Vattenbaserad kylning hemma?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av abcabc »

Det är ju lite varmt nu.

Och vill gärna ha en AC. Jag har praktiska problem med att ha vanligt kylagregat hemma, jag bor i flerfamiljshus, bottenvåning, ej möjligt med kondensor utanför lägenhet, svårt med utblåsslang.

När det gäller datorhallar så har jag varit med om mycket kompakta, effektiva vattenkylningsaggregat, kallt vatten från "kranen", varmt vatten ut i "slasken". De har varit tysta.

Jag vill ha en liknande hem, ställa på diskbänken (sovrummet nära köket), koppla in till vattenkranen, kall, ljuvlig luft i lägenheten. I Stockholm är det ju inte så att vi har ont om vatten, det kommer ju indirekt från Mälaren via rullstensåsar, så jag skulle inte ha dåligt samvete av att konsumera stora mängder kallvatten

Jag har ej sett sådana för hemmabruk, någon annan som sett det? Finns det någon professionell modell som kan vara rimlig hemma?
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av grottan »

Kylare från en bil + lämplig drift av dess fläkt är väl den allra enklaste varianten. Lär väl gå hitta nya grejor på t.ex Biltema utan att det kostar multum - annars finns väl någon bilskrot i närheten
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av abcabc »

Utan att veta hur bilar fungerar, har deras kylning en separat kondensor, eller används bilens vanliga motorkylare? Jag har för mig separat. Men den är i grunden luftkyld snarare än vattenkyld, och risken är att 100-tals liter vatten roterar per minut, då den så klart inte är optimerad att spara vatten som går runt.

Jag tror föreningen skulle bli upprörda om kallvattenförbrukningen plötsligt 10-dubblades för hela föreningen.

Men det skulle kunna vara ett intressant projekt att få att fungera, skruva och greja för att snåla vatten.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av danei »

Det går åt stora vattenmängder. Det är ett dyrt sätt att kyla på. Kappast lämpligt under nuvarande situation.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av abcabc »

I områden där det vattenbrist så är det så klart förkastligt, men i Stockholm finns vatten i Mälaren så det är inget problem.

Sedan är det så klart inte aktuellt denna sommaren, men kanske nästa.

Vet någon vad kallvatten kostar ungefär per kubik från Stockholms kommun för en bostadsrättsförening? Är det 10 öre eller 100 kr? Jag har ingen aning, det är ju alltid varmvattnet man pratar om.

Det är inte självklar att det är ett energislösande metod, vatten kan absorbera mycket värme lätt, så elåtgången blir nog bättre för mig privat med vatten istället för luftkylning, kanske även inräknat vad kommunen investerar i energi för att pumpa ut vatten.

Tidigare hade Stockholm ett avancerat system med vattenbaserad fjärrkyla (på samma sätt som fjärrvärme), jag vet ej om det finns kvar.
Senast redigerad av abcabc 27 juli 2018, 20:05:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av arvidb »

Såhär gjorde jag i sovrummet för att slippa den värsta värmen:
SAM_1957.jpg
Alufolie tejpad på utsidan av fönstret alltså. Det gör en enorm skillnad! (Fast jag var ju lite dum som började överst; risken för totalhaveri när regnet kommer är nog rätt stor! :doh: )

Billigt och enkelt är det i alla fall!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av arvidb »

Apropå AC så funderar jag att köpa en portabel AC när priserna går ner igen (inför nästa varma säsong alltså) och bygga nåt slags skivor som man kan sätta på plats i fönsterkarmen med utblåsslangen genom. Får se om jag orkar bara... Men det skulle vara trevligt på två sätt: kall luft i sovrummet, och kör man den på kvällen så kan man öppna fönster i andra änden av lägenheten så att det suger in svalare nattluft där. (Störande att det är som mest vindstilla när det är som svalast ute!)
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av abcabc »

Min far har byggt ett liknande sak med skiva med utblåsningsslang monterad, så man sätter in skivan i karmen, och har fönster öppet, verkar fungera bra och enkelt, jag kan tyvärr av praktiska skäl inte ha samma lösning, då hade jag fixat det för flera år sedan.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av danei »

Vattenpriset i Stockholm tycks ligga på 7,25kr/m^2 desdutom är det en fast avgift som är beroende på hur stor förbrukning man är dimentionerad för. Den verkar ligga på ca 5kr/m^2
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av abcabc »

arvidb skrev:...Alufolie tejpad på utsidan av fönstret alltså...
Risken är man en gång för alla blir stämplad som en riktig foliehatt, men å andra sidan så tror jag att mina grannar sedan tidigare tycker att jag är lite "konstig", så inte så mycket att förlora.

Dessutom så stoppar jag ju tankestrålarna som styr vad jag tänker, bara fördelar:-)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av arvidb »

Haha :lol:

:foliehatt:
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av abcabc »

danei skrev:Vattenpriset i Stockholm tycks ligga på 7,25kr/m^2 desdutom är det en fast avgift som är beroende på hur stor förbrukning man är dimentionerad för. Den verkar ligga på ca 5kr/m^2
Det borde innebära att man räknar endast 7,5kr per kubik i praktiken i föreningens hänseende, de 5 kronorna får föreningen betala varken vi utnyttjar eller inte.

Man kan ju säga att jag i min kopiösa konsumtion kommer utnyttja föreningens avtal bättre, så länge man inte slår i taket.

Inte för att det spelar så jättestor roll, det är små summor.

Vad jag förstår så är kommunen bunden till att i stort sett ta betalt vad produktionen kostar av en tjänst, då även inkluderat vad energin kostar för kommunen..

Jag har svårt att tro att en vattenkylning drar 1000L per dygn, troligen en tiondel eller mindre, så en mycket liten summa.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av abcabc »

Vi har en styrelseledamot här i föreningen som är ute och vattnar flera gånger per dag, det lär dra ganska många 100-liter per gång, men våran gräsmatta är grön, inte så stor dock, några 100 kvadratmeter, plus en del träd. Jag är tacksam, snygg gräsmatta, glada träd.

Bara ett träd på gården har släppt sina blad, jag tror att det var när det inträffade som han blev triggad.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av arvidb »

Första resultatet på Google om vattenförbrukning: länk

Ca 6 L/min från en vanlig kran enligt den sidan = 360 L/h eller ca 8,5 m³/dygn om den står på hela tiden.

Edit: Eller om vattnet bara smårinner på samma sätt som i en läckande toa: 1 m³/dygn.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Vattenbaserad kylning hemma?

Inlägg av Bonehead »

Vattenåtgången för kallvatten kyla har en tendens att väldigt fort, bli väldigt hög. Det krävs bra flöde för att ge tillräckligt kyleffekt.
Möjligtvis att man kan gå upp i batteristorlek rejält och då kunna hålla ett lägre flöde men det blir nog rätt skrymmande istället.
Som arvidb är inne på så kan till och med en milt läckande toa dra en kubik per dygn.

Som en liten side-note:
Stockholm har fortfarande fjärrkyla som används flitigt i många större fastigheter.
Skriv svar