Fräsning kretskort

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ragnar Lodbroke
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 juni 2010, 23:09:10
Ort: Göteborg

Fräsning kretskort

Inlägg av Ragnar Lodbroke »

Jag pysslade i hop 1st Cyclone PCB factory i sommras. Nu försökte jag fräsa ett kretskort till mitt hobbyprojekt.
Grundtanken var fästa pcb med dubbelsidig matt-tejp på fräsbordet via en offerskiva. Fräsresultatet blev en katastrof.
Orsaken var att PCB ej var helt plant utan något välvt.Detta medförde att PCB endast var klistrade i ytterkanterna och sviktade under fräsningen

Min undran är finns det en bättre tejp för ändamålet eller kan man räta PCB.
Kollad på alla PCB och de var välvda hela bunten ca 20 st.Mina PCB är typ pertinax ( fenol paper ).

Länk till cyclone pcb-factory: https://reprap.org/wiki/Cyclone_PCB_Factory
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Fräsning kretskort

Inlägg av Gimbal »

De gånger jag fräst kort så har jag borrat ett litet hål i varje hörn och tryckt i häftstift ner i offerplattan. Tejp låter tveksamt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fräsning kretskort

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en supertejp från jobbet som mest verkar vara en tunn väv med klister på båda sidor, alltså inte "skummig" som mattejpen. Den är dock lite svår att få bort.

Jag vet inte hur stuationen ser ut men vacuum verkar vara the ultimate solutionen. Vi spände fast tjocka träpaneler (30-40 mm) med vacuum på möbelfabriken i Estland och fräste kanterna med en stor djäkla fräs.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Fräsning kretskort

Inlägg av G4jm0r »

Vad använder du för mjukvara när du fräser?

Jag använder Chilipeppr till min 3040 CNC och de har inbyggt support för att bygga en heightmap av PCB ytan och kompensera för ojämnheter.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Fräsning kretskort

Inlägg av mankan »

Det verkar vara Grbl som firmware och den har nån typ av stöd för Z-probning. Jag fick själv igång Marlin som FW med Z-probning på mitt bygge (ej Cyclone).
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Fräsning kretskort

Inlägg av G4jm0r »

Okej, chilipeppr har support för grbl och det är samma mjukvara som jag kör till min 3040 fräs, så det kanske är värt att testa då?
Det är ganska enkelt att komma igång med, men tänk på att ladda om g-koden efter varje heightmap applicering, så det inte blir dubbel offset.

http://chilipeppr.com/grbl
Ragnar Lodbroke
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 juni 2010, 23:09:10
Ort: Göteborg

Re: Fräsning kretskort

Inlägg av Ragnar Lodbroke »

tackar för tips och synpunkter
Skriv svar