Vek linjärmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Vek linjärmotor

Inlägg av Retroperra »

Jag har en gammal sjukhussäng som är tänkt att nyttjas som lyftbord. Den har stått några år utan lyftfunktion eftersom den är perfekt att dra runt diverse moped/mc på också.
Sängen är en BEDCO vilka gjordes i Sandviken. Motor är en "Magnetic Electromotoren AG".

Kruxet är att motorn inte orkar lyfta sängen med t.ex. mig (81kg) sittandes på den.
När man kör motorn löst låter den ”normal”, dvs inga missljud eller andra gnissel och kör sina 172mm helt enligt etiketten på sidan. Ändlägesbrytarna går in precis som de ska. Principen invändigt är en vanlig roterande motor och sedan nånform av gängstång som trycker upp en stång på ena sidan.

Motorn är på 1500N (230V) och med den tryckkraften borde den väl orka tycker man men icke.

Själva saxmekanismen i sängen är smord och lättrörlig. Jag lyfter lätt den rörliga delen uppåt.
Jag iof har en misstanke om att motorn är bytt från en starkare motor till den här.

Kan det vara nån motorkondensator el. dylikt som gör att motorn inte orkar ge fullt eller är det helt enkelt fel och en för svag motor tror ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vek linjärmotor

Inlägg av Icecap »

Om det är driftkondensator på och den är torkad ut brukar det vara svårt att starta motorn men när den väl snurrar brukar det vara hyggligt med kraft - så du kan ju testa.

Kör ner den och sedan stanna. Start sedan uppåt utan något på sängen, när den väl rör på sig testar du med last. Om den stannar är den vek, om den kör på är kondensatorn torkad ut.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vek linjärmotor

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur är utväxlingen i saxmekanismen? Dvs, hur högt lyfts sängen på motorns 172mm slaglängd?

1500N är ju ~150kg den orkar lyfta rakt uppåt.
Men om sängen lyfts dubbelt så mycket som slaglängden i motorn halveras den kraften, plötsligt orkar den bara 75kg. Så är där någon nämnvärd utväxling >1, så är nog motorn bytt till en mindre från original.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Vek linjärmotor

Inlägg av Retroperra »

Motorn går ju så mjukt från start osv så det är nog inget fel.

Jag ska mäta utväxlingen, det har jag inte gjort.
Skriv svar