Kraftig stegmotor med proportionell styrning?
Kraftig stegmotor med proportionell styrning?
Jag tänkte bygga en enkel styrning till min bil och behöver en stegmotor som kopplas med kugghjul till styrstången och en styrning till stegmotorn. Jag tänker mig att styrningen till stegmotorn ska vara ett litet vridreglage så att om jag vrider tex 20 grader på reglaget så ska ratten vrida sig motsvarande 20 grader. Med andra ord som ska systemet fungera som ett vanligt servo med en servotestare men kraftigare.
Någon som har förslag på delar eller annan input?
/Tom
Någon som har förslag på delar eller annan input?
/Tom
Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?
Själva grejen är ju inget problem. Ska stegmotorn reglera med lite hastighet ska drivspänningen stegas upp en del - men det är ju enkelt också.
Hur har du tänkt dig att kalibrera det hela? Alltså hur vet styrningen var den står vid power-on?
Hur har du tänkt dig att kalibrera det hela? Alltså hur vet styrningen var den står vid power-on?
Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?
Jag tänker mig att den automatiskt ska återgå till mittenpositionen när jag släpper ratten. Om det ska skötas med mjukvara eller mekaniskt med fjäder typ vet jag inte.
Sen inser jag att jag inte kan vrida den lilla ratten mer än kanske 180 grader så styrningen måste vara exponentiell. Om rattutslagen är små ska bilens rattutslag vara små men om jag maxar miniratten måste bilens ratt svänga max.
Sen inser jag att jag inte kan vrida den lilla ratten mer än kanske 180 grader så styrningen måste vara exponentiell. Om rattutslagen är små ska bilens rattutslag vara små men om jag maxar miniratten måste bilens ratt svänga max.
Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?
Jag tror att du missuppfattar.
En stegmotor kan just stega men utan någon feedback på rattstammens verkliga position kan elektroniken inte veta vilken position den startar med.
Och "Jag tänker mig att den automatiskt ska återgå till mittenpositionen när jag släpper ratten." låter ju bra - men HUR? Om elektroniken inte har koll på var positionen är kan den knappast återgå till mitten.
Normalt brukar det finnas en positionsindikering som är mekanisk kopplat till den fysiska position, då kan elektroniken vid start kolla läget och evt. jucka fram och tillbaka på den positionsindikering så att den avkänns korrekt.
En stegmotor kan just stega men utan någon feedback på rattstammens verkliga position kan elektroniken inte veta vilken position den startar med.
Och "Jag tänker mig att den automatiskt ska återgå till mittenpositionen när jag släpper ratten." låter ju bra - men HUR? Om elektroniken inte har koll på var positionen är kan den knappast återgå till mitten.
Normalt brukar det finnas en positionsindikering som är mekanisk kopplat till den fysiska position, då kan elektroniken vid start kolla läget och evt. jucka fram och tillbaka på den positionsindikering så att den avkänns korrekt.
Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?
Om jag visste precis HUR jag skulle lösa det här så hade jag inte frågat här på forumet Det är precis sånt här jag behöver hjälp med. Jag har inte en aning om hur det ska lösas.
Om jag tex skulle använda ett vanligt RC-servo så har sändaren en mekanisk fjäder som alltid centrerar. På samma sätt skulle man kunna lösa det här. Om det inte finns en smidigare/säkrare/billigare lösning.
Om jag tex skulle använda ett vanligt RC-servo så har sändaren en mekanisk fjäder som alltid centrerar. På samma sätt skulle man kunna lösa det här. Om det inte finns en smidigare/säkrare/billigare lösning.
Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?
Igen är du inte helt med.
Ett RC-servo har en inbyggd potentiometer som anger vilken vinkel styrningen står i.
Om du ska göra det samma med en stegmotor är det ganska lätt - men det förutsätter att det finns någon feed-back så att styrningen kan veta "Detta är läge noll!". Detta har INGET med styrspak eller liknande att göra.
I grova drag ska du ha en styrning som dels får ett signal (i någon form) som betyder "Ställ ratten såhär".
För att kunde göra det måste styrningen veta var ratten rent faktisk står och DÅ - baserat på skillnaden mellan de två signaler - styra motorn åt rätt håll.
Med en stegmotor behövs (oftast) inte ett signal om var motorn är här och nu, det kan styrningen räkna ut vid att räkna steg. Men det räcker inte! Det måste finnas ett sätt där styrningen - vid uppstart - kan läsa positionen och då ha något att räkna ifrån.
På en del 3D-skrivare finns det en ändlägesbrytare för X & Y där skrivaren kör ut till det klickar, då vet styrningen att "detta är läge <whatever> X" och "detta är läge <whatever> Y".
