cnc bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
caperseven
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 februari 2014, 02:01:52

cnc bygge

Inlägg av caperseven »

Har en Rong Fu RF-30 bordsfräs (ca 300kg) och funderar på en cnc konvertering.
Detta kitet ifrån Longmotor ,är det ett bra kit tror ni?
Räcker det till?
Har bara tillgång till 12A i min verkstad.
https://www.ebay.com/itm/EU-ship-3Axis- ... Sw9r1V-8km

eller detta kitet
https://www.ebay.com/itm/DE-ship-3Axis- ... Swg3FUknnE


tacksam för hjälp, Jörgen
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: cnc bygge

Inlägg av hawkan »

Båda de kiten fungerar säkert. Det är inga dåliga grejor.
Men är inte motorerna lite för små? I alla fall om man låter
de direktdriva skruvarna. Tänker du ha en utväxling mellan
motor och skruv fungerar det nog.
caperseven
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 februari 2014, 02:01:52

Re: cnc bygge

Inlägg av caperseven »

Tänkte nog ha nån utväxling och inte driva direkt, bygger ju både på bredden och längden
annars.
Vad är det för styrka man är ute efter i motorerna ? är det hållmomentet man menar då när
man tittar på specarna?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: cnc bygge

Inlägg av hawkan »

Jag brukar titta efter hållmomentet som är 270 oz-in eller 1.8Nm på de motorerna du tittar på.
Jag cnc-konverterade en zx45 för ett par månader sedan och det jag gjorde för att dimensionera
motorerna där var haha att googla upp hur andra gjort och se om de var nöjda med sina motorval.
Gamla maskiner så många har redan gjort det. Jag valde då nema34 med 8 Nm hållmoment på x&y och
direktdrivna skruvar. I verkligheten är det starkt som sjutton, det är nästan så saker går sönder
innan motorn tar ett felsteg.

Jag googlade lite på din fräs och hittade några som använde rem mellan motor och skruv och
det fungerar nog bra. Snabbmatningshastigheten blir kanske lägre men hur viktigt är det.
Jag har en sån Nema23 motor plus rem på min svarv och får man spännt remmen så fungerar det bra.
Men där märks att den inte är oändligt stark och det går att kugga över motorn. Trångt som sjutton
dock, så får inte plats med större.

Drivenheten DM542A skulle jag säga är vanlig och väl fungerande, sitter några såna här.

Du kanske redan har planerat upp allt. Om man inte redan har en fräs så blir största problemet
att göra de hållare för kulskruvmutter, kulskruvhållare och motorhållare som behövs. Man kan
ta sej stegvis upp, det var en tråd om 3d-utskrivna delar och det har jag med använt. Första
jobbet i maskinen blev att göra dessa i aluminium. Plocka isär maskinen för att byta är inte så kul,
det är ju tunga grejor och lyfthjälp kran, motorlyft, stora muskler eller nåt sånt behövs.
caperseven
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 februari 2014, 02:01:52

Re: cnc bygge

Inlägg av caperseven »

hej ,tacksam för all hjälp jag kan få.

Finns en firma i usa som har kit till nema 23 och som passar direkt på min fräs utan att modda den.
http://paulcnc.ipower.com/site/?product ... ical-parts
kan va nåt ,visst jag har tillgång till stor fräs och svarv men tiden att tillverka hållare o dyl spelar ju in.
detta kitet gör ju att man kan ha kvar handhjulen om man vill köra den manuellt bara, och det vill jag kunna göra.Blir ju en utvxl på dessa och då räcker dom nog till.

Hade även tänkt att byta ut mina acmeskruvar som sitter på till kulskruvar på x och y men vet ej riktigt vad som passar ,dom jag hittar verkar lite små i diam på skruven.

Mina skruvar har en diam på ca 24mm och i dom bearbetade ändarna så är dom svarvade till 17mm. diam.

Detta vore jag tacksam att få hjälp med, distanser och dyligt kan jag tillverka själv och även hållarna till själva delen som kulorna liger i.

Vet ej om man brukar ha samma diam på kulskruvarna som orginalet eller om kulskruvarna räcker till med mindre diam.

Har bestält ett kit nu ,blev detta.
https://www.ebay.com/itm/DE-ship-3Axis- ... 2749.l2649

Mvh Jörgen
caperseven
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 februari 2014, 02:01:52

Re: cnc bygge

Inlägg av caperseven »

ingen som kan ge tips om kulskruvar?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: cnc bygge

Inlägg av hawkan »

Det brukar vara mindre kulskruvar. Det som är aktuellt för dej är 16mm eller 20mm och valet beror på vad du får plats med. En grej som kan vara bra att veta är att om du tänker köra manuellt och med kulskruvar så är de inte självlåsande på samma sätt som en trapetsgängad skruv. Den kan alltså backa under belastning om man bara släpper den.

