Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Tjo! :)

Köpte en trasig Combi Mill med TNC 155 för ett tag sen, givetvis var det de ökända GME PWE 11010 servoburkarna som var kassa. En vän hjälpte mig att få igång de där, fyra transistorer samt ett motstånd var det som var trasigt.

Iallafall så har jag fått igång alltihopa med blockvis överföring från Fusion 360. Har gjort program med ett verktyg, och ja då går det ju bra. Men sen då?!? Hur går jag till väga med resten?
Frågan är hur man lägger upp allt. När jag står i heidenhainfräsen på jobbet och programmerar direkt på kontrollen ställer jag ju in höjderna på verktygen allt eftersom, det funkar ju inte riktigt här. Hur är det meningen att man ska göra? Ska jag göra ett verktygsbibliotek i TNC eller ska jag göra ett bibliotkek i Fusion? Då måste jag ju iallafall mäta in alla verktyg jag ska använda innan jag börjar.

Hur gör ni? :)

På bilden är det nya kugghjul till spindeln som jag svarvat/fått kuggar skurna på, ägarna innan hade slarvat med att fetta in dem så maskinen låter fruktansvärt på högt varv "framåt", bakåt är den tyst som en symaskin. Ett enminutsjobb att lyfta på locket och smörja... Äger du en likadan maskin ska du nog fundera över det där. ;)Bild

.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Det som trasslar till det i huvudet för mig är ju det här med att få till toleranser. Om toleransen inte stämmer när jag programmerar direkt på Heidenhain-kontrollen ändrar jag ju bara radien på verktyget och kör om det verktyget. Känns ju som att det blir betydligt krångligare att göra så när man använder sig av cam-beredning? Eller?

.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av hawkan »

Kollade lite i Fusion och det finns möjlighet till verktygskompensering bara till vissa verktygsvägar.
Svarvning verkar ha nosradie-kompensering och vissa 2D fräs som 2D Contour har det också.
I "Passes"-fliken finns i så fall möjlighet att välja "Compensation type" till Controller.

Jag avstår att svara på hur man hanterar verktyg. Jag kör nästan enbart enstyck med
olika verktyg. Alla har nummer 1, och jag mäter in längden mot arbetsstycket efter
verktygsbyte. Fungerar för mej, men inget att ta efter.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Stefan_Berglund skrev:Det som trasslar till det i huvudet för mig är ju det här med att få till toleranser. Om toleransen inte stämmer när jag programmerar direkt på Heidenhain-kontrollen ändrar jag ju bara radien på verktyget och kör om det verktyget. Känns ju som att det blir betydligt krångligare att göra så när man använder sig av cam-beredning? Eller?
Du kan väl fortfarande använda kompenseringarna på styrsystemet?
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Mm.... Tyvärr är det nog så att jag måste använda mig av ett verktygsbibliotek på fräsen också. Och ja, då kan jag använda mig av radiekompenseringen på styrsystemet.

Det var ju inte något vidare bra...

Fattar inte varför Fusion envisas med att skicka ut "Tool Def" om det ändå inte kan användas till något vettigt?!? Får forska mer i det här.

.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Fattar inte varför Fusion envisas med att skicka ut "Tool Def"
"Tool Def", är det någon funktion i Heidenhains dialogsystem?
Jag är dålig på Heidenhains programmering.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av tecno »

Är inte detta "Tool Def" nåt du kan ändra i postprocessorn?
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Nja.. När jag skriver program direkt på kontrollen defenierar jag verktyget med "Tool def" och sedan anropar jag verktyget med "Tool Call". Grejen nu är att den defenierar alla verktyg med längden "0", precis som att alla verktyg skulle vara lika långa i förhållande till spindeln.

Det kanske går att fuska till det på nått sätt. Kanske använda sig av nån kommentarsruta för verktyget och få den att hamna på längdkompenseringen? Får kika mer på det där som sagt. :)

.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Grejen nu är att den defenierar alla verktyg med längden "0", precis som att alla verktyg skulle vara lika långa i förhållande till spindeln.
Det är väl korrekt?
"Tool def" måste du väl knacka in manuellt?
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Ja, det verkar onekligen så. Ja, självklart gör jag ju det när jag skriver program på heidenhain burken direkt, men tycker att det borde göras direkt från Fusion.

Grejen är att styrsystemet vill defeniera Radien på verktyget. Längden däremot blir alltid "0". Väldigt konstigt.

.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Sådär ser koden ut som skickas från Fusion. Den lägger alla "Tool Def" i början av programmet, sedan anropas de med "Tool Call" senare i programmet.
Bild

.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av säter »

Stefan_Berglund skrev:Ja, självklart gör jag ju det när jag skriver program på heidenhain burken direkt, men tycker att det borde göras direkt från Fusion.
Du vill ställa verktyget lite "grovt" från Fusion alltså?
För att sedan kunna pilla det sista för hand i systemet?
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Inte nu. Igår när jag skrev första inlägget var jag inte riktigt insatt i hur det funkade över huvud taget. Nu vill jag nog helst att allt bara sköttes från Fusion så att risken för att det skiter sig minimeras. Blir ju katastrof direkt om man råkar skriva lite fel i verktygsbiblioteket på fräsen. Dessutom kan jag ju bara ha 99 olika verktyg.

.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av tecno »

Stefan_Berglund skrev:Sådär ser koden ut som skickas från Fusion. Den lägger alla "Tool Def" i början av programmet, sedan anropas de med "Tool Call" senare i programmet.
Bild

.
Är nog så att du måste in och rodda lite i postprocessorn på F360. Finns ett F360 forum där du kan ställa frågor och få hjälp.
Stefan_Berglund
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 juli 2017, 03:11:58
Ort: Borlänge

Re: Använda Fusion 360 cam med Heidenhain TNC 155

Inlägg av Stefan_Berglund »

Ja, det är nog så. Antingen ta bort "Tool Def" raden helt eller kanske använda sig av en kommentarsruta för att ange verktygslängden där, sedan få postprocessorn att skriva kommentaren/verktygslängden på rätt ställe.

.
Skriv svar