Jag märkte att det var lite skillnad på spänningen över den gamla och nya plattan. Den gamla hade 132V över sig och den nya hade 92V.
Tyvärr hittade jag ingen dokumentation över HW-enheten, men jag testade att skicka in lite olika spänningar till den och mätte vad som kom ut, samtidigt som jag kikade hur plattan lös igenom LCD-displayen.
Jag gjorde en liten koppling med en DIP-switch och motstånd så jag kunde välja mellan 0Ω (som gav ut 92V) till 27Ω som gav 45V. Det gick lite fortare att testa då jämfört med att löda motstånd fram och tillbaka.
När jag testat allt mellan 45V till 92V så märkte jag att det blev en viss skillnad, men inte så stor. Vid 45V verkade det som ljuset inte riktigt räckte till för både bakgrund och text. 92V gav nästan för mycket bakgrundsljus i förhållande till text (eftersom displayen är lite trött), men eftersom det gav bäst betrakningsvinkel så valde jag tillslut just 92V till plattan och alltså inget motstånd alls mellan moderkortet och HW-enheten.
Vattenbaserat trälim var ett intressant tips. Det ska jag prova nästa gång.
Förresten, brukar polarisationsfiltret sitta fast hårt på vissa LCD-displayer eller ska det alltid ligga löst ovanpå den? Det hade varit kul att vända på det, men jag lyckades inte få bort det. Det fanns en ganska tjock glasskiva högst upp, men den verkade sitta fast tyvärr.
Några bilder:
Fick fila lite på ramen och en silikon(?)list eftersom den nya plattans anslutningar satt på långsidan:
Såhär ser displayen ut:
Närbild:
Jag har inte kollat vad det är för display, men om någon råkat veta var man kan få tag i en så är jag förstås intresserad.
edit: Den har 7 rader och 40 tecken på varje.