Här är de delar man brukar ha
Bild
Det finns skisser och mått att enkelt söka fram för dessa. Det egentliga konverteringsjobbet är att anpassa dessa delar så att skruven kan skruvas fast på ett bra sätt. Plus att få till drivningen av skruvarna med motorerna. Detta kommer du att få lägga en hel del tid på. Enklast är om du har en förlaga att gå efter. Såg att det finns beskrivet flera konverteringar på cnczone. Sök reda på dessa och läs igenom vad de gjort, vilka problem de haft och hur de löst det. Det hjälper dej att göra de rätta valen. Kitet du visade hade kugghjul i plast, jag själv tyckte inte det såg speciellt starkt ut, men det borde vara utprovat och funka bra ändå. Många använder rem och det gillar jag. Hur anpassat är kitet till den existerande skruven? Hur fungerar det med kitet om du använder kulskruv? Det kan vara värt att kolla upp.
caperseven
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 februari 2014, 02:01:52

Re: cnc bygge

Inlägg av caperseven »

Tack för infon om skruvarna, ska kolla in sidan som du tipsar om.

Kitet är gjort för såväl kulskruv som trapets.
Har själv en tanke på att köra med rem ,känns stabilare inbillar jag mig.
Vilken rembredd tror du räcker? 9mm är säker stark nog.

Kommer säkert höra av mig igen.

Jörgen
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: cnc bygge

Inlägg av hawkan »

9mm bredd räcker nog. Tror jag hade 12mm på svarven. Har för mej att det är remmar av typen HTD 3 som gäller och det finns massor av både drev och remmar i alla sorters storlekar och längder för denna typen. Du får väga det mot att köpa nåt färdigt som ska fungera såklart.

Jag sökte runt lite och kan dela med mej av några länkar jag hittade.
Det finns många fler.

https://www.cnczone.com/forums/benchtop ... 4-cnc.html

https://www.garagejournal.com/forum/sho ... p?t=385025







caperseven
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 februari 2014, 02:01:52

Re: cnc bygge

Inlägg av caperseven »

tackar ...
just 9mm remmar o kuggar finns det gott om till bra priser så blir nog detta.

Fina filmer du länkar ,sett några av dom, väldigt intressant.

Jörgen
caperseven
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 februari 2014, 02:01:52

Re: cnc bygge

Inlägg av caperseven »

https://www.ebay.com/itm/DE-ship-3Axis- ... 2749.l2649
Bild

Fått mitt kit nu med motorer o dylikt.
En undran dock ,,kan jag använda vilket "breakout kort" som jag vill?
tänkte mer på att köpa ett kort med usb i stället för paralellport som det är i mitt kit?
som det här kortet tänkte jag.
https://www.ebay.com/itm/USB-MACH3-100K ... Sw8BRayw7i
Bild

Jörgen
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: cnc bygge

Inlägg av hawkan »

Du har nog redan koll på det men parallelporten är ofta så snabb att den direkt kan styra rörelse och signalen bara behöver göras om till rätt nivå och så. En USB-port klarar inte av de rätt hårda krav på timing som behövs för att styra. Ett USB-kort måste därför lämna över till nån typ av processor/fpga som ser till att timingen blir rätt. Smoothstepper hör man talas om, men jag är helt värdelös på den biten (jag kör linuxcnc). Här får Mach3-folket ta vid, det finns många här.
caperseven
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 februari 2014, 02:01:52

Re: cnc bygge

Inlägg av caperseven »

Så då kan jag lika gärna köra med det kortet jag fick med.
Tack för hjälpen, nu ska jag bara se till och få ett inkopplingsshema till kitet då dom
glömde att skicka med ett. :D
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: cnc bygge

Inlägg av hawkan »

Har du parellellport på datorn är det värt att börja med det. Men det är ovanligt med det på nyare datorer. Jag googlade runt lite om usb-kortet du länkar till och det verkar som det ska fungera. Kan ju alltid bli alternativ två.
Undrar om det finns något sätt att avgöra om parallellporten är tillräckligt bra? I linuxcnc finns det ett "latency-test" man kan köra för att testa lämpligheten och ofta får man stänga av allt vad strömspar heter och sånt för att få ner svarstiden. Det kanske finns något liknande test i mach3?
caperseven
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 februari 2014, 02:01:52

Re: cnc bygge

Inlägg av caperseven »

verkar som fler o fler börjar köra med usb,om det är bättre vet jag ej.
Största problemet jag har är ju att ingen dator med paralellport finnes hemma,
har för nya laptops helt enkelt :D
Skriv svar