LinuxCNC - styrkort?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Electric
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 oktober 2010, 21:12:01
Ort: Luleå

LinuxCNC - styrkort?

Inlägg av Electric »

Hej

Sitter och försöker bli klok på vilka styrkort som lirar bra med LinuxCNC och samtidigt har kontroll-looparna(servo PID positionering) lokalt på kortet och inte i PCn.
Hur är det med Mesa-korten, sker det alls någon beräkning på korten eller är det bara rena I/O-gränssnitt?

Ser att det finns KFLOP till MACH3/4, sker det några beräkningar lokalt på de korten?
Fungerar de alls till LinuxCNC?

Andra alternativ på bra interface-kort?

Jag vill kunna driva +-10V servos med tachometer + positionsåterkoppling från skalor på resp axel.

Tacksam för tips...
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: LinuxCNC - styrkort?

Inlägg av ViktorSigg »

Looparna sluts i linuxcnc på samtliga mesa kort. Tror att det gör det på alla kort, finns inte så stor nytta av linuxCNC annars.

Enkodrar och liknande räknare hanteras dock av korten, då linuxcnc "generellt" sett inte är snabbt nog för att räkna pulser i MHz bandet. Det är den stora fördelen med mesa-kort. Jag kör min fräs med 0.00035mm/puls (glasskalor) och 15 m/min utan några besvär alls. Jag använder då mesa 6i25 (PCIe versionen av 5i25) och 7i77 för enkodrar och servo/spindel. Det är +-10V på dessa.

Varför vill du sluta loopen i breakout kortet?

EDIT: och varför ska du blanda in tachosarna? De går väl bara till servodrivarna?
Electric
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 oktober 2010, 21:12:01
Ort: Luleå

Re: LinuxCNC - styrkort?

Inlägg av Electric »

Ang tacho så visst de går ju direkt in i servodrivaren som du skriver.

Du kör med glasskalor, intressant jag har Philips PE2480 läsare och klurar på hur jag får in signalen på enklaste vis till LinuxCNC men hittar ingen tydlig info vad de läsarna ger ut för signal, någon som vet?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: LinuxCNC - styrkort?

Inlägg av tecno »

KFlop/Kanalog = Mach3

Mesa = LinuxCNC (finns annat också men Mesa är vanligaste)
Electric
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 oktober 2010, 21:12:01
Ort: Luleå

Re: LinuxCNC - styrkort?

Inlägg av Electric »

ViktorSigg: varför sluta loopen i kortet?

Ja, jo jag är väl lite nojjig av att behöva lita på en PC med allt den pysslar med i övrigt, en strulig hårddisk som hänger ett syscall i iowait, vad händer då?

Det kanske inte alls är nåt problem i realiteten.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: LinuxCNC - styrkort?

Inlägg av ViktorSigg »

Mja som referens så har min burk stått igång som längst 7 månader i sträck, stänger aldrig av datorn utan bara deaktiverar servona så man slipper referensköra varje dag. Har lagt av en gång men det va på grund av en usb-gamepad som jag använde som jog-dosa tidigare.

Dessutom så är det ju så att i stort sätt alla "riktiga" styrsystem brukar gå på windows embedded, och det är ju ett realtids-os precis som linuxcnc kärnan. Iof. så hanteras ju maskinen av plc hårdvara men GUIt måste ju fungera felsäkert det med.

Jag skulle säga att största orsaken till problem är nog diverse konstiga grejjer som man kopplar in.

Ang. philips skalor, om det är sådana som används på Deckel Maho bland annat så kan det vara trubbel. Dessa är mer eller mindre kända för att vara besvärliga att få fram användbar signal ur då det är seriella, kodade grejjer om jag minns rätt. Det va väl någon som hade löst det men jag vet ej hur.
Electric
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 oktober 2010, 21:12:01
Ort: Luleå

Re: LinuxCNC - styrkort?

Inlägg av Electric »

OK
Linux i sig brukar inte orsaka problem, på jobbet har jag sett maskiner men >3års uptime utan problem, men med LinuxCNC är den en annan sak då minsta lilla hicka resulterar i värsta fall i skrot i någon form.

Hur som haver jag tror jag vågar gå på Mesa 6i25 + 7i77.
Finns det några andra rimliga alternativ med mogen mjukvara som man borde undersöka?
Skriv svar