Fotogenvärmare?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Fotogenvärmare?

Inlägg av 4kTRB »

Har en liknade sådan här som jag använder lysfotogen till
men det osar en del, inte så det blir svart rök men mer som
lukt. Det finns ju något som heter lampolja och det jag undrar är om
det är lämpligare att använda?

Bild
peterwa
Inlägg: 179
Blev medlem: 24 januari 2008, 23:10:52
Ort: Haninge

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av peterwa »

Hej.
Jag har en liknande från Jula.
Blir bollen i mitten helröd när den är igång?
Min var bara lite röd i botten så jag bytte till en ny strumpa vilket löste problemet och den osar inget efter det.

Min hade troligen fått i sig dålig fotogen.

/Peter
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av 4kTRB »

Corona tror jag den heter. Brännaren ser ut som på trangia.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av säter »

Jag har en äkta Pod.
Den osar ingenting, förutsatt att man har borstat veken med en tandborste.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av 4kTRB »

Den soppan som fanns i från början luktade mindre än den nya jag köpte på ÖB.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av Gimbal »

Jag skulle prova lampolja för inomhusbruk, det funkar ju fint för fotogenlampor och fotogenkök.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av 4kTRB »

Statoil ska ha haft något de kallde Blå som var poppis.
OKQ8 har en dunk men jag vet inte hur det är och om det
är 4L eller 5L i dunken. Ganska dyr.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av lillahuset »

Det här nominerar jag som veckans i-landsproblem. Doften av brinnande fotogen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av 4kTRB »

Det är ganska många som säljer ut sina fotogenvärmare på Tradera och liknande.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av xxargs »

tja - det kanske behövs en riktig storm och utan ström in några dagar för att inse att sådana saker i skrubben och en dunk lampolja/fotogen eller en flaska gasol (för gasolkök och gasolvärmare) är väldigt bra att ha...

Har flera olika campingkök för olika bränsletyper samlat sedan gammal, och lite lagom med bränsle - så lite varmt att äta och dricka går alltid att fixa, och även campingkök värmer ganska mycket luft, dock glöm inte att ventilera och ventilera mycket mer om en gryta sitter över lågan - använd ej grytor med flänsar inomhus eller i tält - de är stora kolmonoxid-producenter för att de kyler lågan för tidigt och för mycket när man värmer vatten/mat.

Och till sist en brinnande kamin/kök drar syre och avger koldioxid (och en smula kolmonoxid) för 10-15 personer när de brinner med hög effekt, med andra ord - god ventilation i alla lägen. Att ha en kolmonoxid-larm (finns batteridrivna med 9V batteri) är en väldigt bra säkerhetspryl.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av Gimbal »

4kTRB skrev:Statoil ska ha haft något de kallde Blå som var poppis.
OKQ8 har en dunk men jag vet inte hur det är och om det
är 4L eller 5L i dunken. Ganska dyr.
Vill minnas att den där Blå luktade urk. Kan ha fel dock.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av lillahuset »

Det är en av sakerna jag saknar mest, och samtidigt minst, med livet på landet, eldandet.

Min första jul efter bannlysningen från sambons klans julfirande hade jag det underbart i det gamla trähuset från tidigt 1900-tal.
Eldade i kaminerna, åt vad och när jag ville, trängdes med katterna (9st) i soffan och hade dokumentärfilmsfestival med konjak och öl. Såg igenom tio femton VHS180-band på ett par tre dagar.
Jul har aldrig nått den nivån sedan dess även om jag gjorde det till en tradition att endast se dokumentärer, njuta av konjak och katter, och skita fullständigt i galenskapen runt omkring.

Död åt julen!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av xxargs »

Gimbal skrev:
4kTRB skrev:Statoil ska ha haft något de kallde Blå som var poppis.
OKQ8 har en dunk men jag vet inte hur det är och om det
är 4L eller 5L i dunken. Ganska dyr.
Vill minnas att den där Blå luktade urk. Kan ha fel dock.
Brinner det inte rent och lågan kyls för tidigt så luktar all fotogen urk - dock en del mer än andra.

Är bränslet som sådan i det närmaste luktfritt (dvs låg halt av aromater och hög halt av paraffiner ) när man sniffar i flaskan så är chansen större att det inte luktar så mycket vid förbränning och ren blå låga.

Ju 'lättare' bränsle man har ju mer luktfritt är det och tex. gasol ger ytterst lite doft vid förbränning.

Kör man bensinkök så använd alkylatbensin som lägsta kvalitet och kör man på heptan (aka kemisk ren bensin) så är det i stort sett doftfri förbränning. Använd aldrig motorbensin i sådana sammanhang - om man måste, gör det utomhus eller under ventilationshuv (med fungerande drag) till skorsten...

- det är så mycket skit i motorbensin att man inte bör andas avgaserna av det ens förbränt - för förbränning är aldrig riktigt 100% och det är alltid någon av kolvätemolekylerna som tar sig genom lågan utan att ha brutits sönder helt (det är det som ger doften), och det som är värst i detta avseende är molekyler med bensen-ringar... och de är redan innan förbränning att betrakta som ohälsosamma och tom. cancerogen (bensen var annars sättet att höja oktanet på bensin just för att ringarna var så hållbara, men med (hälso)problemen med dessa i hanteringen så är det krav på låg bensen-innehåll även i motorbränsle - dock inte noll...


Statoil blå var annars ett fotogenbränsle med rykte om att vara extremt stabil i kvalitet - dvs såg, luktade och betedde sig likadan i kök och kaminer även om det var 10 år mellan inköpen, och det är detta som folk saknar att man inte vet var det är för skit i flaskan man köper, om det luktar mycket eller lite den här gången, om det vaxar vid kyla i egenskap mellan köpen, speciellt då gubbdagisarna byter leverantörer på innehållet och gör passa på-köp för största möjliga marginal eller lägsta pris just då i butiken.

Man glömmer kunderna som vill och betalar för 'exakt likadan vara som förra gången'...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av lillahuset »

Har fotogenet som säljs alltså blivit sämre än det var för trettio år sedan?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fotogenvärmare?

Inlägg av Icecap »

Har ett par fungerande fotogenprimusar i lager samt lampolja i sprit till dom. Har haft bra användning av dom lite då och då.

Har suttit på en strand o stekt pannkakor vid midsommar en del gångar, där kom de till nytta.
Skriv svar