Skenstyrning vs. Stödd axel, uppgradeingsprojekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Skenstyrning vs. Stödd axel, uppgradeingsprojekt

Inlägg av primerone »

Jag tänkte be om lite råd från er som är mer insatta.
Jag har sedan några år en flatbäddsrouter, ca 450x300mm arbetsyta. Den ursprungliga mekaniken har jag inte byggt själv, men det är ett hemmabygge. Från början användes den enbart till skylt gravering. När jag köpte den installerade jag helt ny elektronik och den har fungerat bra tills nu.
Den senaste tiden har jag märkt att, framför allt, Z axel glappar en del. Inte i Z led men X och Y led. Det märks främst under belastning när jag byter riktning. Det blir helt enkelt inte 100% i vändpunkterna.

Idag består X och Y axlarna av rundstänger med konkava kullager. Jag upplever att gantryt (Y axel) är stabilt, jag kan inte känna något glapp. Troligtvis finns det glapp även där dock. Det stora problemet är dock att hela Z installationen kan 'vicka' vertikalt på X axeln. Det finns även ett visst glapp när gantryt byter riktning och det tror jag ligger i Z axeln. Den är uppbyggd som en sink (konisk) konstruktion.

Drömmen vore förstås att bygga en helt ny stabilare fräs med större arbetsyta (2500x1500 vore trevligt), men jag har inte utrymmet för det just nu. Istället funderar jag på att uppgradera den befintliga fräsen med riktiga linjärskenor och det är här jag vill be om råd.

Ska jag satsa på skenstyrningar eller en stödd härdad axel? Ni som har byggt maskiner, vilket föredrar ni? Vilken av varianterna ger bäst prestanda och livslängd? Hur upplever ni att de tål belastning i olika riktningar? Priset skiljer mellan varianterna men vi pratar så korta längder att det inte är avgörande för mig i det här fallet. Jag vill få min maskin robust och utan glapp/vickande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Skenstyrning vs. Stödd axel, uppgradeingsprojekt

Inlägg av tecno »

Linjärskenor alla dagar i veckan!
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skenstyrning vs. Stödd axel, uppgradeingsprojekt

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tror du blir nöjd med vilket som, då belastningen är försumbar på en så pass liten fräs.
Linjärskenor är dock fördelaktigt.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Skenstyrning vs. Stödd axel, uppgradeingsprojekt

Inlägg av primerone »

Tackar för svaren. Då får det bli skenor.
Skriv svar