Drönare För Medicin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av mrfrenzy »

abcabc skrev: Men liknande problem finns för vanliga transportfirmor med lastbilar. En möjlighet i flerfamiljshus skulle vara att ha ett större låsbart skåp i trappen eller utanför porten som transportfirma kan sätta in matkassar i och sms koden till skåpet till den som är mottagare till kassen. Jag har sett liknande lösningar i USA men aldrig i Sverige.
Det här finns redan på försök i flera fastigheter. Nästa år kommer dom stora speditörerna vara direktuppkopplade och då blir det mer vanligt framförallt i BRF och hos fastighetsägare som vill ge bra service till hyresgästerna.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av abcabc »

Hmm. I vår BRF har vi faktiskt en del plats i vår trapp, jag tror att vi skulle vilja ha några skåp för olika transportfirmor i vår trapp, speciellt postnord så klart men det finns nog plats för fedex, amazon och andra. Jag undrar hur man informera dem att intresse finns? Jag bor i SOFO och vi i vår fastighet är säker perfekt för allt detta och beställer massor på moderna vis.

Hur anmäler man till amazon, postnord, amazon, fedex etc att man vill bli en försöksfastighet? Någon som vet?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av mrfrenzy »

BRFen kontaktar https://www.qlocx.com/lagenhet/ som tillsammans med lokal låssmed monterar elektroniken på dörren.
Sedan behöver dom boende bara skaffa appen och så fort ett paket finns att hämta får man ett SMS och kan sen låsa upp dörren med telefonen för att hämta sitt paket.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av abcabc »

Har du någon koppling till företaget?

Som det är nu så är det hett, så det finns absolut ingen orsak att BRF skall betala något alls för att få infrastruktur som jag ser det, men så klart inte stoppa eller hemma.

Jag tror att det dock blir samma situation som vid internet för 15-20 år sedan försökte få monopol. Rädslan då för monopol visade sig nog vara lite överdriven, företag som bjöd över varandra gick i konkurs, och investerad infrastruktur i fastighet var inte så hämmande som man skulle kunna tro.

I detta fall att ställa dit skåp, gärna. Inte samma risk för monopol. Men mycket spännande, här kommer saker att hända, troligen inom kort.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av mrfrenzy »

Inte mer koppling än att jag pratat med dom i telefon några gånger.
Den populäraste lösningen är inte skåp utan att man tar ett gammalt förråd med en riktig dörr och sätter elektroniskt lås på. Det gör att väldigt stora paket får plats.

Sen finns också lösningen med servicebox för skrymmande brev som kan vara helt mekaniska nycklar som läggs i mottagarens postbox.

Någon risk för monopol finns inte när man själv äger utrymmet, det går ju att sätta flera system som öppnar samma dörr.

Vill man ha denna bekvämlighet hemma får fastighetsägare/BRF snällt betala, speditörerna gör det inte när dom redan har fungerande ombud.
Syftet med BRF är ju att ordna bra och bekvämt boende till låg kostnad, inte att gå med vinst.
Lägga 10-20k på paketmottagning som gynnar 90% av medlemmarna ser jag som en nobrainer jämfört med exempelvis 10 miljoner på hissar...
Om jag fick välja skulle jag gärna betala 10kr per paket för att slippa åka till ombudet.


Undantag är storstäder där man sätter stora leveransrum som betjänar tusentals mottagare.
Skriv svar