajj eller så behöver jag byta ut hela lcd-panelen ($$ :( ).

Min fråga är nu om det är någon som vet vad det beror på, eller någon som råkat ut för något liknande och hur ni i så fall löste problemet?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Kabeln: Nja, knappast, då skulle fenomenet inte bara synas i ett hörn.

Invertern: Nja, knappast, då skulle fenomenet inte bara synas i ett hörn.

Skärmen: Mjo, troligtvis, tyvärr... Vet du om något kommit i kläm då du stängt locket nångång? Jag hade mina "plupp"-hörlurar emellan en gång då jag skulle stänga locket och då blev ett litet område (kanske 5mm i diameter) en aning ljusare än resten av skärmen och det håller fortfarande i sig fast det gått några år men det är så pass lite att jag knappt lägger märke till det.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Skärmen eller locket har kanske fått en smäll i hörnet så att glaslaminatet har separerat, då blir det svart. Men att det skulle bli mer varmt där än normalt det tror jag inte på.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Man skulle kunna tänka sig att det är ett av lysrören som det hänt nåt med, eller ccfl om man ska vara petig.
Är det en större ljusstark skärm sitter det ibland två uppe och två nere, om det hänt nåt med det ena kan det kanske bli så.
Eller kanske två omvandlare till dem, varav den ena sitter och är konstig där det blir varmt.
Enklast är väl att öppna och titta då.
Anenkefali

Inlägg av Anenkefali »

maha: Jag åkte tåg igår och fick plocka ihop datorn i all hast då jag missade vilken station det var. Det är möjligt att något skadats då. Dock så är ju området inte väldefinierat, då det blir större med tiden.

Andy: Jodå, varmare blir det. De andra tre hörnen är ljumma, men det svarta hörnet går att steka ägg på.

Norpan: Aha, ok. Jag testade att googla lite, och hittade något om "cold cathode blablabla tube" som skall kunna bete sig som du säger. Är det samma sak som lysrören du pratar om?

Jag har öppnat skärmen så långt jag vågar, och det enda som syns är att beläggningen vid hörnet är lite "diffus", typ "bubblig". Minimalt dock, men det ser ut som att värmen hunnit göra viss skada redan. Med "öppna och titta" antar jag att du menar ytterligare ingrepp, i stil med att avlägsna tejpen kring panelen och kika? :)

För övrigt fungerar det prima om jag kopplar in en annan lcd-skärm (via uttaget bak, så det är inte grafikkortet som krånglar).

Bilderna i den här tråden visar exakt vad jag pratar om (dock är svaren som ges inte särskilt uttömmande):

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=179880

Iofs, en ny skärm + inverter tycks gå på ~$200 på ebay, vilket inte är så farligt med dagens dollarkurs. Det är irriterande ändå, dock!

Tack för svaren, allihopa.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

jo det är samma sak som han pratar om, CCFL betyder just "Cold Cathode Florucent Tube".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skärmen i sig blir inte varm av att gå lite sönder, den energi som skickas in i skärmen (LCD-panelen) är så liten att den inte KAN bli varm av detta. Det är ganska säkert bakomliggande elektronik som blir varmt och där är invertern ett bra utgångsläge.

VARFÖR den blir varm kan ju bero på en del: trasig komponent, förhög belastning av någon anledning osv.
xxargs

Inlägg av xxargs »

LCD ändrar kontrastvinkeln med temperaturen - att det blir svart beror just att du har en hotspot bakom någonstans och när dess vämer sprider och värmer upp LCD så blir området svart - hade du kunnat ändra på kontrastinställningen (lägre spänningar på rätt ställe, misstänker att det är autiokorrigerande nu) så hade du fått ett läge med helt vit skärm och 'svarta' flläcken har synlig grafik.

en överlastad/defekt inverter som andra redan nämt är en god kandidat till problemet.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Jag skulle gissa på att det är något knas uti anslutningen till röret på den sida det blir varmt, och att det då i värsta fall blivit en liten båge som värmer upp omkringvarande saker.

Typ att strömkabeln lossnat från röret och ligger bara en kort kort bit ifrån anslutningen på röret. Passar bäst in på flimret du nämner.

Röret = CCFL-(lys)röret.
Anenkefali

Inlägg av Anenkefali »

Utmärkt gissning. Det var precis vad som hade hänt; kabeln hade lossnat vid ena infästningen till röret.

Det var ett fasligt krångel att ta isär skiten dock, och att få ihop den. Givetvis lyckades jag få några dammkorn att fastna mellan lagren, men det får jag leva med tills jag orkar plocka isär skärmen igen (och använda tryckluft eller nåt för att rensa). Nu fungerar det iaf :)

Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Ah men dåså. :)

Grattis!
Skriv svar