Mottagare/detektor av laser prickens position

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Mottagare/detektor av laser prickens position

Inlägg av Cano »

Låter lite som prickskjutning med laser.
Jag har byggt en typ av laserpekare som drivs av en uppladdad konding.
Träff detekteras av webkamera och analyseras av PC program.
Bygginstruktioner och mjukvara jag använde finns här -> HomeLESS
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Mottagare/detektor av laser prickens position

Inlägg av Andax »

SeniorLemuren skrev:
Andax skrev:PSD är svaret på din fråga!
Tänk, Jag älskar sådana här svar. (Som en finne i röven). Alla vet ju naturligtvis vad PSD står för.
Sitter man på beachen med en öl i handen blir man lat! 8)
SvenW
Inlägg: 1124
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Mottagare/detektor av laser prickens position

Inlägg av SvenW »

Andax svar är perfekt! Kort och koncist.
Insiktsfullt och med en mycket väderfull nyckel för den som inte känner till tekniken.
Att googla vidare tar inte många minuter.
PSD är svaret på frågan :-)
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mottagare/detektor av laser prickens position

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag vidhåller att det är ett riktigt skitsvar. PSD kan betyda så många olika svar för den som inte vet hur man skall sovra ut det rätta ur alla googleträffar.

Det är bara viktigpettrar som du som kan tänkas förstå vad det betyder och det räcker inte riktigt till för att komma upp med ett informativt svar. Ursäkten att man sitter på playan med en öl räcker inte heller enligt min mening. Orkar man bara komma upp med ett halvt svar kan man lika gärna avstå. :tomte:
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Mottagare/detektor av laser prickens position

Inlägg av Andax »

:) ölen och beachen var mer skrivet som ett skämt.
I vilket fall som helst så kan det för många TS vara svårt att veta vad man ska leta efter. Ett sökord kan räcka. Och psd finns med på Wikipedia. Jag brukar inte dumförklara någon och tror nog att de flesta kan förstå att det är Position Sensitive Detector i listan på Wikipedia som är det som passar in.
Men visst, det är lite torka i många trådar så här års, och då börjar ordmärkeri mm att ta fart. :wink:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mottagare/detektor av laser prickens position

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Funderar på att svara i denna tråd!
Men avstår!
Det är TS som har ansvaret!
SvenW
Inlägg: 1124
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Mottagare/detektor av laser prickens position

Inlägg av SvenW »

Visst har väl SeniorLemuren rätt i att förkortningar, slang och sär skrivning ofta är lite besvärande.

Det var väl Chalmersprofessorn Torkel Wallmark som lanserade PSD 1957. Sedan startade firman SiTek tillverkning på 1970-talet och en rad andra firmor använde den för diverse mätutrustning såsom närsynta avståndsmätare med triangulering och kameror för vibrationsanalys m.m. Numera finns fler tillverkare som t.ex Hamamatsu.

Se t.ex, http://www.sitek.se

Att en PSD är så bra rent tekniskt har väl att göra med att den är linjär och lågbrusig om den tillverkas rätt. Om man istället skulle göra en motvarighet med t.ex. två fotodioder, speglar och gråkilar skulle man få in en massa hagelbrus som man till stor del slipper i PSDn, eftersom hagelbruset där balanseras bort i den analoga signalbehandlingen (Ia-Ib)/(Ia+Ib). Man kan få snabb mätning med bra upplösning utan alltför mycket besvär.

Paradoxalt nog kan det kanske i många fall vara både enklare och billigare att använda en webbkamera med datoriserad signalbehandling som Cano föreslår. Det beror på vilka krav man har och om man gillar att bygga själv. Men den tekniken är ju egentligen mycket mer komplicerad.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mottagare/detektor av laser prickens position

Inlägg av lillahuset »

Vi använde optokatorer från Selcom i Göteborg redan på åttiotalet för att mäta djup och bredd på sprickor ner till 2mm i hastigheter upp till 90km/h.
Det var lite småkul, det var inte många som pysslade med så avancerad signalbehandling på den tiden.
1984 började vi använda TMS32010, för, om jag minns rätt, SEK2600 per styck. Sedan sjönk priset ganska fort...

Edit: Apropos PSD alltså. Och Sitek, som verkar ha klarat sig bättre än Selcom.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Mottagare/detektor av laser prickens position

Inlägg av peolah »

SeniorLemuren skrev:Jag vidhåller att det är ett riktigt skitsvar.
PSD kan betyda så många olika svar för den som inte vet hur man skall sovra ut det rätta ur alla googleträffar.
Av ren nyfikenhet googlade jag på PSD men la till ordet "detection" som jag tycker man borde förstå att addera till
google's massiva sökmotor med ett så kort sökord, och då hamnade det längst upp!?

Kan nog hitta 10 andra addon-ord till dig som ger samma resultat, men varför lägga onödig tid på det!

En googlesökning på "PSD" är således lika effektivt som att försöka hitta en artikel om "Sex män rånade en butik" och använda "sex" som sökord. :)

För att hålla tråden ontopic så är här lite trevliga utvecklingskort för PSD

http://www.hamamatsu.com/jp/en/product/ ... index.html
Senast redigerad av peolah 3 augusti 2015, 21:52:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mottagare/detektor av laser prickens position

Inlägg av lillahuset »

Lemuren: Om man besvärar sig att söka på Wikipedia, som är ens vän till skillnad från Google får man sex träffar i gruppen "Science and engineering" och tre träffar i gruppen "Computers".
https://en.wikipedia.org/wiki/PSD

Det krävs ingen större begåvning för att inse att https://en.wikipedia.org/wiki/Position_sensitive_device är rätt svar.

Det krävs inte heller någon större begåvning för att inse att Google är ett riktigt uselt förstaval för sökning på nätet. Så var det sagt.
ElectronZombie
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 juli 2015, 21:31:33

Re: Mottagare/detektor av laser prickens position

Inlägg av ElectronZombie »

Cano skrev:Låter lite som prickskjutning med laser.
Jag har byggt en typ av laserpekare som drivs av en uppladdad konding.
Träff detekteras av webkamera och analyseras av PC program.
Bygginstruktioner och mjukvara jag använde finns här -> HomeLESS

HomeLESS verkar ok, men den kräver en del kringutrustning, jag försöker göra något enkelt och portabelt.
Skriv svar