Positonerings fel heidenhain

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
D.anderssons
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 mars 2016, 13:32:01

Positonerings fel heidenhain

Inlägg av D.anderssons »

nu när jag äntligen fått igång min maskin igen ( Acme FMB-12 heidenhain tnc 415) så krabbar nåt igen maskinen har krånglat innan med positoneringsfel om man matar snabbare en 3000mm/min.
så nu när jag väll fått igång överföringen så laddade jag in ett program utan o tänka på att det stog f max i snabbmatning vilket är 10000mm/min och då bröt den för positonerings fel startade om maskinen o när jag ska referens köra så rister z och y men går till sina hemlägen och fortsätter rista och när jag sen ska ref köra x axeln så rör den sig typ 1mm och x på digitalen ändrar sig typ 20mm och då bryter den . antar att det är nått med mättskalan nån som har några tips på vad det kan vara? och även om nån vet hur man felsöker skalan? Mvh Dennis
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av grym »

vad klarar axlarna rent tekniskt?

om du inte kommer upp i är värde som börvärdet är så blir det fel

gamla maskiner hadde sällan höga matingshastigheter, kanske från 2000-5000 mm/min
D.anderssons
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 mars 2016, 13:32:01

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av D.anderssons »

max snabbmatning i maskin är 10000mm/min
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av Krille Krokodil »

Har ett svagt, svagt minne av något likande problem för 10+ år sedan...

Man fick hålla inne en knapp under hemkörningen för att den skulle göra en override, strunta i skalan och gå tills den träffade hemmalägesbrytaren, antagligen då att det inte var en absolutskala och att den låg ett eller flera steg fel mot vad som var lagrat i minnet.
D.anderssons
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 mars 2016, 13:32:01

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av D.anderssons »

Maskinen funkar nu . När maskinen bröt för positionerings fel så ändrade jag max snabb matning i parametrarna och det gick tydligen inte . Nån som vet hur jag gör för o begränsa maskinens snabb matning?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av Micke_71 »

Ligger det rätt information om skalan i maskinparametrarna? Är parametrarna till servona rätt? DC eller AC servo?
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av stefanden »

Vad kom du fram till att det var för fel?
Hade ett liknande fel på Y-axel på min Mikron WF21 när jag fick hem den (TNC150Q) den var det koldamm på servo kollektorn(Dc servon) som ställde till det...
sledneck
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 december 2006, 03:24:33
Ort: Kilsta

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av sledneck »

Kan det vara så tokigt att Max matning i 415 är 9999 mm/min.
426 har som Max 99999mm/min.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av cinc »

Njaa...den flerop. med Heid.426 jag använder mest har snabbtransport på 30 meter/min.
Då skriver man F MAX.
D.anderssons
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 mars 2016, 13:32:01

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av D.anderssons »

stefanden skrev:Vad kom du fram till att det var för fel?
Hade ett liknande fel på Y-axel på min Mikron WF21 när jag fick hem den (TNC150Q) den var det koldamm på servo kollektorn(Dc servon) som ställde till det...
har inte lyckats fixa det maskinen funkar sålänge jag inte matar mer en 3000mm/min . är det mycket jobb o komma åt o blåsa rent servon?
D.anderssons
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 mars 2016, 13:32:01

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av D.anderssons »

sledneck skrev:Kan det vara så tokigt att Max matning i 415 är 9999 mm/min.
426 har som Max 99999mm/min.
maskinen har gått med 10000mm/min i snabb matning innan . har för mig tnc 415 stödjer upp till 30000mm/min
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av persa »

D.anderssons skrev: är det mycket jobb o komma åt o blåsa rent servon?
Är det inte AC-motorer på maskinen med så pass modern Heidenhain styrning ?
D.anderssons
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 mars 2016, 13:32:01

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av D.anderssons »

persa skrev:
D.anderssons skrev: är det mycket jobb o komma åt o blåsa rent servon?
Är det inte AC-motorer på maskinen med så pass modern Heidenhain styrning ?

Det stämmer nog hade en bild i mobilen på nån av motorerna o där står det ac . Är det stor skillnad eller?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av persa »

En AC-motor har inga kol och därmed ingen anledning till rengöring i alla fall av den anledningen
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Positonerings fel heidenhain

Inlägg av persa »

Är det korrekt uppfattat att det alltid blir problem så fort du passerar gränsen 3000 mm/min. och att det gäller för samtliga axlar ?

I sånt fall måste det ju vara något i mätsystemet som har en teknisk begränsning på just 3000 mm/min.

Moderna skalor klarar ju hastigheter långt över detta. Men vem vet vad som monterades av tillverkaren som original. Om maskinen som original inte specades för högre matningar än 3000 mm/min. så kanske det fanns något billigt skalalternativ på den tiden som stämde mot den specifikationen

Eftersom man snålade med att inte bränna eprom vid styrsystemsbytet kanske man även tyckte att man kunde spara genom att använda original skalor utan att kolla vad dom klarar. När man sedan upptäckte fadäsen så ville man kanske av olika anledningar inte lägga ytterligare slantar för att byta skalor

Klarar inte skalorna hastigheten så spelar det ju ingen roll vad styrsystemet stöder eller vad som står i parametrar

Eller så är det som jag tror att grym är inne på att gejdsystemet är så tight satt att det blir problem köra fortare. Men då tycker jag det låter konstigt om gränsen är så skarp och exakt samma på alla axlar. Slitage och glapp borde ju vara större på vissa ställen än på andra
Skriv svar