Någon som prövat Lichuan drivsteg med återkoppling

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Någon som prövat Lichuan drivsteg med återkoppling

Inlägg av Terho »

Hej. Är det någon som prövat Lichuan med återkoppling? Det står att med sw6 kan man stänga av återkopplingen och köra utan enkoder. Stämmer det? Håller på och retrofitar en maskin åt en arbetskamrat och han vill köra med återkoppling i framtiden och tänkte välja de drivstegen för att förbereda för det.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Någon som prövat Lichuan drivsteg med återkoppling

Inlägg av tecno »

Terho, det du frågar är typ 'hur långt är ett snöre' :wink:

Vilken driver och vilken motor osv kan ju vara en bra start!
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Någon som prövat Lichuan drivsteg med återkoppling

Inlägg av Terho »

Såg nu jag tänkte för fort. Det är en tre fas stegdrivare som är lika som leadshines men på den här kan man tydligen stänga av återkopplingen. Den heter LCDA357H det står i manualen att man kan stänga av återkopplingen med sw6 och är ute efter om någon prövat det i praktiken.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Någon som prövat Lichuan drivsteg med återkoppling

Inlägg av tecno »

Svaret ser ju ut att vara JA på din fråga, men om man nu har encoder vill säga varför stänga av?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Någon som prövat Lichuan drivsteg med återkoppling

Inlägg av Terho »

Jo det står så men om det verkligen är så :lol: Får beställa en och pröva. Ska köra utan encoder först sen koppla in en linjär encoder när tillfälle ges.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Någon som prövat Lichuan drivsteg med återkoppling

Inlägg av tecno »

:humm: du menar allt kina-kalle skriver stämmer inte, jo jag kan bara skriva under att det faktiskt kan vara så ja ;)
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Någon som prövat Lichuan drivsteg med återkoppling

Inlägg av Terho »

tecno skrev::humm: du menar allt kina-kalle skriver stämmer inte, jo jag kan bara skriva under att det faktiskt kan vara så ja ;)
Stämmer och stämmer deras översättningar till Engelska är sällan rätt :lol: ha ha märkte jag med återkopplande boxarna till Värnamon.... Får beställa en och pröva helt enkelt ☺
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Någon som prövat Lichuan drivsteg med återkoppling

Inlägg av hawkan »

Men kan det funka att använda linjär enkoder? Det är väl till för att ha en motorenkoder?
I och för sej, varför inte?

Jag har några HSS86 med enkoder och tja jag vet inte om det gör någon nytta.
Det märks inte i vanliga fall. När det har märkts något så är det för att jag kört in
i nåt och den står i fel läge enligt enkodern "en stund". Sen vägrar den gå utan måste
resettas.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Någon som prövat Lichuan drivsteg med återkoppling

Inlägg av Terho »

hawkan skrev:Men kan det funka att använda linjär enkoder? Det är väl till för att ha en motorenkoder?
I och för sej, varför inte?

Jag har några HSS86 med enkoder och tja jag vet inte om det gör någon nytta.
Det märks inte i vanliga fall. När det har märkts något så är det för att jag kört in
i nåt och den står i fel läge enligt enkodern "en stund". Sen vägrar den gå utan måste
resettas.
Pulser som pulser bara det synkar med återkopplingen. Försöker leta om man kan ställa det på drivstegen.

Jag märker av återkopplingen på Värnamon då den kompenserar för glappen i skruvarna. Systemet justerar bara om stegmotor skulle få posisionsfel och rättar till det, stegmotorn har ju inte behov av en återkoppling som en ac/dc servo har så länge den inte har några posisionsfel eller tappar steg för att den inte är anpassad för ändamålet. Hur bra hybridstegmotorsystemen fungerar har jag inte prövat än men för mig fungerar det bra fast jag har extern återkoppling. Har ett hybridleadshine system hemma jag tänkte pröva dubbel återkoppling på med rotation och linjär encoder men det projektet får bli senare.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Någon som prövat Lichuan drivsteg med återkoppling

Inlägg av Terho »

Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Någon som prövat Lichuan drivsteg med återkoppling

Inlägg av hawkan »

Läser man den lilla manual man hittat så går det att ställa open loop eller closed loop på de.
Man kan anta, och det ska man väl inte göra därför du frågar, att den funkar utan enkoder.
En fråga till säljaren brukar inte ge något men om man pushar på ett svar så kan de kontakta
"fabriken" för ett mer troligt svar.

Jag har för min del inte märkt att det funkar. Kanske beorende på att de faktiskt funkar och
ger mej bra mått. Motorerna nema34 är så starka i sej att tja jag vet inte.
Backlash har jag och att sätta skalor på sliderna låter intressant. Men ska
verkligen drivstegen hantera det, är det inte bättre med en loop utanför?
Skriv svar