Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer.

Inlägg av Terho »

Hej.

Skulle vilja veta vilka matningshastigheter ni fått ur era datorer, berätta gärna vad ni har för komponenter i.

Tre axlar gick samtidigt. Alla var ställda till 5000 matning/3000 acceleration.

Laptop I7, win10. Max i mach3 1050, mach4 2800 och uccnc 3100.

Laptop, Asus EEE, atom, win7. 3050 i mach3, mach4 2400 och uccnc - inte prövat än.

P4 stationer, ATX, nforce chip,inbyggt grafikkort. 4750 i mach3.

Tablet, Intel Z3735F Quad, dualboot, win8. 3800 mach3.

Utforskar vilka komponenter som ger möjligheter till snabba hastigheter.

Har inte gjort något test med EMC2 än men de kommer. Posta gärna om ni har prövat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av mrfrenzy »

Driver du din fräs med ett styrkort på parallellporten? Isåfall är det latency på datorn som är viktigt hur modern den är spelar ingen roll alls.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av Terho »

Glömde tillägga att alla tester gjordes med eller utan lpt eller i simuleringsläge. Ingen maskin var inkopplad.

Skiljer en del mellan datorerna. Kul att veta vilja komponenter som presterar bäst
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av Mateo_swe »

Jag trodde inte ens man kunde köra Mach3 på en laptop med atom processor, men där ser man.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av säter »

Terho skrev:Glömde tillägga att alla tester gjordes med eller utan lpt eller i simuleringsläge. Ingen maskin var inkopplad.
Hur lyckades du då att mäta matningshastigheten?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av Terho »

Man ser ju i fönstret vad begärd matningshastighet är och i det andra vad den i real tid matar. Jag har gjort en lasergraveringsfil som jag kört på alla riggar och alla riggar går olika fast de är exakt lika ställda.

Är en eee pc 901 och kört ett uc300 via nätverk.

Kört några år med en tablet med ett usb styrkort och det har funkat hur bra som helst.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av H.O »

Kan tänka mig att din fil har "en miljon" små, korta vektorer som maskinen skall följa (?)

Testet visar hur snabbt datorn (och mjukvaran (dvs trajectory plannern och controllerns "drivrutin" som översätter Mach3/4-genererad data till vad just den controllern i fråga vill ha)) klarar av att "planera" och generera verktygsbanan och sedan "streama" denna till controllern.

Att jämföra med andra är meningslöst om inte alla kör samma fil och samma inställningar. Dessutom är jag inte helt säker på att ditt test ger rättvisande resultat. Kör i stället filen från början till slut och mät hur lång tid det tar - eller gör på bägge sätten och kolla sedan hur väl tiden stämmer överens med din avlästa matningshastighet.

> Jag trodde inte ens man kunde köra Mach3 på en laptop med atom processor, men där ser man.

Mach3 går att köra på "det mesta" så länge man använder en extern motion controller.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av Terho »

Var lite trött igår när jag planerade frågan :mrgreen: Ja det har du rätt i. Vid lasergravering går X linjärt och Y hoppar 0.19 mm per förflyttning i horisontellt. Z styr effekten Z0 till Z-0.6477.

Jag prövade att köra med motion controller med plugin aktiverad och inte aktiverad i några fall och liknande resultat.

Skrev till cncdrive och fick till svar att deras kort begränsar inte på något sätt utan det är hur mjukvaran flyter på burken och det beror på vad man har för dator om jag förstår rätt.

Vart så ställd när jag fick så många olika resultat på olika datorer. Har sett några som har väldigt snabb matning och försökt komma dit men har varit lättare sagt en gjort.

Sen på jag märke till att märkes tillverkare av maskiner har oftast Windows XP i bakgrunden. Kollade på en laser igår och för någon månad sen en verktygsslip och XP där med. Så kombinationen med rätt hårdvara i XP miljö är det närmaste jag kommit.

Vill få ner datorn till Tablet format och kunna fräsa och lasergeavera därav jag forskar i det.

Mach3 real tids visning av mätningen stämmer väldigt bra då graverinfstiden blir kortare när mätningen visas högre. Kan posta en bit av koden när jag kommer hem. Ursprungsfilen är 50 mb så blir många rader i ett inlägg....
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av Terho »

Prövade på min spelrigg som är ca 15 år gammal. AMD Phenom II 970, 990 Chip, Win10. Avverkade koden på 50 sekunden och högsta hastighet jag han med och se var 2900 i feed.

General Logig Config = Shuttle Accel=0.001/LockAhead 999/ CV dist tolerence 75.

https://ufile.io/o250a
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av Mateo_swe »

Jag har för mig att windows XP var den sista versionen som det var lättare att kontrollera saker i realtid.
I de efterkommande versionerna blev det betydligt svårare.
Därför kan många program som kontrollerar saker i realtid bara köras på windows XP och äldre.
Kommer inte ihåg riktigt hur det var men nånting liknande i alla fall.

Jag antar de löst det på nyare windows versioner nu, eller så måste man ha någon form av hårdvara ansluten.
Kanske någon annan vet/kommer ihåg hur det var med bytet ifrån win XP.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av hummel »

Mach 4 med Pokeys57CNC som motion device.
Pokeys57CNC Klarar upp till 125 kHz stegfrekvens, matningshastigheten är beroende av stegmotor och skruvstigning men enkelt att räkna ut.
Rekommenderar verkligen att använda någon typ av extern motion device istället för parallellport.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av Terho »

Mateo_swe: Något sådant måste det vara för även på nyare maskiner har de win xp i grunden.

hummel: Jag har prövat fyra olika motion controllers och det går att fräsa men inte att lasergravera, efter en viss acceleration combinerat med matningshastighet får man alla möjliga olika resultat åt det sämmre hållet, ända sättet som har fungerat bra är att styra direkt från parallel porten. Jag inte prövat motion controller med XP dock, Kanske ska ta och göra det alt EMC2. Det jävliga är att att det inte finns någon tablet med windows xp iofs har jag sett att det går att installera windows xp på en android platta. Kanske ska sätta mig ner och försöka gå igenom hur man får win10 och prioritera mach3 mer.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av säter »

Terho skrev:Ursprungsfilen är 50 mb så blir många rader
Det låter väldigt stort i mina öron.
Du kanske skulle ta en titt på inställningarna i CAM-programmet också?

Det låter nästan som att du skickar raderna så tätt att motioncontrollern inte gör någon nytta.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av Terho »

Laserpunkten är 0.19

Programet som postar ut koden till lasergraveringen kan bara posta på dett sättet, har sätt filer som överstiger mach3 maxgräns på 10 mille rader kod, finns program till som delar upp koden till minde bitar när det överstiger gränsen. Börjar man komma upp i de storlekar på lasergraveringar så är filerna upplåt 300 mb.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Ang mach3, mach4 m.m matningshastigheter i olika datorer

Inlägg av hummel »

Det låter konstigt, vilka 4 olika motion controllers har du testat?

50 Mega Byte fil låter galet stort. Kan man inte genera G2/G3-koder? Kan du visa exempel på G-kod?
Skriv svar