Bygga om koppling till cykelvagn

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av jon_kanon »

Hej!

För ett tag sedan skaffade jag en cykelvagn vars koppling till cykeln nästan passade på min ram/bakaxel. "Nästan" betyder två brickor mellan ramen och vagnskopplingen. Denna lösning fick för låg låsningsfriktion och en vacker dag när jag kom hem med ungar och mat i vagnen satt cykelns bakaxel lös. Väldigt obehagligt.

Detta behöver lösas, men jag är inte så van vid metallbearbetning med hög precision och hållfasthetsfunderingar i så pass dynamiska sammanhang som cykling, så jag tänkte kolla med panelen vad man kan tänkas hitta på för att fixa detta.

Div funderingar:
* Det går inte att bygga ett fäste framför bakaxeln. Jag har för stora fötter
* Jag kör hårt, bor där det är kuperat och är stark, så belastningen är troligen högre än vad man kanske skulle gissa för ett "normalfall"
* För att hålla ihop bakaxeln med ramen går en lång M4-skruv genom bakaxeln. Jag tror den är för klen för en lösning som i länken (exempel på annan axelstandard)
* En bit ovan framför bakaxeln sitter en M5-skruv som kan användas fritt i lösningsförslag
* Jag har inget emot att bearbeta kopplingen för att testa något. Har en extra i reserv och en ny kostar typ 250kr.

En film på kopplingen

Några foton bifogade på problemet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Räcker inte axeln fram ordentligt? Justera den till vänster då. Kanske smärgla ner fästets tjocklek!
Men framförallt, skaffa en vajerbit som släpsäkring!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av mrfrenzy »

Kopplingen ser ut att vara i segt stål. kanske borra och gänga den för en M5-M6 stoppskruv under muttern.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av Glattnos »

När jag byggde mopedvagn satte jag en hydraul-koppling bak på pakethållaren, byggde en dragstång som gick upp dit och hade motsvarande hydraulkoppling på en kulled(funkar med annan led också eftersom en hydraulkoppling snurrar). Det funkade kanon! Snabb koppling och kraftig konstruktion. Kanske lite väl svårt att bygga om man inte har rätt verktyg och lite vana att bygga, men kanske ger någon idé.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av svanted »

en M4 är för klent för att fästa släpet, nästan för att fästa ett bakhjul åckså...?
jag skulle skaffat ett rejält klammer runt stången strax framför hjulet,
prova att hålla släpstången där hur det blir...
typ:
https://www.google.com/search?biw=1252& ... Q70W4bZznM

eller någon här medelst en CNC kanske kan fräsa till något smidigare...

och glöm inte säkerhetsvajjern!!!!!
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av jon_kanon »

Hej igen och tack för alla svar. Här kommer lite mer input:

Lasp: Släpsäkring finns redan. Den sitter på vagnsdelen. Axeln är tillräckligt lång för att montera fästet och ändå få fäste i muttern i andra änden, men jag är tveksam till om det är tillräcklig dimension på skruven (M4).

mrfrenzy: pelarborrmaskin och gängsnitt finns hemma och jag skulle tänka mig att stålkvalitén är tillräcklig. Men jag förstår inte exakt var stoppskruven skulle sitta. Kan du förtydliga?

Glattnos: hydraul-koppling? En sådan som man kopplar hydraul-drivna verktyg på, t.ex. tippbart släp på jordbrukstraktor eller något annat?

svanted: det var den första idén jag hade själv. Bifogar nya foton på hur mycket plats foten behöver. Skattar utrymmet för klammer på ramröret till ca 10mm. Tänk på att man också måste få plats med en galosch på vintern eller när det regnar (tar 5mm till gissar jag om den är i neopren). Kan tänka mig att avstå detta dock för en enkel lösning . Mellan bromsskivan och ramröret är det ca 7mm. Räcker det för tillräcklig godstjocklek om man tar en klammer?

En egen idé som kräver CNC: man bygger en fästplatta som monteras i axelskruven, bromsokskruven och den tidigare nämnda "fria M5-skruven". Mitt i den triangeln (se skofotot) sätter man en stump M10 som används för att fästa vagnskopplingen. Går det att förstå vad jag menar? Är det svårt/olämpligt att göra en sådan? Vad skulle det kosta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är fullt möjligt. Tack för bilden med fästpunktsmöjlighet och skodon!
Men det måste betyda att du trampar med tårna! Hur stora fötter har du egentligen?
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av jon_kanon »

Skostorlek är 47 på de flesta skor. Pedalfästet (SPD, alltså sådana som sitter fast i trampan) är faktiskt fäst så långt fram som skon tillåter, dvs så mycket fotbladstramp som möjligt. Skorna är välanvända och beprövade sedan iaf 6-7 år, så geometrin fungerar bra. Då jag är 1,96m lång har jag också längre vevarmar än vad som är vanligt.

