Tips på pelarborr/fräs - blev en ZX 45

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Glenn »

Ja, det är HELT värdelöst, jag gick tillbaka med det men alla dom hade var lika värdelösa så det lämnades tillbaka.

Köpte ett på verktygsbodsen som kostade några hundralappar mer, det var oerhört mycket bättre.
H.O
Inlägg: 5706
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av H.O »

Däremot orkar man aldrig byta till chuck, så det är oftast enklare att bara sätta borren i en collet
Inget fel med det - till skillnad mot att göra det omvända :-)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Tack för alla tips och ledsen att jag är lite långsam att hänga med i diskussionen.
Helst skulle man nog vilja ha en Mattsson Zetterlund men jag är så trött att följa såna industriauktioner. Tycker (som någon också sa) att det ofta blir lite väl dyrt.

Den där ZX45-maskinen ser dock väldigt intressant ut. Den har ju pinol och dragstång, samt ungefär samma pris som dom länkade pelarborrarna också.
Hmm, kan undra vad närmsta ställe är för att klämma och känna på en? Du bor inte i närheten hawkan? :wink:
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av cahlfors »

Nåt sånt här kanske?
https://www.top-maschinen.de/maschinen- ... hinen.html
Jag tror att fräsmaskinerna är lite begränsade i höjdled jämfört med en renodlad borrmaskin. Chuckar och skruvstycken stjäl mycket höjd. Borrmaskinerna låter dig svänga undan bordet också, så att du kan borra i riktigt stora delar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Det där är inte heller dumt cahlfors! :tumupp:
Frågan är om en sån här maskin, med vridbart fräshuvud (?) vore perfekt. -> https://www.top-maschinen.de/maschinen-und-werkzeuge-fuer-die-metallbearbeitung/fraesmaschinen/bohr-fraesmaschinen/optimum-bohr-fraesmaschine-bf-20-l-vario-plus.html

EDIT: Ja, en sån där får det bli. Får slå en pling till revisorn imorgon för att reda ut hur ett EU-köp ska gå rätt till.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av CPMS »

Har du vägarna förbi Sollefteå/Långsele kan du få klämma på min ZX45:a.
2017-08-14 21.28.26-3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hawkan »

Magnus_k: Nä inte så nära. Å min ser inte ut sådär längre.
Jag råkade visst cnc-konvertera den i ett svagt ögonblick.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Ah ok.
Blev verkligen sugen på en sån maskin cahlfors länkar till. Man förlorar lite "pelarborr-möjligheter" men känns som att man måste kompromissa lite om man bara vill köpa en maskin.

Någon som har en liknande maskin som vi länkar till ett par inlägg upp?

@CPMS: Tack för erbjudandet! Jag är i och för sig uppe i Kramfors titt som tätt men ingen resa planerad den närmsta tiden. Återkommer dock gärna om det blir aktuellt :tumupp:
H.O
Inlägg: 5706
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av H.O »

BF20 och storebrodern BF30 med dess kloner är ganska vanliga, om du Googlar runt lite så hittar du nog mycket att läsa om dom.
Här har du en BF30-klon med ISO30-kona i spindeln, i Sverige: http://automatic.jetshop.se/frasmaskin- ... c-107.aspx skulle tro att den också går att få med Morsekona om du hellre vill ha det. Finns även med längre bord och förmonterad digital: http://automatic.jetshop.se/frasmaskin- ... c-107.aspx
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Krille Krokodil »

Magnus_K skrev:Man förlorar lite "pelarborr-möjligheter" men känns som att man måste kompromissa lite om man bara vill köpa en maskin.
En pelarborr är inte mycket att sakna, jämfört med en fräs med pinol är det en ganska begränsad trist sak.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av tecno »

En stabil fräsmaskin med borrande pinol är alla gånger det man vill ha, men det kostar mera och är ofta mera utrymmes krävande.

Saknar detta på min fräs men som sagt man kan inte få allt på en CNC fräs. Borrande pinol är guld vid enkla one-offs jobb.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hawkan »

Den som cahlfors länkar till, om det nu är favoriten som gäller, kan det.
Dels kan man höja/sänka hela huvudet med veven som sitter bak på pelaren.
Det gör man bara så mycket att arbetsstycket får plats.
Sedan sker själva borranden med de stora handtagen, ja som brukar vara på en pelarborrmaskin.
Det kan gå att finmata med en ratt kopplat till handtagen till och med. Då sitter huvudet fast
och det är bara pinolen som den verka heta som rör sej.
När man fräser så låser man pinolen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Ja, båda fräsarna verkar kunna det.

Kunde man få det här paketet inkl digital och i Sverige så är det nog vad jag behöver. Inte tänkt på digital förrän H.O nämnde det och inser hur fruktansvärt bra verktyg det är.
Finns det någon "eftermarknads digital" att köpa och montera på en sån här maskin?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av X-IL »

Kolla blocket, många som säljer nya kinesiska digitaler där, vill man komma billigt undan köper man den variant som funkar som digitala skjutmått, dessa kan du sen enkelt koppla till t ex en padda eller mobiltelefon och köra YuriyDRO.

EDIT: TouchDRO hette det: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9#p1412119
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av cahlfors »

Jag har själv en BF20L som jag köpte från Top-Maschinen. Kan rekommendera båda. Maskinen är lagom påkostad. Tillverkad i Kina efter tyska specifikationer och med tysk kvalitetskontroll. Inte billigast, men heller inte priser som på heltyska maskiner (en nolla till...). Det finns flera här på forumet som börjat med en sådan och sedan bytt ut del efter del till bättre hembyggen och till sist har det inte varit något kvar av originalmaskinen. De har velat ha större koordinatbord, vattenkyld höghastighetsspindel, vattenkylning, stabilare pelare med högre höjd mm mm. Det finns också flera CNC-konverteringskit till den om du skulle bli sugen.
Leverantören är mycket seriös, har allting i lager och agerar professionellt. Rekommenderas! Stora nackdelen är att de använder några som heter DHL för leveransen. Där finns viss risk att man skrattar ihjäl sig över hur de beter sig och det vore ju synd. Det kan ta ett par dagar upp från Tyskland till närmaste DHL-central och sedan en vecka därifrån hem till dig... Men de har ju inte sönder något, så det är bara en fråga om tålamod och att inte skratta för mycket. Kan vara jobbigt med frakten till/från Tyskland om det till äventyrs skulle vara något garantiärende. Risken för det tror jag är mycket liten. Känns som gedigna grejer.
Innan du köper från Automatic production, tycker jag du ska läsa den här tråden och söka efter fler referenser: http://elektronikforumet.com/forum/view ... n#p1355677
Lycka till med projektet!
Skriv svar