Detta sätt är inget bra på en bil, där brukar det vara bäst att kolla mittläget eller ha en rotationsenkoder på. Och enkodern ska även ha koll på hur många varv det rör sig om.
Ett RC-servo har en inbyggd potentiometer som anger vilken vinkel styrningen står i.
Om du ska göra det samma med en stegmotor är det ganska lätt - men det förutsätter att det finns någon feed-back så att styrningen kan veta "Detta är läge noll!". Detta har INGET med styrspak eller liknande att göra.
I grova drag ska du ha en styrning som dels får ett signal (i någon form) som betyder "Ställ ratten såhär".
För att kunde göra det måste styrningen veta var ratten rent faktisk står och DÅ - baserat på skillnaden mellan de två signaler - styra motorn åt rätt håll.
Med en stegmotor behövs (oftast) inte ett signal om var motorn är här och nu, det kan styrningen räkna ut vid att räkna steg. Men det räcker inte! Det måste finnas ett sätt där styrningen - vid uppstart - kan läsa positionen och då ha något att räkna ifrån.
På en del 3D-skrivare finns det en ändlägesbrytare för X & Y där skrivaren kör ut till det klickar, då vet styrningen att "detta är läge <whatever> X" och "detta är läge <whatever> Y".
Detta sätt är inget bra på en bil, där brukar det vara bäst att kolla mittläget eller ha en rotationsenkoder på. Och enkodern ska även ha koll på hur många varv det rör sig om.
Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?
Ska det vara trådlöst? I så fall, är det OK om styrningen tappas under färd?tompajo skrev:Jag tänkte bygga en enkel styrning till min bil /.../
Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?
Nej inte trådlöst. Jag vill kunna sitta bekvämt med armen vilande på ett mittarmstöd och en liten ratt framför. Jag tänker mig att det borde vara en bekväm körställning.
Men projektet kanske är lite utanför mitt kunskapsområde just nu. Det hade varit trevligt om det fanns delar motsvarande RC-servo mm.
Men projektet kanske är lite utanför mitt kunskapsområde just nu. Det hade varit trevligt om det fanns delar motsvarande RC-servo mm.
Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?
Ett ratt kan ju vevas ett antal varv, exakt antal beror på om det är servo eller inte.
Det går att göra en servo-liknande konstruktion med rätt antal varv men man måste konstruera den själv rent mekaniskt. Därefter måste man göra styrelektroniken.
Jag hade tagit en DC-motor med rotationsencoder på och växlat det hela så pass att hastigheten och kraften blir rätt.
Hade monterat en encoder även på lågvarvssidan för synkronisering vid uppstart.
Bilen kan såklart inte godkännas vid besiktning om den är byggt på detta viset men kul är det ju ändå.
Det går att göra en servo-liknande konstruktion med rätt antal varv men man måste konstruera den själv rent mekaniskt. Därefter måste man göra styrelektroniken.
Jag hade tagit en DC-motor med rotationsencoder på och växlat det hela så pass att hastigheten och kraften blir rätt.
Hade monterat en encoder även på lågvarvssidan för synkronisering vid uppstart.
Bilen kan såklart inte godkännas vid besiktning om den är byggt på detta viset men kul är det ju ändå.
Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?
jag hadde gjort en helt analog sak
har byggt motsvarande för båt
lämplig lågvarvig dc motor kopplad med kuggrem till rattaxlen , en 10 varvig pot som ärgivare som är växlad så att man annvänder nästan hela 10 varven för ratten fulla utslag, man kan ha en en bra plastbanepot med med högre utväxling
sedan bara en börvärdespot i lillratten, lagom utväxling där med
och en opamp med kraftdrivning nog för motorn
med bra inställning följer den stora ratten den lilla bra, med strömstyrning kan man ha lagom kraftig motor som man lagom svårt kan ta över manuellt utan att koppla ifrån elektroniken
och vill man ha den normal kopplar man bara bort motorn eletriskt så är det inte mycket trögare än utan motorn inkopplad fysiskt
har byggt motsvarande för båt
lämplig lågvarvig dc motor kopplad med kuggrem till rattaxlen , en 10 varvig pot som ärgivare som är växlad så att man annvänder nästan hela 10 varven för ratten fulla utslag, man kan ha en en bra plastbanepot med med högre utväxling
sedan bara en börvärdespot i lillratten, lagom utväxling där med
och en opamp med kraftdrivning nog för motorn
med bra inställning följer den stora ratten den lilla bra, med strömstyrning kan man ha lagom kraftig motor som man lagom svårt kan ta över manuellt utan att koppla ifrån elektroniken
och vill man ha den normal kopplar man bara bort motorn eletriskt så är det inte mycket trögare än utan motorn inkopplad fysiskt