Linjär kraftöverföring via vajer?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av ajje »

Glattnos skrev:Nu har jag beställt en 8mm rostfri 19-kardels vajer för att testa lite med. För detta behöver jag även ett rör som passar utanpå vajern. Jag skulle ju helst vilja ha ett plaströr(teflon eller liknande) som glidyta och sen låta det i sin tur ligga i ett rostfritt rör.
Kombinationer som är möjliga är ju alla där invändiga diametern på plaströret är ca 8-9mm. Är det någon som vet något typ av plaströr som är ca 8mm invändigt?

Jag ser att det finns golv-värmerör av polyeten som är 12X2(vilket borde bli 8mm invändigt) men dom säljs ju bara på stora förpackningar(35 meter för 699:-), nån som har ett par meter över?
Du har inget fibergrävningsprojekt i närheten?
12/10 är en relativt vanlig ductstorlek och borde passa bra. Skvättbitar på ett par meter borde de kunna avvara utan att blinka.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av Glattnos »

Tackar för era tips :)
Idag fick jag 8mm vajern med posten. Den är precis så styv som jag hade föreställt mig så det kändes positivt att gå vidare och testa lite med den. Följde då CPMSs tips och åkte till Hydroscand där dom var mycket hjälpsamma så det blev en sån typ av tryckluftslang 12x1 samt ett hydraulrör 16x2. Det var för tajt att få in slangen igenom hela det 2 meter långa röret(jag provade även att dra in den med ett snöre och olja) men då värmde jag slangen med varmluftpistol så den drog ihop sig lite och blev lite hårdare, efter några omgångar gick den att trycka in hela vägen även om det var trögt(men då sitter den ju kvar också).

Det verkade väldigt lovande så jag ville böja röret och tillverkade ett par "backar" att bocka den med i ett skruvstycke. Backarna är 120mm långa med en bockningsradie på 250mm, då går det att klämma många gånger tills man får så lång böj man vill. Min tanke var att kunna klämma lite mindre för att få större radie men som test ville jag veta hur tajt det gick att böja så jag pressade i botten varje gång så radien blev ca 270mm men går nog att efterklämma ner till närmare 250mm om man vill. 250 är nog minimala radien man kan ha med denna vajer då den är väldigt styv.

Det verkar funka kanonbra även med så tvär radie, jag har testat den med belastning och vajern går ändå ganska lätt även fast den är osmord. Den ska ju smörjas med marinfett om det blir skarpt läge. Den har inget "backlash" förrän man belastar den och då kommer ett "segt glapp" på ca 5mm som jag inte tror spelar någon roll faktiskt. Så det blir nog att gå vidare på detta spår, jag hade ju bara tänkt böja den litegrann men när detta verkar fungera så pass bra så är det nog möjligt att ha en 90 graders böj med ca 270-300mm radie och dra vajern direkt till motorn in från sidan, det fina med att ha en vajer som styr motorn är ju just att vajern tar upp vissa riktnings-ändringar utan något ytterligare länkage, precis som på modellflygplan med rör-i-rör stötstänger.

Jag ska ju ha kulled i var ände på vajern och tänkte då göra en hylsa med ett par insex stoppskruvar men egentligen behöver det ju bara vara löstagbart i en ände så eventuellt kanske man kan löda eller pressa nått i ena änden. Vi får se hur det blir :)
Lite slang för fiber ska jag nog kunna komma över via pappa som gräver fiber, om det finns 12/10 så är det ju samma dimension som jag har nu så då går det att jämföra vilken slang som verkar tåligast, den här tryckluftslangen är ju inte jättehård och ger nog lite högre friktion än en hårdare slang så det är nog värt att testa flera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Återigen! Imponerande detaljbeskrivning och bilduppföljning.
Se och lär. :bravo:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av Glattnos »

Tack Lasp, ofta blir jag ivrig och vill gå vidare i projektet direkt men jag uppskattar själv när folk lägger upp sina lösningar och resultat på forumet så jag försöker att göra det också :)

Denna lösning är mycket bra till min båt eftersom jag vill styra med en spak istället för ratt, det är en liten båt så en ratt tar onödig plats just där jag skulle föredra att ha det lite luftigare(rakt fram alltså). Spaken kommer nog sitta på vänster sida och manövreras framåt/bakåt(framåt = sväng höger, bakåt = sväng vänster), kopplar jag vajern direkt i motorn och direkt i spaken så blir allting åt rätt håll och vajern kommer in till motorn från sidan precis som den ska.
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av Fossingarna »

Jag trodde det var babord och styrbord, när man ska vara på sjön :wink: :wink: :vissla:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av Glattnos »

Fast även på sjön är vänster och höger riktningar medan babord och styrbord är delar av båten(skrovets sidor). Så det är inte synonymer.
Skulle jag använt babord och styrbord hade jag även fått bygga om meningarna lite :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av Glattnos »

Jag kollar nu olika möjligheter att få fast en kulled i änden på vajern.
Jag funderar på att borra ett 8mm hål i en stång, stoppa in vajern och låsa med 4st insex stoppskruvar. Det kanske är tillräckligt.

Eller går det att mjuklöda rostfritt? På RC-båtar mjuklöder man drivaxeln(som är en flexaxel) i en mässingshylsa vilket både går snabbt och håller bra.
Fördelen med stoppskruvar är att det går att fixa utan lödutrustning om det lossnar, bara man har rätt insexnyckel med sig.

Eller har någon nått annat förslag?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av hcb »

Jag vet inte om kulleder förkommer i riggar, men kanske en riggverkstad kan hjälpa dig?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av Glattnos »

De flesta riggdetaljer för 8mm vajer tycks vara rätt så långa och jag behöver ganska kort kulled. Men det ju fullt möjligt att en riggverkstad ändå har nått som går att kapa eller liknande :)
Dock har jag funderat lite och det är ju ändå väldigt lite kraft som ska överföras(jämfört med flera ton som är vad vajern och riggprylar är anpassade för). Det blir ju endast vad man åstadkommer med handkraft, förmodligen maximalt 50kg(om man tar i allt man orkar i ändläge av någon anledning) men normalt kanske inte ens ett kilo.
Så en hylsa med ett par stoppskruvar är nog både enkelt och tillräckligt starkt. Man bör nog mjuklöda änden på vajern så att kardelerna håller sig på plats när man drar skruvarna. Jag tror att jag ska testa den lösningen och se hur det blir :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av hcb »

Kanske fylla hylsan med något lämpligt kraftigt lim också?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av Glattnos »

Ja, det är ju smart. Jag ska kolla lite på det med :)
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av Wirewrap »

Om du lägger ett tunt lager silverlod på den rostfria vajerns ände så går det att mjuklöda på silverlodet sen.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av Wirewrap »

Att fylla vajern med mjuklod och sen dra stoppskruvar mot det är problematiskt. Mjuklodet kallflyter så att stoppskruvarnas åtdragningsmoment gradvis försvinner.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av Glattnos »

Ja, jag tänkte på det. Det blir eventuellt limmad eller lödd kulled i motoränden men stoppskruvar fram vid styrspaken där det syns och kan inspekteras/efterdras. De måste gå att ta isär åtminstone en ände utan värme för att kunna dra ut vajern vid service/byte av plaströr.
Jag ska testa att svetsa ihop kardelerna i änden och sen hysa med stopp-skruvar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Linjär kraftöverföring via vajer?

Inlägg av grym »

får du plats med kaus och 2-3 wireklämmor så är det nog bättre
sedan får du ordna lagom insats i kaus'en som funkar
Skriv svar