Val av spindel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Val av spindel

Inlägg av MGL »

Jag håller på och bygger mig en fräs och funderar på vilken spindel jag borde välja.
Tittar på Ali Express och det finns ju dels de billiga 2.2 kW spindlarna där man kan välja keramiska lager om man vill.
De skriver att de endast är för trä och mjukare material och om jag förstår det rätt endast för lätt körning i aluminium.
De skriver att om man vill fräsa i metall skall man välja deras "metal" variant. Den är typ dubbelt dyrare, har samma lager (åtminstone vad det gäller angiven typbeteckning) och har samma dimension och båda är ER20.
Vad är skillnaden, är det starkare lager, bättre balansering, mindre kast osv?
Eller är det bara ett sätt att ta mera betalt?
Tittade också på luftkylda med ER25 hylsa. Där skriver de samma, att den inte är för metall. De har större lager och borde ju vara stadigare. Varvtalet är max 18000 och momentet större.

Jag tänkte fräsa en del aluminium, knappast med fräsar av någon grövre kaliber troligen i intervallet 2-8mm.

Tänker ju inte fräsa stål med den (utom kanske lite någon gång i undantags fall) men vad är det som gör att deras " metal" variant skall klara det som den vanliga inte klarar?
Jag menar om man skall fräsa stål med en sån kan man väl komma ner i kanske 6000rpm och då blir det väl max 5mm fräs som kan vara aktuell.
Kan då verkligen lagren skadas med en sån liten fräs?

Behöver jag "metal" varianten för att fräsa aluminium eller duger den vanliga?
Eller är det bättre att satsa på den stadigare ER25 varianten?
Fast där är det väl ingen fördel med fräsar med liten diameter eftersom varvtalet är lägre, men fördelen är ju bättre moment om jag skulle behöva det..

Vad har ni för erfarenheter och synpunkter?

/Magnus
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Val av spindel

Inlägg av Uttis »

Kan det vara lägre varvtal på metalvarianten?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Val av spindel

Inlägg av säter »

Det är nog enda skillnaden.
Kolla på den som Tecno länkade till.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Val av spindel

Inlägg av MGL »

Jo jag tittade på den som Tecno länkade till men den har en 4 -polig motor, lagren står det inget om och motorn är längre men diametern samma 80mm. Här är ju uppenbart att momentet och varvtalet är bättre för stål.
Men lagren är antagligen samma(?).

Här är en länk till den vanliga billiga.
Längst ner på sidan står det "4.If you need use for metal ,hard wood,granite,stone,you can choose metal spindle.Metal spindle much better than wood spindle."

Länk till "metal" varianten.
Kan inte se några yttre skillnader annat än att motorkroppen är aningen längre, men ingen stor skillnad, samma lager.

Här är länk till en luftkyld ER25 med max 18000RPM och större lager och moment.
Där står det faktiskt att det är ok att fräsa aluminium men inte stål.

Ni som fräser aluminium, klarar man sig med 18000 RPM eller blir det problem med små fräsar?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Val av spindel

Inlägg av tecno »

Gör en liten baklänges kalkyl på den tilltänkta spindelmotorn för största tänkbara fräs och alu alt stål för att verifiera att tillräckligt vridmoment finns.
Sen om det är max 18K eller 24K får du ta som en kompromiss mot att lågvarvs egenskaperna fixar det du vill kunna göra.

Sen så kan det mest ekonomiska vara att köpa en med billigare lager och köpa keramiska separat för att sedan byta till dessa när det är dags.

Är själv på G att köpa en extra spindel till min Combimill just för jobb med små fräsar, lär få bli en kompromiss hur man än vrider på det hela.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Val av spindel

Inlägg av säter »

Spontant tycker jag att alla de här kina-spindlarna har långt utligg på chucken, i förhållande till spindellagrets innerdiameter.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Val av spindel

Inlägg av tecno »

Håller med om detta = som sagt alla dessa är en kompromiss.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Val av spindel

Inlägg av hawkan »

Läste beskrivningen för de olika spindlarna och det är väl bara gradskillnad på vad de kan?
Även metall-varianten tycker jag det står att det nätt och jämnt går.
Det kan väl vara skillnad i axel och huskonstruktion, kanske förspänning av lagren?

Jag har fräst en del aluminium i min lilla 3020-fräs. Den har en 800W (?) spindel och er11-chuck.
Det går att fräsa om man är lite försiktig. Använda 1-skäriga fräsar som måste vara vassa.
Fyrskäriga fräsar och såna har en tendens att klägga igen. Man kan inte ta så jättestora skär
men det är ju en cnc-fräs så den kan få göra repetitiva saker. 3mm och 6mm fräsar har jag använt.
Man märker att det är en del krafter i omlopp, grejorna bänder och böjer sej (något). Så man kan
förstå att maskinens styvhet är begränsande.

