Hybriddrift (Dieselelektrisk drift båt)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Zephyrlius
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 juni 2015, 10:08:08

Re: Hybriddrift (Dieselelektrisk drift båt)

Inlägg av Zephyrlius »

Oj nu vet jag inte vad som hände, fick inget mail om svar i tråden och nu var det massor att svara på.

Tack för all input, roligt att ni är så engagerade.

Det verkar som att eldrift blir lite över min budget om jag köper nya grejor.

Så förslaget om att kika på begagnade grejor verkar rätt.

Gunne, jag är absolut intresserad av att kika på dina grejor och funkar dom kan jag köpa dom av dig, vad tänker du för pengar isf? PM:a gärna så kan vi höras via telefon eller mail.

När jag skriver behålla växel menar jag backslaget på motorn, vinkelväxeln tänker jag slippa och istället montera elmotorn rakt på axeln.

Gällande verkningsgrad ska jag inte säga att det inte har betydelse men för att få lite känsla för det var förra årets dieselåtgång 17L med vinkelväxel och kardan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hybriddrift (Dieselelektrisk drift båt)

Inlägg av grym »

prova en sak, låna en elutombordare , så stor som möjligt, och kolla vad du får för fart på på olika lägen, kolla effekten med, så kan du pplotta en effekt hastighetskurva och fundera på vad du behöver


hadde en snipa med 14 hk yanmar som jag funderade på samma sak, i en insjö så funkar det
den provade jag med elmotor och funkade men kunde varit bättre än en 200w sketmotor

allternativ för motor, kolla gamla cncmaskiner, fanns bra dcmotorer , det ihop med batterier och ett axiallage så är man ganska långt kommet
eller truckmotorer
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Hybriddrift (Dieselelektrisk drift båt)

Inlägg av nifelheim »

eller, mät bränsleförbrukningen vid olika farter och räkna om till effekt
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Hybriddrift (Dieselelektrisk drift båt)

Inlägg av Micke_71 »

Bara för att din motor kan ge ut 15hp vid fullt varv så innebär det inte att du faktiskt har en propeller som faktiskt ger rätt effekt vid fullt varv.

Med en så liten dieselmotor av mindre modern typ så skulle jag inte anta för hög verkningsgrad, särskilt inte med kardan, växellåda mm. Gissa på typ 20%.

Om du gjorde över med 17 liter diesel så kan man grovt säga att det innehåller 170kwh energi där du fått ut 34kwh på propellern. Säg att du körde 10 timmar på det, då är effekten 3.4kw. Det är grovt räknat men nog inte helt uppåt väggarna ändå.

Många segelbåtar kring 28-30 fot brukar ha en 5-6hp penta eller Yanmar diesel och de gör ca 6knop på den motorn.

Testade lite i en online kalkylator, de brukar stämma jävligt bra. Räknar rätt på de båtar jag haft fast de är planande och svårare.


En 6 meters båt (vattenlinjen) på 1200kg ser ut så här
WEB711_76.jpg
Lite ungefärligt så kräver du då ca 3hp för 5knop och 15hp för 7knop. De sista 2 knopen som du får kostar 5ggr mer effekt. Du tillverkar bara en massa svallvågor. med energin....

Och om du är fartdåre och vill upp i hela 7,6knop så går det 25hp. Alltså 8ggr effekten för 50% mer hastighet. :roll:

Om jag nu antar att din båt ser ut ungefär som jag räknade på och att du brukar åka 1 timme i ungefär 4knop som då tar 2hp så blir det ju 1.5kWh + förluster.

4st 12volts fritidsbatterier a 90Ah blir ju grovt räknat 4kWh energi varav du rent praktiskt skulle kunna använda 3kWh av dom. Skulle du sedan toppa med 4st 100w solpaneler så kommer du att ladda tillbaka de där 1.5kWh under en solig dag. Dieselmotorn skulle bara vara "nöddrift" i detta läge.

Med elmotor så ser man snabbt att det bara är försvarbart med upp till 70% av deplacementfarten på skrovet. 50% blir riktigt ekonomiskt.... När man glider fram helt ljudlöst så kan den lilla extra tiden vara värt. 1.5 timme ljudlöst är roligare än 1 timme dieseldunkande så lagningar i tänderna lossnar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zephyrlius
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 juni 2015, 10:08:08

Re: Hybriddrift (Dieselelektrisk drift båt)

Inlägg av Zephyrlius »

Mycket intressanta tankar, det lutar starkt åt elmotoralternativet.

Gunne jag har skickat PM till dig. Jag är intresserad av din elmotor.

Det känns för mig som en elmotor på 3,5-5kw skulle vara tillräcklig.
Skriv svar