Lasp: har du CNC-fräs för ett sånt här jobb?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av CPMS »

Varför inte ett plattjärn som skruvas i skruvarna för bromsoket?
Då är ju infästningen på samma höjd och du slipper bocka/palla ut plåten så den går fri från ramen.
Kan du ta ett kort uppifrån också?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av Glattnos »

jon_kanon skrev:Glattnos: hydraul-koppling? En sådan som man kopplar hydraul-drivna verktyg på, t.ex. tippbart släp på jordbrukstraktor eller något annat?
Precis en sån, finns i olika storlekar :)
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av CPMS »

Något i den stilen av ex 5mm rostfritt som skruvas i bromsokets skruvar borde hålla bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av Icecap »

Jag hade monterat fästat på de två bromsokskruvar + skruvfästet på snedstaget.
Bakhjulet fick vara fritt från beslag för att fästa draget.

Fördelen är att vridmomentet på skruvarna minskas ordentligt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av swesysmgr »

Det är den ihåliga röraxeln som skall bära lasten om du monterar med öglan som följde med. Den smala pinnen med M4 i ändarna som går igenom röraxeln är enbart till för att spänna ihop hela paketet med ram, axel och nav genom att skapa friktion så att bakhjul och axel inte skramlar ur ramen.

Jag tycker Lasps förslag om att skaffa en längre röraxel (som räcker igenom både nav, ramens båda stag och dragöglan) är det bästa hittills, axeln är av stål och tål lasten.

Att fästa en kärra med tung last i skruvhålen i dagens aluminium- eller kolfiberramar är jag tveksam till, de är inte gjorda för det, inte heller svetsarna till bromsoket är tänkta att ta upp dragande last.

Vill du ändå fästa i ramen, ta en spikplåt från byggmarknaden (billig men stark och galvad), bocka den så att den ligger an en längre bit (5-10cm) mot insidan av det diagonala staget för att fördela lasten och fäst den sedan med skruven som pekar utåt samt t.ex. en slangklämma i överkanten (såga eller Dremla ett jack i plåten). Sedan kan du skruva fast fästöglan eller annat fäste i den del av plåten som sticker ut bakåt och såga eller klippa bort det som inte behövs.
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av jon_kanon »

Hej igen och tack för alla svar!

Glattnos: ok, jag förstår hur du tänker, men jag tror att problemet att fästa hydrualslangstumpen blir ungefär samma som att fästa den medföljande kopplingen. Hur tunn slang skulle man komma undan med? Vilka böjradier kan man räkna med?

CPMS: Foto uppifrån bifogat. Tack för renderingen. Idealt skulle jag tänka mig att sätta skruven i mitten (mellan bromsokskruvarna)...

Icecap: ...gärna med tre skruvar. Då kommer man också lite längre ifrån oket, se uppenbar platsbrist på foto uppifrån. Enda problemet jag såg själv med detta är om man får deformation pga lasten så att bromsarna fungerar dåligt...

swesysmgr: ... men kanske blir det hållfasthetsproblem också? Jag ser inte att bromsoksfästena skulle vara svetsade eller utförda på annat sätt än andra fogar på ramen som utsätts för både drag, tryck och skjuv. Ramen är gjord av aluminium. Finns det svetstekniska skäl att tro att infästning av kopplingen mot bromsokfästena är olämpligt?

Håller med om att enklast vore om det fanns en 10mm stålaxel att fästa kopplingen i. Det skulle säkert hålla mycket bra. Problemet här är att stålröret verkar vara en väl integrerad del av baknavlagret (se foto) som inte låter sig förlängas eller bytas på något enkelt sätt :(

Spikplåtsvarianter har jag funderat lite på fram och tillbaka, men det faller på skostorlek för alla rimliga avstånd från bakaxeln. Hmm... Har ev. en till idé där. Återkommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av CPMS »

Något så här då?
Skruva plattan i M5 skruven och med distanser bakom plattan i bromsokets M6?
Fästet måste pallas ut på M12 gängen så den inte tar i M5 skruven.
cykelhållare 2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar