Bygga om koppling till cykelvagn

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av Anders K »

Rostfritt, slangklammer, M4 för klent... :shock:

En sån där vagn väger runda slängar 35kg som max (iaf modellen för ett barn). Hur många G tror ni den utsätts för? ;)

Kan man bygga en cykelram i alu, kan man bygga ett sådant fäste i alu också... Den där kulan som ligger inuti är ju i plast.


Jag sitter faktiskt i likande sits eftersom jag har en likadan Thule-kärra och ska snida till ett till min cykel. Den har dock lite mindre komplex utformning vid örat på ramen så det är betydligt enklare.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av Anders K »

Anledningen till att originalet är gjort i stål är gissningsvis pga tillverkningsmetoden är billigast, inte nödvändigtvis för att man behöver hållfastheten som materialet erbjuder.
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av jon_kanon »

Här var det blandade bud!

Anders K: Två ungar (som jag kör i den) väger uppåt 35kg. På det har man ofta 10-15kg mat. Vagnen väger 14kg. Så runt 60kg är rimlig tågvikt för släpet.

Jag försöker nog bygga något som liknar CPMS idé. Funderar på att börja med en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bygg/Montering ... 000032393/ Skulle dock gärna ha ett fast ämne som ligger an mot både bromokfästena och M5-skruven. Någon som vill fräsa till en sådan här grej? Ska ta lite mått. Återkommer...
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av Anders K »

Det där biltemabeslaget kommer nog vrida sig pga att kulan inte ligger i linje med materialet. Tror det är alldeles för lite gods i det för att dra 60 kg.


Hade inte det absolut enklaste varit att bara slipa bort lite material radiellt på kopplingen så att den kommer tillräckligt högt upp i ramen? Det kanske kan vara värt att offra ett fäste för att testa om det funkar. Jag tror nog att den räfflade ytan är tillräckligt stor ändå. Minskar man arean, ökar ju dessutom trycket vilket borde göra att den sitter minst lika bra (men kanske ger några märken i ramen...).


Har du förresten kollat att vagnen är godkänd för 60kg? (jag har ju en-barnsmodellen så jag har dålig koll)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av Lennart Aspenryd »

När jag ser data, så är det som att fråga! Vart placerar man draget på en F1a.
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av jon_kanon »

Hej!

Jag tog och slipade till kopplingen och provar med det till att börja med (se foto). Jag gjorde även spår där cykelns ordinarie mutter sitter för att få upp låsningsfriktionen. Vi får väl se hur bra det håller...

Max last på vagnen är 45kg enligt handboken, så det är jag inte orolig för.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av Anders K »

Blir bra det där! Rapportera gärna hur det går 8)
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av jon_kanon »

Hej alla!

75km kört i värmen. Hela sträckan med full last (dvs vagn med två barn i + typiskt badkläder och fika).

Med måttlig handkraft går det inte att rucka på kopplingen på cykeln i dag iaf. Fritt ur minnet var det ungefär lika långt jag kom innan bakhjulet lossnade på förra lösningen. Klar förbättring hittills.

Tack för all hjälp!
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Bygga om koppling till cykelvagn

Inlägg av jon_kanon »

Tittade på gamla inlägg och hittade detta: lösningen höll resten av sommaren också
Skriv svar