Led Flasher /blinker

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Arclight
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 oktober 2013, 09:49:10

Led Flasher /blinker

Inlägg av Arclight »

Hej.

Försöker få ihop ett litet projekt till min båt. jag har 2 st drl leds i fören, dessa ska kunna sättas av/på med en brytare och så långt är allt klart och inga problem.
Men jag vill även koppla dessa till mitt larm, har en utgång på min larmenhet och så här långt är det heller inte något större problem, har satt en diod så dom inte skickar ström tillbaka.

Men jag vill att när jag slår på dom via brytaren så ska dom lysa med fast sken, och när larmet aktiverar dom så ska dom blinka växelvis, altså flasha 3gg på vänster och sen 3ggr på höger och repetera så. jag har googlat som fasen och hittat många relä/styrboxar för detta men de flesta är allt för komplicerade, det närmaste jag kunde hitta som passar är denna http://www.electrokit.com/led-blinker-2 ... elleman-m4

Men den har ju en switch för att slå på den och det hade ju inte varit något problem att koppla förbi den så den startar så fort den får ström om det inte varit för att det är en momentswitch som dessutom har funktion för olika lägen, jag struntar i om det är 50 olika blink kombinationer, jag vill bara att den ska gå igång automatiskt med det blink mönster jag beskrev ovan när larmet går och jag ska kunna sätta av/på via min brytare.. ska detta vara så svårt at få ihop? går det att modifiera kittet jag länkade eller går det kanske att göra ännu enklare lösning

Drl ledsen jag har har 10x1w leds per sida och det ska klara 11-14v
Arclight
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 oktober 2013, 09:49:10

Re: Led Flasher /blinker

Inlägg av Arclight »

Ok, jag löste det ändå.
Chansade på att köpa kittet jag länkade till och det visade sig att det går igång så fort det får ström och den håller dessutom vilket mönster man ställt in på i minnet, enda kruxet var att den bryter jord och min knapp bryter plus så det blir lite konflikt där, men jag får helt enkelt sätta ett relä efter knappen ist och bryta jord även där ist.
Skriv svar