FSWizard tycker att 19000 varv/min är bra för 3mm fräs i 6061 aluminium. Så 18000 ska gå bra.
Om det är aluminium du verkligen siktar på så kanske spindelvalet blir ett annat? För nu vill du
kunna fräsa aliminium nån gång om jag förstår rätt-
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Val av spindel

Inlägg av persa »

Verkar koncentreras väl mycket på höga varvtal enligt min uppfattning

Ute i industrin väljer många spindlar med 12000 varv/min. när man köper nya maskiner även om man till stor del ska köra aluminium och även med mindre verktygsdiametrar

Man prioriterar stabilitet, säkra processer och rimliga underhållskostnader istället för optimerad cykeltid. Underhållskostnader är väl i och för sig inget problem med så låga priser som det handlar om för hobbyspindlar. Men det visar i alla fall på att höga varvtal inte är livsnödvändigt för att kunna köra aluminium. Hör även ute på industrin att det på senare år kommit mycket verktyg för aluminium som inte kräver väldigt höga varvtal
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Val av spindel

Inlägg av hawkan »

På det temat kan jag tillägga att jag fräser aluminium med bravur i min stora fräs.
6mm 4-skäriga fräsar och 3200 rpm (vilket är max). Man behöver absolut inte 18000 rpm.
Det är väl endast när man ska gravera eller fräsa pyttesmått på pcb som 24000 rpm är befogat.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Val av spindel

Inlägg av MGL »

Det viktigaste användningsområdet blir nog aluminium för maskinen.
Jag tror säkert att jag skulle klara mig med en sån där standardspindel, dock det som talar för en med ER25 är väl att den borde vara stadigare eftersom den har grövre axel.
Att den har större moment är ju ett extra plus men samtidigt är den ju luftkyld så kylningen är ju sämre på låga varv.
Tror dock att jag sällan kommer att behöva momentet.
Jag vet att jag kommer att behöva göra en del fräsning med 2mm fräs, och det är inget problem om det tar lite längre tid men det som jag undrar är om risken ökar för att aluminiumet smetar fast på fräsen om man kör för långsamt eller är matningen per tand viktigare?

Maskinen är ju inte byggd ännu men det närmar sig, skall visa bilder i en egen tråd sen.
Kan inte bedöma hur stadig den blir ännu men ambitionen är att den skall vara hyfsat styv.
Den blir byggd av vattenskurna plåtar plus profilrör i stål.
Lite udda konstruktion, Z skenorna sitter på sidorna med kulskruvar i vardera sidan. Så X-axeln(eller heter det det Y?) rör sig med Z
Under sitter ett vridstyvt stativ som skruvas i 100x100 balkarna med gängstänger för att kunna justera sidorna i samma plan.
Lite bilder från CAD:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Val av spindel

Inlägg av Glattnos »

Mycket fin konstruktion! Ta inte mitt inlägg som kritik, för det är det inte, jag är imponerad och har bara lite funderingar :)

Funderar på hur linjärlagren för Y-axeln sitter monterade, ser jag rätt att dom sitter i en U-profil? Om så är fallet kan det ju vara bra att tänka på att vanlig standard U-profil inte har så tajta toleranser.
Det ser ut att kunna vara typ 5-6mm plåt överallt? Jag tror att man kan få maskinen ganska mycket mer vibrations-tålig om man använder 8-10mm på plåtarna "närmast" infästningar, linjärskenor och liknande och sen 5-6mm på övriga plåtar.
Det är ganska stor skillnad i resonans på en 5-6 mm jämfört med 8 eller 10 mm, samt att två motstående plåtar av samma tjocklek(som i din tvärbalk) kommer ha ganska lika resonansfrekvens(likt en stämgaffel) och därför bidra till varandras svängning. Därav kan det vara bra att blanda två tjocklekar.
Det är ett stadigt sätt att bygga på men Z blir tung så kom ihåg att det nog behövs något som håller Z uppe när strömmen slås av.
Sen om du inte redan tänkt göra det så kan man gänga alla hål så slipper man krångla med muttrar, många skärfirmor gängar också om du tänkt beställa plåtarna :)

Jag tror för övrigt att den funkar utmärkt precis som den är också :tumupp:
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Val av spindel

Inlägg av MGL »

Tack för dina synpunkter glattnos!
Har redan plåtarna hemma, så det är nog försent att göra stora ändringar.
Dock kan jag säkert plocka in lite förstärkningar efterhand, men jag får väl prova och se var de största problemen blir.
Det blir ju ett ganska stort hålrum mellan balkarna och jag hade faktiskt lite funderingar att jag kanske sätter in sandpåsar där om det behövs.
Lagren är ju de veka SBR20 men jag har 3 st långa i varje sida, alltså 6 lagerskålar. Det gör att det är nästan 30 cm av skenan som lagren ligger an mot.
U-balkarna som lagren är skruvade i har skruvar i sidorna som skruvas mot lager husen för att ge lite förspänning och ökad styvhet.
Lagren hade justerskruvar som jag tagit bort och lagt in mässingsplåt mellan lagerhus och lagerskål för att få lagerhuset att ligga an på hela ytan med en viss förspänning.
De känns stadiga och indikatorklockan står stilla fast jag sliter i dom..
Motvikt till Z har jag tänkt vänta med tills jag kan prova se hur mycket som behövs

Persa, hawkan och Tecno tack för informationen!
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Val av spindel

Inlägg av Glattnos »

Okej, eftersom du har plåtarna redan finns det ingen anledning att ändra nått. Det blir kanon ändå! :tumupp:

På min har jag gjort slutna utrymmen som går att fylla med skruv/grus/sand men jag har inte behövt göra det ännu :)
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Val av spindel

Inlägg av MGL »

Det stämmer bra det där du skrev om u-balkarna de hade sannerligen stor avvikelse på bredden.
Jag fick slipa av 1-2mm på bredden på de som sitter på y-axeln eftersom de skall sitta mellan plåtarna och måttet där måste vara rätt.

Jag har inte bestämt vilken spindel, men just nu lutar det väl åt den med ER25 hylsa.
Edit: skrev ER20 i misstag
Skriv svar