Plockrobot

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Håkan2
Inlägg: 23
Blev medlem: 2 augusti 2015, 14:41:47

Plockrobot

Inlägg av Håkan2 »

Hej! Undrar om det är någon som kan hjälpa mig att komma med tips hur jag skall bygga en robot för att plocka varor. Tanken är att jag skall bygga en varuautomat som i första hand plockar glass ur en frysbox.
Jag har letat på nätet efter färdiga lösningar på robotarm eller xyz robot men inte hittat något realistiskt för mig.
Ett annat alternativ kan vara att bygga en egen robot med delar från Elfa.
Jag undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig med konstruktion och tips?
Det jag har tänkt på är xyz robot eller en robotarm som plockar varorna med vakuumsug.
Tack på förhand. /Håkan
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Plockrobot

Inlägg av säter »

Köp en begagnad scararobot.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Plockrobot

Inlägg av johano »

Vi hittade exakt en sån glassautomat i Emeryville och var ju tvungna att filma den :-)
(ber om ursäkt för lite dålig videokvalitet)

hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Plockrobot

Inlägg av hummel »

Dippin' Dots, Ice cream of the future. En intressant glass som är "kallare än is". :-)
Håkan2
Inlägg: 23
Blev medlem: 2 augusti 2015, 14:41:47

Re: Plockrobot

Inlägg av Håkan2 »

Intressant med scararobot. Var kan man köpa såna nya eller begagnade?
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Plockrobot

Inlägg av Mateo_swe »

Det är garanterat mycket enklare att köpa en ny/begagnad maskin med de funktioner du önskar jämfört med att bygga något själv vilket är väldigt svårt, dyrt och tar tid.
Kanske kan du köpa en begagnad med liknande funktioner som du kan modifiera eller programmera om.

Om du ska ha maskinen själv och leka med är det en sak, men ska du ha en maskin som skall användas som varuautomat på riktigt så är det helt andra krav på tillförlitlighet, funktion och krav gällande hantering av matvaror.
Att bygga en sådan från scratch är inget man gör som helgprojekt tror jag.
Men, nästan inget är omöjligt om man verkligen bestämt sig för att lyckas.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Plockrobot

Inlägg av Krille Krokodil »

Har för mig att ABB:s scara ligger på 75'000 kr.

Deras programmeringsmiljö Robot Studio går att ladda ner och provköra i full version i 30 dagar.

Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Plockrobot

Inlägg av Mateo_swe »

Jaha, då vill det till att sälja många glassar innan man går + :)
Håkan2
Inlägg: 23
Blev medlem: 2 augusti 2015, 14:41:47

Re: Plockrobot

Inlägg av Håkan2 »

Tack för alla tips. Jag letar efter var jag kan köpa robotar nya och begagnade men hittar inga bra. Någon som kan hjälpa mig med tips?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Plockrobot

Inlägg av Krille Krokodil »

Håkan2
Inlägg: 23
Blev medlem: 2 augusti 2015, 14:41:47

Re: Plockrobot

Inlägg av Håkan2 »

Verkar vara en bra sida men inget för mitt projekt. De var för stora och dyra. Söker enklare robotar.
Någon som vet om något företag i Sverige som säljer enklare robotar, nya och begagnade.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Plockrobot

Inlägg av perra_e »

Efströms har robotar, men kanske för mycket pengar. Robotar är ju inte gratis. https://automation.edstroms.com
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Plockrobot

Inlägg av Janson1 »

"Vi" på skolan har köpt en robot för just skoländamål, den heter Dobot oh säljs bla. av Sagitta. Jag har hunnit prova den, både programmera och köra. Det jag uppfattar som lite klent (förutom räckvidden) är att den har dålig repeternoggrannhet i speciellt R-led
men jag tror det beror på programvaran?
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Plockrobot

Inlägg av perra_e »

Det finns en Dobot som är lite stabilare. https://identsystem.se/dobot-m1-specifikationer/. Ident Systems finns i Jönköping.

--Per
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Plockrobot

Inlägg av Janson1 »

Det står 0,2 mm för den Dobot-robot som vi skaffat men jag uppskattar till att den har +-3 mm repeternoggrannhet.
Så om det står 0,02 mm så blir det väl under en mm i alla fall? Men jag tror onoggrannheten beror på att i ena delen av programmet används 4 decimaler och där man skall skriva in är bara hela tal, det kan nog bli lite fel där... Mest tycker jag att R-servot sviker. Vi har "programmerat" den att plocka fyrkanter från ett band och ställa tillbaka dom lite längre bak, ju längre den plockar ju mer fel blir det. Klossarna vrider sig ett par tre grader varje gång, till sist står dom i 45 graders vinkel i förhållande till från början. Även avståndet mellan klossarna på bandet varierar allt i från 3 mm till 6 mm mellan klossarna, till sist tappar sugkoppen sugförmågan pga för mycket felplacering... Om jag hinner så skall jag göra en djupdykning i systemet, återkommer.
Skriv svar