Frallzor bygger OXCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Blev lite inspirerad av Perklas tråd, och beslutade mig för att börja bygga min maskin redan, och även ev. behålla min storfräs :)
Och samtidigt börja renovera ett rum i källaren som prototypverkstad


Men först bygga fräs, skulle börjat med elektroniken men har inget kablage alls :)

Fräsen i sig: 1000x1500 openbuild OXCNC

-hybridstegisar med closed loop feedback, så inga tappade steg.

-pokeys57cnc motioncontroller

-diverse pokeystillbehör; tangentbord som ska monteras på lådan, samt pendant.


Mer info kommer då första stegen ska tas ikväll eftersom jag saknade gängtappen som krävdes till profilerna :)

En bild på byggområdet just nu, lite allt möjligt relevant samt tillhörande som drinkglas, högtalare för musik etc :P

Bild
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Lycka till med bygget! Ser ju att det kan bli bra!
Skall följas, som di säger!
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Det ska bli roligt att följa det här bygget.. det är verkligen jätte roligt att bygga CNC.. :tumupp:
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Ja visst ere skoj, började med att gänga 6 hål varav 2 blev knas, så fick fördjupa och sätta nya skruvar så det löste sig :) Men en läxa väl värd.

Just den här openbuilds-tjohejsanet är lite som att bygga lego med lite sporadiska bilder och info här och var så det kommer ta ett tag, planerar att beställa profiler
till själva bordet den är tänkt att stå på sålänge, det kommer gå snabbt att bygga i alla fall :P
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Ja min var ju en byggsats men utan beskrivning och det löste sig ju ändå på bästa sätt tycker jag.. se till att den står på ett stadigt bord bara... annars kommer det bli rangligt som fasiken. Även jag fick gänga massvis med hål, klarade mig undan några fadäser dock.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Bord är löst ikväll, beställt profiler på nära 100kg så det ska nog bli stabilt som bord :D
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Det blir nog bra det... :tumupp:
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Fråga mig inte hur sidan kunde visa 100kg när det senare visar sig vara närmare 50kg :P

Men blir stabilt det med :) Bjuder på en liten rendering av bordet.
Nackdelen med att inte bygga där man bor, blir inget gjort under veckan, kunde iofs mekat elektronik men det gör man ju sist :P

Bild
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av arvidb »

Trevligt! Vad fick du betala för profilerna (och de tillbehör som krävs) för bordet? Var köpte du dem?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Det är extremt tråkigt att inte kunna ha grejerna man grejar med på samma ställe som man bor, blir så långsam process då och trist...

Edit: Bordet ser väldigt bra ut.. jag undrar också var du köpte delarna och hur mycket det kommer kosta ungefär ?
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Besvarar ytterligare frågor när jag är hemma just nu sitter jag på jobbet och funderade over elektroniken

Var hittar man vridströmställare och dylikt för panelmontage? Har fina reglage på mitt gamla bygge men kommer givetvis ej ihåg var de är köpta :)
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Bild

Bordet i nuvarande utförande :P allt köpt hos Alucon, väldigt trevlig och snabba, 2 fötter försvann i frakten, skickades innan 12 :)

Priset är väl lite sådär, runt 6-7000kr, men nu får jag det exakt som jag vill och framtida möjlighet att uppgradera
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av mrfrenzy »

frallzor skrev:Var hittar man vridströmställare och dylikt för panelmontage? Har fina reglage på mitt gamla bygge men kommer givetvis ej ihåg var de är köpta :)
RS-online har rejäla brytare till bra pris. Dels Telemecanique men även deras eget märke funkar bra.
https://se.rs-online.com/web/c/switches ... _-switches
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Priset är väl lite sådär, runt 6-7000kr
Oj.. det skulle jag aldrig nånsin betala för ett bord om jag ska vara helt ärlig... även om jag har råd så är det för mycket för ett bord helt enkelt.. men roligt att du tar dig råd till det, frågan är väl om det där bordet kommer funka bättre än ett för halva priset eller kanske ännu billigare... ?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av arvidb »

frallzor skrev:Priset är väl lite sådär, runt 6-7000kr, men nu får jag det exakt som jag vill och framtida möjlighet att uppgradera
Ja det var ju en slant, men bordet känns ju faktiskt som en rätt viktig detalj (som ofta glöms bort?). Och för oss som inte har möjlighet att svetsa ihop järnprofiler så finns det inte så många alternativ känns det som (om man inte har tur och råkar springa på det perfekta bordet någonstans...). Är det Bosch 45x45?
Skriv svar